مدیرکل ثبت احوال استان گلستان از برگزاری همایش روز ملی جمعیت در استان گلستان خبر داد.

همایش روز ملی جمعیت در استان گلستان

به گزارش گلستان24، حسن وفائی دیلمی با اشاره به سیاست‌های کلی جمعیت کشور که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده، اظهار داشت: تشکیل شورای راهبردی جمعیت استان به دبیری اداره کل ثبت احوال که توسط وزیر کشور ابلاغ شده اولویت قرار دارد و به همین منظور برگزاری همایش استانی و شهرستانی برای این مهم اهمیتی مضاف دارد.

وی به وضعیت خاص استان گلستان از نظر تعداد اقوام و فرهنگ‌ها که بر میزان باروری تأثیر دارد اشاره کرد و افزود: علاوه بر آن وضعیت اشتغال و نیز وضعیت سالمندان در این امر موثر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان با اشاره به محورهای همایش تصریح کرد: مرور رویکردهای کلی نظام در خصوص جمعیت، بررسی آخرین وضعیت جمعیتی استان و چشم‌انداز پیش‌رو، راهبردها و سیاست‌های جمعیتی استان، چالش ها و راهکارهای مربوطه، جمعیت خانواده و الگوی سبک زندگی و کیفیت و سلامت جمعیت از مهم‌ترین محورهای این همایش است.

وی گفت: برگزاری همایش روز ملی جمعیت چشم‌انداز روشنی را در زمینه تحولات جمعیتی در پیش روی مردم استان ترسیم کند.

وفائی پایه های حکومت های بشری را جمعیت انسانی دانست و گفت: یکی از عوامل قدرت در کشورها جمعیت است و امروزه ساختار سنی و جنسی با کیفیت زیستی از دیگر عوامل قدرتمندی کشورها محسوب می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان با اشاره به جمعیت جوان تحصیل کرده در ایران اظهار کرد: ایران در این مقوله از وضعیت ویژه‌ای برخوردار است و وجود جمعیت جوان تحصیل کرده، با برنامه‌ریزی مناسب و در قالب اقتصاد مقاومتی امکان توسعه درون‌زا را برای کشور فراهم می‌سازد.

وفائی به اهداف اصلی سیاست‌های ابلاغی جمعیت اشاره کرد و گفت: پویایی و بالندگی جمعیت و افزایش باروری کل و هم‌زمان توانمندسازی جمعیت در سن کار و اتخاذ تدابیر ویژه برای سالمندان و فرهنگ‌سازی است.

وی شاخص میزان باروری کل در استان گلستان را 2.4 فرزند دانست و تصریح کرد: این میزان نسبت به بیشتر استان‌ها وضعیت بهتری را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت احوال استان گلستان به ثبت ولادت در سال 1394 و نسبت آن به سال 93 اشاره کرد و گفت: روند روبه رشد را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: میزان خام موالید در استان گلستان 22.8 در هزار است که این شاخص در شهرستان ها بین 15.4 در هزار تا 30.4 در هزار متغیر است.

دبیر شورای هماهنگی ثبت احوال استان گلستان اظهار داشت: استمرار روند کاهشی به گونه‌ای است که بر اساس آمارهای ثبتی در سال 1380 یعنی حدود 10 سال پس از اجرای سیاست‌های کنترل موالید، میزان موالید در استان به عدد 17.2 در هزار می‌رسد.

وی گفت: جمعیت جوان و بانشاط و تحصیل کرده و باسواد کشور ، امروزه یکی از عوامل مهم پیشرفت کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار