تعداد انگشت شمار فارغ‌التحصیلان روابط عمومی در گلستان

بدون تردید روابط عمومی‌ها می‌توانند نقش مؤثری در ارتقا و بهره‌وری یک سازمان ایفا کنند اما هنوز جایگاه روابط عمومی در کشور برای مردم و برخی مسئولان ناشناخته است.

جایگاه ناشناخته روابط عمومی در سازمان‌های گلستان

27 اردیبهشت ماه در روزشمار ایرانی، روز ارتباطات و روابط عمومی نامیده شده است انتخاب یک روز در سال به این نام، نشان از اهمیت و ضرورت وجود روابط عمومی در سازمان‌ها است.

به گزارش گلستان24، در سازمان‌های امروزی روابط عمومی به آینه تمام‌نمای سازمان و جایگاه دریافت و انتقال اطلاعات تعبیر می‌شود. در واقع روابط عمومی پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی و مخاطبان خاص و عام که البته هر یک نگرش و سلایق متفاوتی دارند محسوب می‌شود. 

 روابط عمومی در سازمان‌های گلستان

از این رو یکی از نقاط برجسته روابط عمومی‌ها باید نظم، شجاعت، تحمل شنیدن آرای مخالف، احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران، صداقت و رشد باشد چرا که در غیر این صورت وظیفه روابط عمومی با تعریفی که برای آن در سازمان وجود دارد فرسنگ‌ها فاصله خواهد داشت.

تعداد انگشت شمار فارغ‌التحصیلان روابط عمومی در گلستان

بدون تردید روابط عمومی‌ها می‌توانند نقش مؤثری در ارتقا و بهره‌وری یک سازمان ایفا کند اما هنوز جایگاه روابط عمومی در کشور برای مردم و برخی مسئولان ناشناخته است در ایران نگرش به روابط عمومی صرفاً تبلیغاتی است به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان‌ها بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود که این امر موجب دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دو سویه بپردازد.

در همین رابطه یک کارشناس ارشد روابط عمومی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر ارتباطات است در واقع امروز نمی‌توان کشور قدرتمندی را دید که از نظر ارتباطات ضعیف باشد.

شبیر دائمی افزود: حکومت در چنین جهانی بدون بهره‌مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر حکومتی باید در کنار برنامه‌های خود، نگاهی نیز به روابط عمومی داشته باشد در واقع امروز اگر جنگی باشد در درجه اول جنگ ارتباطات است.

وی با بیان اینکه در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا امروزه حرف اول وآخر را در سیستم مدیریتی روابط عمومی می‌زند، خاطرنشان کرد: اما در کشورهای در حال توسعه وجهان سوم فلسفه وجودی چنین جایگاهی در برنامه‌ریزی‌های کلان به فراموشی سپرده شده ویا اصلا به این مهم واقف نیستند.

این کارشناس روابط عمومی‌ها در استان گلستان در خصوص وضعیت و جایگاه روابط عمومی‌ها در استان گلستان گفت: در این رابطه تاکنون تحقیق مدونی صورت نگرفته و به همین دلیل اطلاعات مشخصی در این زمینه وجود ندارد ، ولی آنچه که با یک بررسی اجمالی به دست می‌آید این است که

فارغ‌التحصیلان رشته روابط عمومی در استان که شاغل در پست روابط عمومی نیز هستند به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد اما نکته حایز اهمیت در روابط عمومی‌های استان به کارگیری نیروهای جوان و خلاق و مبتکر بوده که همین موضوع سبب رشد فعالیت‌های روابط عمومی‌ها  شده است.

وی در خصوص ضرورت روابط عمومی در سازمان‌های کشور گفت: روابط عمومی در هر سازمان چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویای آن سازمان، سیستم و پل ارتباطی بین مردم و مسئولان به حساب می‌آید و سازمان را از نظریات، انتقادات و خواست‌های مخاطبان آگاه می‌سازد تا مدیریت سازمان را در اتخاذ تصمیم مناسب برای برآوردن نیازهای مخاطبان یاری رساند و در حقیقت باید مغز تجزیه و تحلیلگر افکار عمومی باشد و بتواند از داده‌ها پیشنهادهای سازنده و همسو با افکار عمومی ارائه کند. بی‌شک بی اعتنایی به روابط عمومی عواقب سوء و زیان باری را برای هر تشکیلات به همراه خواهد داشت.

سازمان‌ها، نیاز به روابط عمومی را احساس کنند

جایگاه و نقش مهم روابط عمومی در سازمان‌ها بر کسی پوشیده نیست در حالیکه به گفته کارشناسان امر روابط عمومی هنر و علمی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می‌دهد و هدف و چگونگی کلید برنامه‌ها را ترسیم می‌کند اما در حال حاضر سازمان‌های موجود نقش روابط عمومی را در حد نصب پارچه و بنر می‌دانند و این شیوه بدون شک فرسنگ‌ها از حالت علمی و نوین فاصله دارد.

مسئول روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان معتقد است سازمان‌های ما پیش از آنکه نیاز به روابط عمومی را احساس و فلسفه آن را درک کنند، آن را ایجاد کرده‌اند.

