مصاحبه‌ای خواندنی از خواننده جوان پاپ؛

در رسانه ها و فضای کلی جامعه شرایطی حاکم شده که هنرمندان نمی توانند راحت کار کنند. باید این ترس ها را از بین ببریم. نمی دانم چرا به جایی رسیده ایم که بسیاری فکر می‌کنند گلشیفته فراهانی حق دارد تغییر کند، اما الهام چرخنده نه!

حامد زمانی و پاسخ به شایعات/ چرا گلشیفته حق دارد، اما چرخنده نه؟!
به گزارش گلستان 24 حامد زمانی خواننده پاپ جوان کشورمان در اینچند وقت گذشته درگیر حواشی بسیاری شده بود که برخی از آن‌ها به دلیل اشتباهات شخصی وی و برخی دیگر ناشی از کم‌لطفی مسئولین و مدیران فرهنگی کشور می‌شد.
 
مصاحبه‌ با حامدزمانی
 
او که یکی از معدود خوانندگان ارزشی کشورمان محسوب می‌شود، به تازگی مصاحبه‌ای با روزنامه جام‌جم داشته است و در آن به ناگفته‌های بسیاری از فعالیت چندین ساله خود در عرصه موسیقی اشاره کرده است که با هم بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم:
 
اجازه بدهید گفت وگویمان را از فعالیت های غیرموسیقایی‌تان شروع کنیم و کمی درباره کسب و کارتان در عرصه های دیگر حرف بزنیم.
 
کدام کسب و کار؟
 
نمایشگاه خودرویی که گفته می‌شود در خیابان عباس آباد تهران دارید و سرمایه دست کم ده میلیاردی‌اش را هم با کار موسیقی به دست آورده اید.
 
(می خندد) این که چیزی نیست. تازه به این مورد می‌توانید پدرم را که یکی از اشخاص ذی نفوذ حکومتی است و با تکیه بر ایشان و پشتیبانی شان کار می کنم یا این که خانواده شهید هستم و خیلی موارد دیگر را می توانید اضافه کنید! از این شایعه ها که کم نیست!
 
جالب است بدانید خانواده من هنوز در شهرستان میمه زندگی می‌کنند، طبیعتا یک شخص ذی نفوذ هیچ وقت در یک شهر کوچک زندگی نمی‌کند. شاید سکوتم باعث شدت گرفتن این شایعات شده باشد. این شایعه نمایشگاه خودرو هم بعد از افسانه پردازی‌های شبکه VOA (صدای آمریکا) به وجود آمد. خیلی جالب است، از بیرون ما را می‌زنند و از داخل هم به مطالب خلاف واقع آنها پرو بال داده می شود!
 
چرا پاسخی به حاشیه‌ها نمی‌دهید؟
 
اکنون باب شده به هنرمندان توهین می کنند و هنرمندان هم طبیعتا از این موضوع ناراحت می شوند، اما طی سال های گذشته آن قدر به من و خانواده ام فشار آورده اند، که کار از توهین به ما گذشته و پوستمان کلفت شده است. هر چند با مسائلی بالاتر از توهین و ناسزا روبه رو شده ام، اما ناراحت نیستم و می گویم همه این اذیت ها شیرینی هایی هم با خودش داشته است. در هر صورت سیاستم سیاست سکوت است، سعی می کنم جواب کسی را ندهم. اگر کسی از طرفدارانم هم در فضای مجازی جواب منتقد یا معترضی را با بی‌ادبی بدهد، او را سرزنش و بلاک می‌کنم. معتقدم این طور طرفدارها باعث می شوند مردم به ارزش ها بی‌اعتنا شوند.
 
در این که شایعه‌های بی اساسی درباره شما شنیده می شود، شکی نیست. مثلا گفته می‌شود برای خواندن یک تک آهنگ 20 میلیون دریافت می کنید. شاید این مبلغ به نظر مردم زیاد بیاید، اما بنده که کم و بیش از مبلغ دریافتی برخی خواننده ها برای همین کار خبر دارم، می دانم دیگران مبلغی دو یا سه برابر شما دریافت می‌کنند، اما هیچ حاشیه ای هم برایشان ایجاد نمی شود.
 
ما جایی قرار گرفته ایم که هر حرفی بزنیم بد تعبیر می شود، حرف هم نزنیم بد تعبیر می شود. در قرآن داریم که خدا خودش از کسانی که واقعا به او ایمان دارند دفاع می کند. واقعا به جایی رسیده ام که فکر می کنم بهتر است سکوت کنم. طی این سال ها به من ثابت شده گذر زمان خیلی چیزها را نشان می دهد؛ مثل اتفاقی که در بروجرد رخ داد. مجری که چند دقیقه به دلیل نرفتن من به بروجرد انواع و اقسام تهمت ها و بد و بیراه ها را نثار من کرد و آن را به مسائل مالی ربط داد، به یک سال نکشید که بعد از فهمیدن اصل موضوع در برنامه ای دیگر جلوی همه عذرخواهی کرد. زمانی بود که من به طور رایگان اجرا می رفتم. از من به عنوان خواننده به بدترین نحو ممکن استقبال می کردند و با بدترین امکانات میزبانی. پولی به من پرداخت نمی شد که هیچ، رفتار بدی هم با من می شد. متاسفانه هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است. من هم با بقیه کسانی که کار می کنند هزینه یکسانی دارم، آنها سه برابر من از یک ارگان پول می گیرند و هیچ کس نمی گوید چرا، اما به ما که می رسد کار این همه حاشیه دارد. مگر هزینه های من برای ساخت آهنگ ها و اجراهایم با بقیه فرق می کند؟ من هنوز هم خیلی از اجراهایم را رایگان می روم. همین که می بینم برگزارکننده دغدغه های ارزشی دارد و پول اجرا ندارد، رایگان اجرا می روم؛ اما لزومی ندارد اعلان عمومی کنم. ضمن این که سعی می کنم خیلی از کارها را جور دیگر انجام دهم. قطعا با دوربین به عیادت جانبازها نمی روم، برخی می گویند چرا در کارهای خیریه نیستی یا چرا این قدر منزوی هستی؟ می دانید هر کاری که ما می کنیم به سبب ژانر کارمان بد برداشت می شود، بهتر است در سکوت مسیرمان را برویم.
 
