عدم‌هماهنگی مشهود دستگاه‌ها در فضای مجازی

چون دستگاه های مسئول و تصمیم گیر در این حوزه معمولاً یک قدم عقب تر از موج فعالیت مردم و رسانه های مختلف در این بخش بودند همیشه نتایج متناسب با آن فعالیتی که اتفاق می افتاد نبود.

مهندس علی فلاح کارشناس فضای مجازی در گفتگوی ویژه خبری سه شنبه 14 اردیبهشت+دانلود

در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بحث و بررسی پیرامون مدیریت فضای مجازی در کشور پرداخته شد.

به گزارش گلستان 24، موضوع مدیریت فضای مجازی با حضور "رضا تقی پور" عضو شورای عالی فضای مجازی و  علی فلاح کارشناس فضای مجازی در گفتگوی ویژه خبری امشب سه شنبه 14 اردیبهشت ماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این گفتگو رضا تقی پور عضو شورای فضای مجازی درباره تعداد کاربران ایرانی اینترنت اظهار داشت: استفاده کنندگان از شبکه اینترنت مرتباً از روی آدرس هایی که به شبکه متصل می شوند تعداد آن ها ثبت می شود.

در فضای مجازی تلگرام بیشترین کاربر را در کشور به خود اختصاص داده است

وی درباره  تعداد کاربران فضای مجازی نیز اظهار داشت: دسترسی به برخی شبکه ها محدود است و طبیعتاً آمارهایی که در خصوص دسترسی به این شبکه ها اعلام می شود به صورت واقعی نیست ولی درباره شبکه هایی که مراجعه به آن ها مجاز است آمار کاربران آن ها مشخص است که در این باره می توان به تلگرام اشاره کرد که امروز بیشترین کاربر را در کشور دارد و بر اساس آخرین آمار 25 میلیون نفر کاربر تلگرام در کشور داریم که البته در یکی دو هفته گذشته یک مرجع غیررسمی این آمار را بیش از 40 میلیون نفر اعلام کرده است ضمن این که تعداد کاربران این شبکه در دنیا شاید به 100 میلیون نفر هم نرسد.

علی فلاح کارشناس فضای مجازی نیز درباره این که چه برنامه ریزی هایی در استفاده از فضای مجازی شده است گفت: اگر بخواهید نگاه را نگاه حاکمیتی بگذارید متاسفانه چون دستگاه های مسئول و تصمیم گیر در این حوزه معمولاً یک قدم عقب تر از موج فعالیت مردم و رسانه های مختلف در این بخش بودند همیشه نتایج متناسب با آن فعالیتی که اتفاق می افتاد نبود.

وی اضافه کرد: اگر نگاه را به مجموعه های خود جوش که در این حوزه دغدغه دارند بگذاریم این مجموعه ها به موازات این که شبکه های اجتماعی رونق گرفت  و سعی کردند که فضای محتوا را به سمت شبکه های اجتماعی سوق بدهند و این ضعفی است که در فضای مجازی با آن دست به گریبان هستیم.

 نظمی در فضای مجازی فعلی کشور وجود ندارد

این کارشناس فضای مجازی خاطر نشان ساخت: آن چه که هم اکنون در فضای مجازی مطرح است عدم هماهنگی مشهود دستگاه های مسئول در فضای مجازی است و ما نظمی را در فضای مجازی فعلی کشور نمی بینیم.

تقی پور نیز با بیان این که اغلب کشورهای دنیا برای رویارویی با فضای مجازی برنامه دارند گفت: متاسفانه این خلا در کشور احساس می شود علی رغم این که مقام معظم رهبری در حکمی که برای شورای عالی فضای مجازی دادند ماموریت شورای عالی فضای مجازی را ایجاد یک نقطه کانونی متمرکز برای سیاست گذاری، تصمیم گیری، هماهنگی و نظارت در این حوزه ابلاغ فرمودند.

تقی پور در ادامه برنامه با اشاره به این که فضای کسب و کار می تواند ایجاد اشتغال کند گفت: سیستم پهنای باند داخلی نباید با پهنای اینترنت بین الملل یکی باشد این در حالی است که متاسفانه در کشورمان یکی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که برای توسعه فضای کسب و کار داخلی بیش از 70 درصد نیاز به پهنای باند نداریم افزود: باید برخوردهای لازم با فعالیت های غیراخلاقی و ضد ارزشی صورت گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون معنای فیلترینگ گفت: رسانه های استکباری در فضای مجازی تسلط دارند این در حالی است که فیلترینگ به درستی تدوین نشده است.

تقی پور با اشاره به این که باید راجع به موضوع فیلترینگ بحث و تبادل نظر صورت گیرد ادامه داد: برای محتواهای ضد اخلاقی و ضد ارزشی باید موضوع فیلترینگ اعمال شود به طوری که در جامعه ایرانی بسیاری از خانواده ها از محتواهای ضد اخلاقی درفضای مجازی ناراضی هستند.

 فیلترینگ باید به صورت هوشمند صورت گیرد

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که همه کشورها برای ارزش های اخلاقی و اجتماعی خود سیاست دارند گفت: فیلترینگ باید به صورت هوشمند اعمال شود تا در این فضا به صورت تیز و خط کشی شده برش صورت نگیرد.

وی با تاکید بر این که فقط باید محتواهای نادرست و غیراخلاقی حذف شود عنوان کرد: باید در این رابطه ده محور عمده ای را که رهبر معظم انقلاب فرمودند را سرلوحه کارمان قرار دهیم تا بیش از 90 درصد این مشکلات در این حوزه حل شود.

فلاح در ادامه با اشاره به این که نباید کم کاری را پشت برخی از عبارات پنهان کرد گفت: ما به دنبال فیلترینگ و محدود کردن نیستیم.

وی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات افزود: زمانی که تفاوت نرخ صورت بگیرد مردم به سراغ محتواهای داخلی می روند.

فلاح گفت: امیدوارم در ده ماه آینده سال جاری بتوانیم بر اساس شعار نام گذاری سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بتوانیم در این حوزه اقدامات خوبی را انجام دهیم.

 

 

 

 

منبع: جام جم نما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار