یک جامعه‌شناس با هشدار نسبت به اینکه « به نظر می‌آید در فضای مجازی در جهت سوءاستفاده و تحقیر زنان به اشکال مختلف اقدام می‌شود» گفت: برخی از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی اطلاعات غلطی را مطرح می‌کنند یا بعضی از اعضای آن‌ها اطلاعات نادرستی از خود را به زنان می‌دهند و آنان را به دام می‌اندازند.

سوء استفاده از زنان به اشکال مختلف در فضای مجازی

به گزارش گلستان 24، دکتر امیرمحمود حریرچی ، در این باره افزود: شبکه‌های گانگستری از طریق شبکه‌های مجازی عمل می‌کنند و پیشنهاداتی به دختران جوان می‌دهند و رابطه‌هایی را برقرار می‌کنند که متاسفانه برخی زنان و دخترانی که احساس تنهایی می‌کنند به دام این شبکه‌ها می‌افتند.

این جامعه‌شناس با تاکید بر این نکته که «تنها بخشی از خشونت علیه زنان، گفتاری است»، ادامه داد: برخی کلیپ‌های موجود در فضای مجازی هم مصداق این نوع خشونت است. این خشونت‌ها در همه جوامع از جمله جامعه ایران وجود دارند؛ در واقع برخی از افراد از طریق فضای مجازی زنان را برای هوسرانی یا کسب و کار خود مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند و از این طریق آنان را تحقیر می‌کنند.

وی سپس در پاسخ به این پرسش که زنان از چه طریق می‌توانند احتمال خشونت علیه خود در فضای مجازی را کاهش دهند؟ گفت: اطلاع‌رسانی از طریق صداوسیما و رسانه‌های مکتوب در این زمینه اهمیت زیادی دارد و بهتر است این اطلاع‌رسانی مستقیم انجام شود؛ چراکه معمولا زنانی که دچار خشونت شده‌اند داوطلبانه آمادگی دارند برای آگاهی رسانی به دیگران تجربه‌های خودشان را مطرح کنند. بنابراین رسانه‌ها باید با این افراد مصاحبه و گفته‌های آنان را منتشر کنند تا زنان با آگاهی وارد فضای مجازی شوند.

حریرچی در پایان گفت: افرادی که دچار صدمه شده‌اند می‌توانند مراحلی را که باعث به دام افتادن آنان شده است تشریح کنند تا زنان دیگر وارد این دام نشوند؛ چراکه این کار نتیجه‌ای جز تحقیر و نابودی عاطفی و روانی ندارد./موعود

 

ارسال نظر

آخرین اخبار