معاون درمان وزارت بهداشت از استخدام ۲ هزار و ۱۶۰ ماما در وزارت بهداشت طی چند روز آینده خبر داد.

خبر خوش استخدامی برای ماماهای ایران + جزئیات

به گزارش گلستان24، محمد حاجی آقاجانی در همایش روز جهانی ماما با بیان اینکه قبل از اجرای طرح تحول سلامت بدترین شاخص بهداشتی ما در مقایسه با سایر کشورهای جهان، شاخص سزارین بود، اظهار داشت: توصیه سازمان جهانی بهداشت برای سزارین 15 درصد زایمانها است در حالیکه این میزان در کشور ما 56 درصد بود.

استخدام ماماها

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به میزان بالای سزارین در کشور و عوارض ناشی از آن گفت: در 15 اردیبهشت 92 طرح تحول سلامت آغاز شد که یکی از محورهای عمده این طرح برنامه ترویج زایمان طبیعی بود.

حاجی آقاجانی با بیان اینکه برنامه ترویج زایمان طبیعی دارای 9 محور بود به تشریح محورهای این برنامه پرداخت و توانمند سازی مادران و دایر کردن کلاس‌های آموزشی برای مادران باردار و نیز توانمند سازی ارایه دهندگان خدمات را از جمله محورهای برنامه ترویج زایمان طبیعی عنوان کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به بهینه سازی و گسترش بلوک‌های زایمان گفت: 1770 ( واحد اختصاصی زایمان) به منظور کاهش عوارض زایمان و ایجاد حریم خصوصی برای مادران و تشویق آنها برای زایمان طبیعی در نظر گرفته شده است که این اقدام نوعی هویت بخشی جدی به مامایی محسوب می‌شود.

به گزارش وزارت بهداشت حاجی آقاجانی با بیان اینکه این واحدها در 366 بیمارستان ایجاد شده است، گفت: امسال نیز 856 واحد اختصاصی زایمان را تجهیز خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال تمام 1770 واحد اختصاصی زایمان را در سراسر کشور تجهیز کنیم.

معاون درمان وزارت بهداشت اصلاح تعرفه را از دیگر محورهای برنامه ترویج زایمان طبیعی عنوان کرد و گفت: برای نخستین‌بار تعرفه زایمان طبیعی به عنوان یک سیاست محوری در کتاب تعرفه خدمات سلامت تعیین شد.

حاجی آقاجانی با اشاره به رایگان کردن زایمان طبیعی در کشور گفت: از شروع طرح تحول سلامت 800 هزار زایمان طبیعی رایگان در کشور انجام شده است و این موضوع برای مردم مناطق محروم بسیار با اهمیت بوده است.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه استفاده از توان و ظرفیت ماماهای دارای دفتر کار خارج از بیمارستانها و اخذ قرارداد با آنان برای ارایه خدمات در بیمارستان‌های دانشگاهی را از دیگر اقدامات در حوزه مامایی در راستای برنامه تحول سلامت و ترویج زایمان طبیعی برشمرد.

حاجی آقاجانی با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی عمومی  برای گرایش مادران و خانواده‌ها به زایمان طبیعی گفت: در سال 95 فرهنگسازی عمومی برای ترویج زایمان طبیعی را به صورت پرنگ تری پیگیری خواهیم کرد.

وی روند کاهشی آمار سزارین در کشور از 56 درصد قبل از اجرای طرح تحول سلامت به 49.8 در سال 94 را مرهون همت ماماها و حمایت دولت در این زمینه عنوان کرد.

حاجی آقاجانی در ادامه با اشاره به کمبود نیروهای مامایی و نیاز مادران باردار به خدمات مامایی از استخدام 2 هزار و 160 ماما در وزارت بهداشت طی چند روز آینده و در اواخر اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: این ماماها در بیمارستانهای تحت پوشش وزارت بهداشت استخدام خواهند شد.

معاون درمان وزارت بهداشت استخدام این تعداد از ماماها را بی‌سابقه دانست و گفت: این اقدام اتفاق مهمی در جذب نیروهای مامایی در بیمارستانهای وزارت بهداشت است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار