چند روزی است شبکه های اجتماعی خبر از حضور مردمی فعالان فضای مجازی برای ترد و مقابله با مفاسد و ناهنجاری های اجتماعی می دهند. به طوری که این خبر ها نشان می دهند فعالان فضای مجازی به دلیل آلوده انگاری و مشکلات فراوان در شبکه ها بعضا قادر به ادامه فعالیت خود نیستند. کافی است فردی مخالف نظرشان پستی انتشار دهند که سیلی از توهین و دعوا است که زیر پست ها منتشر می شود.

ضرورت حضور مردم در ترد ناهنجاری ها اجتماعی

به گزارش گلستان 24، چند روزی است شبکه های اجتماعی خبر از حضور مردمی فعالان فضای مجازی برای ترد و مقابله با مفاسد و ناهنجاری های اجتماعی می دهند. به طوری که این خبر ها نشان می دهند فعالان فضای مجازی به دلیل آلوده انگاری و مشکلات فراوان در شبکه ها بعضا قادر به ادامه فعالیت خود نیستند. کافی است فردی مخالف نظرشان پستی انتشار دهند که سیلی از توهین و دعوا است که زیر پست ها منتشر می شود.

ناهنجاری ها اجتماعی

حالا این فضای گسترده تبدیل شده به یک ناهنجاری اجتماعی و ترویج کننده رفتاری به غیر از سبک زندگی ایرانی اسلامی. در چنین شرایطی مردم خود به صحنه آمدند تا خلا نهادهای متولی مدیریت این فضا را پر نمایند. خلایی که متاسفانه عنان اجتماعی را رها کرده و می بینیم کودکی به اسم ستایش این چنین فجیع کشته می شود. یا در مواردی دیگر به اسم فعالیت اجتماعی چه قبح زدایی از حریم های شخصی رخ نمی دهد و چه تصاویر یا مطالبی به اسم حریم شخصی منتشر نمی گردد. فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی چنان بی درو پیکر شده که اگر جلوی شبکه در هم پیچیده ترویج فساد را نگرفت، معلوم نیست  به کدامین نا کجا آباد می رود.

حالا در این فضا عده ای از مردم خواستند مقابله کنند. مقابله ای که بایستی نهادهای مسئول انجام می دادند اما این بار واکنش گرا توسط مردم رخ داد.

حال جبهه مردمی مبارزه با فساد چند روزی است تشکیل شده ؛ جبهه ای که قرار است تا با برخورد مجازی و گسترده نسبت به بی تقوایی های شبکه های اجتماعی، محیط را برای جامعه مسلمان ایرانی آماده سازد. وظایف مسئولان را مردم به دوش کشیدند و میخواهند نشان دهند می شود در فضای مجازی با حرمت شکنان و توهین کنندگان به اعتقادات و باورهای مردمی برخورد کرد. ضعف نهادهای نظارتی به حدی رسیده که اگر فکری به حال این شبکه ها نکرد چیزی به عنوان خانواده ایرانی در چند سال آینده نخواهیم دید. ضریب نفوذ در کنار برنامه مند بودن جبهه غیر همسو و معارض فرهنگ انقلاب اسلامی موجب این تهدید نرم در وسعتی گسترده شده است. از سوی دیگر باید بپذیریم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه تولید محتوای کارآمد و فراگیر هنوز در جایگاه برابر قرار ندارد. چرایی این مسئله بودجه است یا امکانات و تخصص و یا هر چیز دیگر فرصتی مناسب میخواهد اما باید بپذیریم در یک جنگ نا برابر، اقدامات سلبی بخشی از کارکرد دفاعی هر جامعه ایدئولوژیک است. تراز جنگ نرم هم همچون جنگ سخت به یک جنگ نابرابر و نا همتراز کشیده و متاسفانه بعد از سه دهه از انقلاب بسیاری از ابعاد آن شناسایی نشده است.

حضور مردم در چنین جبهه ای ضمن هوشیار سازی مسئولان و نهادهای نظارتی و اجرایی این پیام را به نجار شکنان منتقل میکند «ما نسبت به این هنجارشکنی ها ساکت نخواهیم ماند». عاقبت غرب و بی بندوباری های آن نشان میدهد اگر این سکوت در مردم نهادینه شود و ظرفیت امر به معروف اجتماعی فراگیر نشود، آسیب هایی که جامعه غرب را گفته صد برابرش در جامعه اسلامی مان رخ خواهد داد.

باید تشکیل این جبهه را به فال نیک گرفت و از همه بخواهیم نسبت به تقویت آن گام های اساسی بردارند. تقویت چنین جبهه ای با فراگیری و عمق بخشی و نظارت همگانی ممکن است که الحمدلله نام جبهه مقابله برازنده این حرکت خواهد بود. دیگر قدرت انفرادی یا مجموعه ای پاسخ گوی این جنگ نا همتراز نیست و تشکیل جبهه مردمی است که می تواند کارهای به زمین مانده نبرد نرم را تمام کند.

منبع: البرزیان

ارسال نظر

آخرین اخبار