بررسی روابط عمومی

در حالی که یکی از وظایف روابط عمومی ها ارتباط با رسانه ها، افکار عمومی و داشتن نگاه مطبوعاتی است، این امر در روابط عمومی های استان گلستان دیده نمی شود و بیشتر نگاه تمجیدی و تبلیغاتی دارند.

نگاه تمجیدی در روابط عمومی های گلستان

به گزارش گلستان 24، مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی‌، شناخت‌ افكار عمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افكارعمومی‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بیرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ می‌شود. بی ‌تردید این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ ای‌ از فعالیت های‌ ارتباطی‌ صورت‌ می‌ گیرد كه‌ می ‌توان‌ آنها را تحت‌ عناوین‌ ارتباطات‌، امور فرهنگی‌، انتشارات‌، سنجش‌ افكار و پژوهش‌ و برنامه‌ریزی ‌دسته ‌بندی‌ كرد.

روابط عمومی ها نگاه مطبوعاتی ندارند

یک فعال مطبوعاتی از روند فعالیت روابط عمومی دستگاه های اجرایی اظهار نارضایتی کرد و به خبرنگار مهر، گفت: روابط عمومی ها نگاه مطبوعاتی ندارند بلکه بیشتر دوست دارند رسانه ها کارهای مورد خوشایند آنها را انجام دهد.

سیدجواد حسینی با تاکید بر این نکته که هر ارتباطی دوطرفه است، افزود: هر خبرنگاری که اطلاع رسانی فعالیت دستگاه های اجرایی را انجام می دهد باید به نقادی آن دستگاه نیز بپردازند و ضعف های موجود در هر یک از دستگاه های دولتی را مورد بررسی قرار  دهد.

وی ادامه داد: قرار نیست خبرنگاران مورد میل و سلیقه روابط عمومی ها رفتار کرده و در مدح عملکرد سازمان های دولتی همواره قلم بزنند بلکه به چالش کشیدن و اعلام مشکلات دستگاه ها یکی از وظایف رسانه است.

در صورت به نقد کشیدن عملکرد یک مدیر، مجموعه کارکنان آن دستگاه از رسانه منتقد ناراحت شده و از هرگونه ارتباط با خبرنگار امتناع می کنند و از سویی دیگر با رسانه های موافق نظر خود ارتباط برقرار می کنند.

این فعال مطبوعاتی با تاکید بر این نکته که هر مدیری برای رشد در کار، باید نقد شود، افزود: متاسفانه اگر مطلبی که در رسانه های مکتوب و مجازی منتشر شده به مذاق آقایان خوش نیاید، ناراحت می شوند.

حسینی تصریح کرد: در صورت به نقد کشیدن عملکرد یک مدیر، مجموعه کارکنان آن دستگاه از رسانه منتقد ناراحت شده و از هرگونه ارتباط با خبرنگار امتناع می کنند و از سویی دیگر با رسانه های موافق نظر خود ارتباط برقرار می کنند.

استاندار به دنبال  اطلاع رسانی از طریق رسانه دیداری است

وی ضمن گلایه از دیدگاه روابط عمومی استانداری گلستان نسبت به رسانه های استان، گفت: روابط عمومی استانداری گلستان که اصلا نشریات مکتوب را قبول ندارد.

این فعال مطبوعاتی خاطر نشان کرد: مدیر سیاسی اول استان که شخص استاندار است به اتفاق سایر مسئولین استانداری به دنبال اطلاع رسانی از طریق رسانه دیداری است و سایر رسانه های استان را جدی نمی گیرند.

وی با بیان این که روشی که روابط عمومی استانداری پیش گرفته درست نیست، افزود: رسانه در توسعه و پیشرفت استان می تواند نقش محوری ایجاد کند. متاسفانه روابط عمومی به سایر رسانه ها اهمیت نمی دهد درحالی که چیزی که برای سال ها مکتوب و مستند می ماند، نشریات استانی است.

سید جواد حسینی با اعلام این مطلب که حتی به خبرگزاری های استان نیز روابط عمومی استانداری توجه لازم را نداشته، افزود: در خیلی موارد آنگونه که شایسته است با خبرگزاری ها نیز ارتباط برقرار نمی کنند درحالی که رسانه های مجازی به عنوان اهرمی تاثیر گذار در کنار دستگاه های اجرایی و ابزاری کمک کننده برای توسعه و پیشرفت استان به شمار می روند.

وظیفه اصلی روابط عمومی، ارتباط با رسانه است

در ادامه رئیس خانه مطبوعات استان گلستان در توضیح جایگاه روابط عمومی به خبرنگار مهر، گفت: روابط عمومی بر حسب نگاه علمی به جایگاه خودش باید توجه داشته باشد وظیفه اصلی اش ارتباط بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی و بین مردم و دولت است.

علی منصوری رضی حلقه اصلی بین مردم و دستگاه های اجرایی را رسانه های نوشتاری و مجازی دانست و تصریح کرد: یک مدیر قدرتمند مدیری است که آشنایی به وظایف علمی جایگاه خودش داشته باشد.