باید منتظر تغییراتی در سیستم کاری شما باشیم؟ اگر جوابتان مثبت است، کمی درباره این تغییرات توضیح دهید.
 
حامد زمانی از این به بعد باید یک تغییر اساسی در کارهایش ایجاد کند. اکنون در حال کار کردن روی آلبومم هستم و این آلبوم طبیعتا با بقیه کارهایم متفاوت خواهد بود. به نظرم کسی می تواند این تغییر را ایجاد کند که مرگ بر آمریکایش را خوانده باشد. کسی می تواند فضای سیاسی جامعه اش را نقد کند که نگاه نقادانه داشته و تازه از گرد راه نرسیده باشد. من خاک حرفه ام را خورده ام و فکر می کنم حق دارم حالا با نگاه متفاوتی به مسائل سیاسی و اجتماعی بپردازم. در فضای کارم هم تغییراتی دارم، معتقدم مخاطبان به این تغییرات نیاز دارند و چون تا امروز کارهایم جواب داده، نباید همیشه به همین شکل کار کنم.
 
[رسانه‌ها به ویژه] صداوسیما چطور، پشت شما نبوده است؟
 
حتما صداوسیما در شناخته شدن حامد زمانی نقش خیلی پررنگی داشته است؛ اما تیترهایی شبیه این که: «صداوسیما در دست حامد زمانی و رفقایش» بی انصافی است.
 
اکنون در حال کار کردن روی آلبومم هستم و این آلبوم طبیعتا با بقیه کارهایم متفاوت خواهد بود. کسی می تواند فضای سیاسی جامعه اش را نقد کند که نگاه نقادانه داشته و تازه از گرد راه نرسیده باشد. من خاک حرفه ام را خورده ام و فکر می کنم حق دارم حالا با نگاه متفاوتی به مسائل سیاسی و اجتماعی بپردازم 
 
خدا وکیلی کمی فکر کنید به این که بقیه خواننده ها چقدر تیتراژ خوانده اند و در ماه چند بار صدایشان پخش می شود. تازه این هم مهم است که تیتراژ چه برنامه هایی؟ من با همه اعتقادم درباره موضوعاتی می خوانم که شاید بقیه نمی خوانند. باز هم جا دارد به این عزیزان بگویم 22 بهمن، روز قدس و هر زمانی که مرگ بر آمریکا و کارهای مشابه آن مناسبت دارد، سراغ حامد زمانی می رویم و حامد زمانی مدام پخش می شود. چون کس دیگری نخوانده است، اگر بخواند قطعا فشارها هم شروع می شود که آن خواننده جای من پخش شود. صداو سیما در زمینه شناخته شدن من کم نگذاشته، اما همه خواننده‌ها از آن استفاده می کنند و صداوسیما هم به همه خواننده های مجاز و طراز اول خوب می پردازد.
 
شما به نوعی میان موسیقی و برخی نهادها و خانواده های مذهبی ارتباط خوبی برقرار کردید. فکر می‌کنید چگونه می‌توان این ارتباط را میان نهادها و هنرمندان دیگر ایجاد کرد؟
 
دوست دارم به مسئولان بگویم گارد گرفتن‌ها و هنرمندان را زیر ذره بین دیدن نتیجه عکس می‌دهد. اگر هنرمندان بدانند مسئولان پشتشان هستند، با همه وجودشان پای کار می ایستند، از ارزش ها و اهل بیت و انقلاب می خوانند و در کنارش دیگر مضامین مورد علاقه شان هم اجرا می کنند. در رسانه ها و فضای کلی جامعه شرایطی حاکم شده که هنرمندان نمی توانند راحت کار کنند. باید این ترس ها را از بین ببریم. نمی دانم چرا به جایی رسیده ایم که بسیاری فکر می‌کنند گلشیفته فراهانی حق دارد تغییر کند، اما الهام چرخنده نه!
 
پز روشنفکری بدون فکر گریبانگیر جامعه شده و خلاقیت ها را از بین برده است. هنرمندی که بترسد انتخاب کند، خلاقیتش از بین می رود. هنر چیست جز خلاقیت؟ این طوری موسیقی ما می میرد و آهنگسازان تنبل می شوند. بازار موسیقی ما پنج سال است اتفاقی ندارد، اگر ترس بچه های موسیقی از بین برود و همه بتوانند با خیال راحت و بدون ترس از ریزش مخاطب به سوژه های مختلف بپردازند، هنر ما از این بن بست خارج می شود.
 
حلقه وصل

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار