امروزه کودکان و نوجوانان وقت بسیاری را برای حضور در فضای مجازی صرف می‌کنند، بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند و یا از شبکه‌های اجتماعی برای آشنایی با هم‌سن‌وسال‌های خود و ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند.

آیا باید از کودکان در فضای مجازی مراقبت می‌کنیم؟

امروزه کودکان و نوجوانان وقت بسیاری را برای حضور در فضای مجازی صرف می‌کنند، بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند و یا از شبکه‌های اجتماعی برای آشنایی با هم‌سن‌وسال‌های خود و ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند. از سوی دیگر فراگیر شدن تکنولوژی‌های مربوط به فضای مجازی باعث ایجاد مشکلات فراوانی در تربیت کودکان و نوجوانان شده است و محدود کردن دسترسی کودکان و نوجوانان به فضای مجازی را به امری مشکل تبدیل کرده است؛ اما والدین می‌توانند با اجرای نکاتی از آسیب‌پذیری این فضا برای فرزندانشان بکاهند و حریم شخصی و عدم اعتماد به فضای غیرواقعی را به آنان آموزش دهند تا کودکان آسیب‌های کمتری از فضای مجازی را متحمل شوند.

به گزارش گلستان 24 : بسیاری از کودکان بخش قابل‌توجهی از اطلاعات شخصی خود را در محیط‌هایی چون شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های بازی آنلاین قرار می‌دهند که این موضوع تهدیدی جدی برای حریم خصوصی کودکان به شمار می‌آید؛ چراکه مشخص نیست این اطلاعات به دست چه کسانی می‌افتد و چگونه مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. چنین وضعی می‌تواند کودکان را در معرض استفاده‌های تجاری از اطلاعات آنان یا بهره‌کشی تبلیغاتی قرار دهد و حتی زمینه ارتکاب طیف وسیعی از جرائم علیه آنان را فراهم کند که کمترین آن تهدیدات پی‌درپی توسط افراد ناشناس است.

در این زمینه سخنان یکی از مادران لندنی قابل تآمل است، که در این نوشتار به آن پرداخته‌شده است. وی نگرانی‌های خود را برای دختر نوجوانش بیان می‌کند و به ارائه راهکارهایی عملی برای اعمال محدودیت‌هایی برای وی می‌پردازد. او با نوجوان خود مناقشات نامحسوس زیادی داشته است تا بتواند وی را متقاعد کند بلکه ضرورت اعمال محدودیت‌ها در فضای مجازی را درک کند.

به گفتهٔ وی اگرچه بسیاری از والدین از دادن اختیارات به فرزندان خود بیم دارند و نگرانی‌هایشان منطقی است، اما کودکان و نوجوانان را نباید بسیار محدود کرد اگرچه با وضع مقرراتی می‌توانمحدودیت‌ها را برای کودکان با شیوه‌های مختلف ترسیم کرد. وی در این زمینه از محدودیت‌هایی چون حضور در رختخواب پیش از نصف شب، روشن بودن تلفن همراه در خارج از منزل، داشتن زمان خرید معین در طول هفته، پوشش مناسب ازجمله عدم پوشش دامن بالای زانو و حتی استفاده از رنگ موی تند و زننده را از محدودیت‌هایتعریف‌شده برای فرزندش می‌داند.

مادر لندنی سرپیچی از این محدودیت‌ها را شورشی کوچک می‌داند که ممکن است بحران‌ها و تهدیدات جدی را برای دخترش ایجاد کند و وی را به‌شدت منع کرده است که در اینستاگرام خود هیچ نوع تصویری از خود قرار ندهد زیرا ممکن است مورد تهدید واقع شود و تجربیات شخصی خود را در سال‌های گذشته گواه قوانینش می‌داند و در این زمینه تشریح می‌کند که مدت‌ها کاربران مختلف فرزندان وی را مورد تهدید قرار داده‌اند و اگرچه زمان زیادی از این امر گذشته است؛ اما همچنان برخی از تهدیدات در فضای مجازی علیه او پایان نیافته است و لذا عدم گذاشتن اطلاعات شخصی در فضای مجازی را برای فرزندانش منع کرده است، و فیس‌بوک خود را به کاربران معرفی کرده است تا یاد بگیرند که بدون گذاشتن حتی یک عکس از عزیزانش هم می‌توان در فضای مجازی حضور داشت و درعین‌حالمطالبی را برای فرزندانتان و دیگران قرارداد.

یکی از نمونه تهدیداتی که وی به آن اشاره‌کرده است، توهین به زنان و دختران بوده است. به عقیدهوی بهره‌کشی تبلیغاتی از کودکان و قاچاق زنان و بی‌رحمانه‌ترین برخوردهای نامتعارف با دختران نوجوان معصوم را فاجعه و امری غیرانسانی دانسته است.

کودک

اگرچه ممکن است برخی از افراد تهدیدات فضای مجازی را باور نکنند و به غریبه‌ها اجازه دهند تا دیگران وارد حریم خصوصی‌شان شوند، اما گزارش‌های دریافتی از منابع رسمی پلیس ادعاهای این مادر را عینیت می‌بخشد. وی از مردم و فرزندانش می‌خواهد که پست‌های دیگران را لایک نکنند و اطلاعات کمتری را در صفحه شخصی خود قرار دهند. وی سؤالمی‌کند کهچه لزومی دارد فرد عکس کودکی خود را در صفحه‌اش بگذراد و بقیه لایک کنند؟ آیا کسی می‌داند که در پشت‌صحنهٔفیس‌بوک چه می‌گذرد؟

به عقیده وی تنظیمات حریم خصوصی در فضای مجازی بی‌فایده بوده است و قفل کودک تأثیر ندارد پس بهتر آن است که خود بر محتواهای فضای مجازی دقت کنیم و به فرزندانمان یاد دهیم که تصاویر شخصی و اطلاعات خود را در معرض دید عموم قرار ندهند.

ارسال نظر

آخرین اخبار