وی با تاکید بر این نکته که در اخلاق رسانه ای هیچ حب و بغضی نباید وجود نداشته باشد، افزود: هیچ رسانه ای از نگاه روابط عمومی متفاوت با رسانه دیگر نباید باشد مگر اینکه رسانه ای نقد تخریبی داشته باشد.

مدیر مسئول هفته نامه گلستان مهر نقد دلسوزانه را راهکاری برای پیشرفت و توسعه استان اعلام کرد و افزود: اگر رسانه ای نقد دلسوزانه داشته باشد وظیفه روابط عمومی باید آن رسانه را بیشتر مورد توجه قرار دهد چرا که در حدیث از امام صادق داریم که «بهترین دوست من کسی است که عیب های مرا عنوان کند».

منصوری با بیان اینکه اگر یک روابط عمومی آگاه به اخلاق رسانه ای نباشد توانمندی ایجاد ارتباط بین رسانه و با دستگاه مربوطه را ندارد، افزود: با این کوتاهی به نوعی بخش عظیمی از جامعه متضرر می شوند.

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان ضمن اشاره به این نکته که آقایان به تکثر صدا و گفتمان معتقد هستند، افزود: نگاه  و توجه به یک رسانه تنها می تواند نوعی انحصار طلبی به شمار رود از این رو روابط عمومی باید این قدرت را داشته باشد که زنجیره انحصار طلبی را پاره کرده و با تمام رسانه ها ارتباط داشته باشد.

 

روابط عمومی

روابط عمومی استانداری، تک محوری عمل می کند

وی در ادامه به بررسی عملکرد روابط عمومی استانداری گلستان پرداخت و با انتقاد از آن، اعلام کرد: اعتقادم این است در روابط عمومی استانداری ضمن احترام به مسئول آن، تک محوری عمل می شود؛ انحصار گرایی چیز خوبی برای روابط عمومی نیست من دلسوزانه این را عنوان می کنم اگر در این جایگاه بودم قطعا تمام رسانه ها برایم یکسان بود.

وی با بیان این نکته که ممکن است رسانه ای عملکردش نسبت به دولت انتقادی نبوده و رویکرد حمایتی و دفاع باشد، افزود: در پیش گرفتن این نوع سیاست اشکالی ندارد اما در کنار آن باید به سایر رسانه ها توجه شود.

تاکنون هیچ بستر حمایتی از سوی روابط عمومی استانداری برای رسانه های استان انجام نشده است و درخواست خانه مطبوعات برای ملاقات با استاندار از سوی روابط عمومی این دستگاه پیگیری نمی شود.

منصوری در توضیح حمایت روابط عمومی استانداری و ایجاد ارتباط بین این بخش با رسانه ها، گفت: به صراحت اعلام می کنم که تاکنون هیچ بستر حمایتی از سوی زوابط عمومی استانداری برای رسانه های استان انجام نشده است.

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان از عدم پیگیری درخواست خانه مطبوعات برای ملاقات با استاندار از سوی روابط عمومی این دستگاه اظهار نارضایتی کرد و گفت: حتی توانمندی این کار را روابط عمومی نداشته که پس از یکسال این ارتباط را برقرار کند.

برخورد روابط عمومی استانداری نسبت به نشریات سلیقه ای است

وی برخورد روابط عمومی استانداری را نسبت به نشریات مکتوب و مجازی سلیقه ای دانست و اذعان کرد: در جلسه مدیر مسئولان نشریات استانی با استاندار، روابط عمومی گزینشی عمل کرد؛ تعدادکثیری از رسانه های نوشتاری اصلاح طلب درحالی دعوت شدند که رسانه های اصولگرا به تعداد انگشتان یک دست هم دعوت نشده بودند. این نشان می دهد که نگاه حزبی و گروه گرایی در عملکرد روابط عمومی استانداری وجود دارد.  

یک کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی  در توضیح وظایف روابط عمومی به خبرنگار مهر، گفت: روابط عمومی‌ زمانی‌ می‌تواند نقش‌ راهبردی‌ خود را در سازمان‌ ایفا كند كه‌ در تشكیلات‌ سازمان‌ جایگاه‌ مناسبی‌ داشته‌ باشد.

جعفر خاندوزی ادامه داد:‌ اگر‌ روابط عمومی‌ بخواهد نقش‌ راهبردی‌ در سازمان‌ داشته‌ باشد نیاز است‌ ضمن‌ در نظر گرفتن‌ جایگاهی‌ مناسب‌ در ساختار سازمانی‌، برای‌ این‌ واحد و شرایط احرازشغلی‌ متناسب‌ با مدیران‌ ارشد سازمان‌ در نظر گرفته شود.

وی در توضیح انتقادات به روابط عمومی استانداری گلستان و سایر دستگاه های اجرایی، افزود: دراوایل این ترس و نگرانی وجود داشت که مبادا مسئول روابط عمومی استانداری از عهده این کار بر نیاید و در رسانه ها هم این موضوع منتشر شد اما اکنون ایشان نشان داده تاحدودی از عهده این کار بر می آید.

رفتار سلیقه ای روابط عمومی استانداری ممکن است تنها برداشت چند نفر باشد

این مدرس دانشگاه در توضیح رفتار سلیقه ای روابط عمومی استانداری، گفت: آنچنان این بحث پررنگ نیست که قابل بحث کردن باشد چراکه این رفتار سلیقه ای ممکن است تنها برداشت چند نفر باشد.

خاندوزی با بیان این نکته که مجموعه عناصر تشکیل دهنده ارتباطات استان ناراضی از عملکرد روابط عمومی استانداری راضی نیستند، افزود: اینکه برخی راضی و عده ای ناراضی باشند امری طبیعی است؛ شاید روابط عمومی استانداری معذوراتی داشته باشد که سایر روابط عمومی ها نداشته باشند.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی اعلام کرد: در منظر بیرونی شاید روند فعالیت روابط عمومی استانداری سلیقه ای به نظر برسد اما آنها دلایلی دارند که کارشان را توجیه می کند. ضمن اینکه کار هیچ یک از افراد بدون قصور و اشکال نیست ممکن است این کوتاهی وجود داشته باشد.

وی که در گذشته فعال عرصه مطبوعات بوده هرگونه ضعف در عملکرد مدیران را با نقد منصفانه قابل اصلاح دانست و گفت: نیاز است گاهی برخی از دستگاه ها برای رفع اشکالات خود به چالش کشیده شوند.

راه های زیادی برای پاسخگویی وجود دارد از این رو بهتر است دوستان مطبوعاتی از اهرم رسانه، برای پاسخ گویی یا قصور مسئولین استفاده کنند.

این مدرس دانشگاه داشتن رفتار مغرضانه را برای رسانه ها نامناسب ارزیابی کرد و افزود: به چالش کشیدن در برخی رسانه ها به این صورت است که مدام از یک نفر انتقاد می شود درحالیکه خبرنگار خوب کسی است که مسئول را وادار به پاسخ می کند.

به گفته این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، راه های زیادی برای پاسخگویی وجود دارد از این رو بهتر است دوستان مطبوعاتی از اهرم رسانه، برای پاسخ گویی یا قصور مسئولین استفاده کنند.

فعال نبودن شورای روابط عمومی استان، ضعف است

 وی با بیان این نکته که در حال حاضر چند خلا در روابط عمومی استانداری گلستان وجود دارد، گفت: اولین اینکه نیاز است شورای روابط عمومی استان فعال شود که مستلزم این اقدام رای زنی بیشتربا دستگاه های اجرایی است.

خاندوزی ضمن اشاره به این نکته که از معدود استانهایی هستیم که استاندار ما مشاور رسانه ای و فرهنگی انتخاب کرده، افزود: این اقدام جای قدردانی دارد اما به نظرم جای جمع مشورتی بزرگان و فعالان رسانه ای در استانداری و مجموعه روابط عمومی استانداری خالی است.

این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی تصریح کرد: در حوزه اطلاع رسانی انواع رسانه ها، افراد توانمند، مستعد و فعالی وجود دارند که می توان از آنها در جمع مشورتی بزرگان و فعالان رسانه ای استفاده کرد.

یكی‌ از موضوعات‌ مهم‌ برای‌ كسانی‌ كه‌ به‌ كار روابط عمومی‌ اشتغال‌ دارند، تفكیك‌ بین‌ تبلیغات‌ و خبرنگار است‌. اگر آنها‌ بدون‌ تفاوت قائل شدن بین تبلیغات‌ با روابط عمومی‌ به ‌فعالیت‌های‌ خود رنگ‌ تبلیغات‌ بدهند، به‌ سمت‌ فعالیت هایی‌ گرایش‌ خواهند یافت‌ كه‌ تفاوت‌ اساسی‌ با ماهیت‌ فعالیتهای‌ روابط عمومی‌ دارد.

روابط عمومی های استان گلستان در حالی به سمت تبلیغات و تعریف و تمجید پیش می روند که در بسیاری از موارد حتی مشاهده شده سازمان ارتباط خود را با رسانه های منتقد قطع می کنند و گاهی به دخالت در امور رسانه های می پردازند.  لذا نیاز است در درجه تعریف درستی از یک روابط عمومی کارامد در سازمان ها ایجاد شود و از افراد کارشناس این زمینه استفاده شود. در شرایطی که در دانشگاه های استان این رشته تدریس می شود باید مدیران استانی به سمت استفاده از نیروهای تخصصی در این رابطه پیش بروند.

از سویی مشاهده شده روابط عمومی استانداری گلستان با مکاتبه مدیران روابط عمومی خواستار استفاده از ظرفیت رسانه های دولتی شده اند که این نوعی رواج انحصار گرایی از سوی روابط عمومی دستگاهی است که مدیریت اصلی استان را بر عهده دارد و پیشانی روابط عمومی های ادارات به شمار می رود.

ارسال نظر

آخرین اخبار