فرشته سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: هیچ ضربه‌ای برای خالی شدن نهاد روابط عمومی از معنای واقعی خود، مهلک‌تر از این نیست که ما بر اساس یک الگوی برون‌زاد و بدون جوشش درونی آن را ایجاد کنیم، حال آنکه همچنان درگیر سیستم سنتی، بروکراسی و عاری از پویایی، نقدپذیری و تغییرپذیری هستیم در صورتی که لازمه سازمان‌های مدرن نقدپذیری و تغییرپذیری بوده که اساسا ضرورت شکل‌گیری واحد روابط عمومی نیز همین موارد است اما حاکم بودن سیستم سنتی موجب شده شرح وظایف روابط عمومی‌ها در سازمان‌های ما عملا به انجام تبلیغات محیطی و برگزاری مراسمات ملی مذهبی محدود شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که چرا برخی روابط عمومی‌ها تلاش می‌کنند تنها برای سلب نشدن اعتماد عمومی، واقعیت‌های سازمان و مشکلات آن را پنهان کنند، گفت: در کل، مسائل اعم از مسائل کلان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا مسائل سطح خُرد قائل به این دیدگاه هستیم که ذکر تهدیدها بعضا می‌تواند تشویش‌آفرین و مغشوش کننده اذهان عموم شود.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: ذکر مشکلات و تهدیدها به طور شفاف می‌تواند موجب شکل‌گیری یک باور منفیِ پایدار در جامعه شود که زدودن آن به راحتی میسر نباشد حال آنکه بعضا اصل این مشکل با تمهیدات و تدابیر کارشناسانه در کوتاه‌مدت رفع می‌شود.

سلطانی تصریح کرد: به تبع این رویکرد، ارائه آمار عملکرد در سازمان‌ها نیز با مانور روی نقاط قوت و در سایه قرار دادن یا مسکوت گذاشتن نقاط ضعف همراه است. بنا به همین دلیل است که شما غالبا شاهد بیرون آمدن ویژه‌نامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها و بسیارنامه‌های دیگر از سازمان‌ها هستید که تنها به شرح خدمات ارائه شده پرداخته و کمتر از کانال‌های رسمی سازمان‌ها، خبری در خصوص نقصان یا مشکلات عملکردی آنها دریافت می‌کنید.

مسئول روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان بیان کرد: البته این بدان معنا نیست که سازمان‌ها تلاشی برای رفع نقاط ضعف و مرتفع کردن مشکلات خود و مردم نمی‌کنند، به هیچ وجه این‌گونه نیست قطع یقین تلاش تمام سازمان‌های ما پیرامون این مهم است اما بنا به دلیلی که ذکر شد، ممکن است اخبار ناظر بر نقاط ضعف، کمتر به سمع و نظر مخاطبان برسد.

وی ابراز کرد: به عنوان یک فعال در عرصه روابط عمومی امیدوار به تحقق یک روابط عمومی زنده و پویا در سازمان‌ها هستم اما این روند را بسیار کند پیش‌بینی می‌کنم.

برنامه خاصی برای فعالیت روابط عمومی‌ها تعریف نشده است

شاید بخشی از مشکلات که موجب شده جایگاه روابط عمومی در سازمان‌های امروزی برای مدیران و مسئولان چندان شناخته شده نباشد به خود روابط عمومی‌ها بازگردد.

در همین رابطه مسئول روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: اینکه این روزها روابط عمومی‌ها را فقط در حد نصب پلاکارد و بنر معرفی می‌کنند تا حد زیادی باید پذیرفت و نمی‌توان منکر این تفکر غلط شد اما نهادینه شدن این مساله می‌تواند بیانگر این باشد که هنوز روابط عمومی‌ها با جایگاه واقعی خود فاصله بسیاری دارند.

روح‌الله هراتی اظهار کرد: اینکه روابط عمومی‌ها در حد نصب بنر و پلاکارد هستند می‌تواند ناشی از دو نگرش باشد، بخشی از این موضوع ناشی از فعالیت خود روابط عمومی‌ها است که برنامه خاصی برای فعالیت‌های تعریف شده خود ندارند و در واقع درگیر روزمرگی شده‌اند و سطح کار خود را در حد نصب پلاکارد و بنر پایین آورده‌اند.

مسئول روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان ادامه داد: بخشی دیگر نیز ناشی از این است که وظایف درون سازمانی در حوزه کاری روابط عمومی‌ها وجود ندارد مثلآ عضویت در کمیته‌ها و شوراهای متعدد به روابط عمومی محول شده است که آنها را از پرداخت به وظایف اصلی دور نگاه می‌دارد.

وی با بیان اینکه برقراری ارتباط با بیرون از سازمان، سازمان‌های دیگر و مردم نقش اصلی روابط عمومی است، گفت: باید از این توانمندی و ظرفیت استفاده کنیم در حالی که متاسفانه این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مسئول روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی استان گلستان تصریح کرد: برای برون‌رفت از این مشکل، داشتن یک برنامه جامع و مشخص در حوزه روابط عمومی ضروری است و مشکل بیان شده بیشتر شامل روابط عمومی دستگاه‌هایی می‌شود که نه از برنامه سالانه برخوردار هستند و نه بودجه‌ای برای پرداخت به فعالیت‌ها دارند.

27 اردیبهشت ماه به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی، فرصت مغتنمی برای معرفی جایگاه روابط عمومی در سازمان ها محسوب می‌شود، اما  متأسفانه در گرامیداشت این روز هم شاهد افراط و تفریط هستیم در واقع تنها با برگزاری همایش و سمینار و نشست‌های تکراری نمی‌توان به محرومیت‌زدایی از چهره روابط عمومی کمکی کرد بلکه برای حل این معضل مدیران روابط عمومی باید از امکانات و ظرفیت‌های خود به بهترین نحو استفاده کنند تا اعتماد کامل به جلب و جایگاه روابط عمومی نیز تثبیت شود به امید روزی که شاهد ارتقای جایگاه روابط عمومی در کشور به عنوان مهمترین بخش شناسایی، پیش‌بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادها و آینده باشیم.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار