حال که تخلفات عمده در برخی سیلوهای استان محرز است بهتر است استاندار گلستان جناب آقای دکتر صادقلو کارگروه ویژه ای که شاخصه اصلی آنها پاکدستی و بی طرفی باشد را برای تحقیق و تفحص از غله گلستان تشکیل دهد.

ضرورت تحقیق و تفحص جدی از غله گلستان

 به گزارش گلستان24، در سالهای گذشته به مدد مراقبت رسانه ها از وضعیت غله گلستان که به حیات خلوت سودجوها و سوء استفاده گران از بیت المال تبدیل شده بود و رانتها و رشوه های گسترده ای در آن وجود داشت ، امروز فضای مناسبی در مواجهه با این پدیده های شوم در عرصه غله استان صورت گرفته است .

غله گلستان

الحق و الانصاف در این مسیر نباید از کمک های بی شائبه دکتر صادقلو استاندار گلستان  و اقدامات پرصلابت دادستان مرکز استان حجت الاسلام حقی و دادستانهای شهرستانهای استان براحتی گذشت چه اینکه اگر ایستادگی مراجع قضایی نبود مبارزه با اختاپوس فساد در غله استان غیرممکن بود.

مهمترین اقدامی که در زمینه حفظ بیت المال یعنی گندم این محصول استراتژیک کشور در استان صورت گرفته نصب دوربین های مدار بسته در انبارها و سیلوهای استان گلستان بود.

حدود 70 مرکز خرید گندم اعم از سیلوها ، کارخانه های آرد ، انبارهای مکانیزه ، شرکت های تعاونی و ... تحت نظر شرکت غله و به نمایندگی از شرکت بازرگانی دولتی ایران در فصل خرید گندم در استان فعالیت می کنند .

 نحوه فعالیت این مراکز در بخش خرید دولتی این گونه است که شرکت غله با توجه به قوانین موجود طی قراردادی که با مراکز خرید و کارخانجات آرد و سیلوها می بندد در قبال دریافت سفته یا چک و یک قرارداد محضری (که تضمین محکمی نیست ) ، گندم را خریداری می کند و به امانت به این مراکز می سپارد و هزینه نگهداری و انبارداری را نیز به کارخانجات می دهد .

که ضمانت اجرایی این قراردادها برای گندم های امانتی نزد مراکز خرید گندم دولتی به عوامل گوناگونی از جمله سلامت کاری و اداری ، وجود ابزارهای نظارتی قوی ، برخورد قاطع قضایی با متخلفین ، هماهنگی و انسجام نهادهای ذیربط و ... بستگی دارد .

تولید 900 تا یک میلیون تن گندم سالانه بیش از 1000 میلیارد تومان نقدینگی برای استان بهمراه دارد که این حجم از پول در فواصل مختلف بین کشاورزان ، انبارگردانی و مالکان سیلوها و دستگاه های متولی توزیع می شود و معمولا این مبلغ کلان باعث طمع ورزی سودجویان شده تا بخواهند از کناربیت المال به نوایی برسند.

از این تعداد مراکزی که در کار نگهداری گندم فعالیت می کنند با فشار دادستانی و همکاری مسئولین غله حدود 40 سیلو حاضر به نصب دوربین های مدار بسته شده اند اما بقیه از انجام این کار امتناع می کنند اما ریاحی مدیر کل غله گلستان معتقد است نصب این دروبین ها در کاهش تخلفات سهم بسزایی داشته و قطعا روند نصب دوربین ها ادامه خواهد داشت.

از طرف دیگر در ماه گذشته بحث از بین رفتن چندین هزار تن گندم سیلوی مالا شیخ کلاله هم باعث شد تا بار دیگر پرونده غله گلستان روی میز دادستان های استان بیاید و زنگ خطری باشد برای مسئولین استانی که در این فضای تحریم و جهاد خودکفایی و توصیه های مقام معظم رهبری برای اقتصاد مقاومتی که رکن اصلی آن تولیدات کشاورزی است ، اینچنین با بیت المال بازی نشود.

همچنین حدود 3200 گندم بیت المال که در کارخانه آرد تلور نگهداری می شد و اکیپ بازرسی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان باحضور دو معاون محترم دادستانی در مورخه 93/11/20 از گندمهای سیلوی فلزی کارخانه فوق نمونه براداری که جوابیه آزمایشگاه حاکی از قابلیت مصرف انسانی نبودن آن می باشد و مشخص نیست که این مقدار گندم چه شده است ؟

حال که تخلفات عمده در برخی سیلوهای استان محرز است بهتر است استاندار گلستان جناب آقای دکتر صادقلو کارگروه ویژه ای که شاخصه اصلی آنها پاکدستی و بی طرفی باشد را برای تحقیق و تفحص از غله گلستان تشکیل دهد و آنها را مامور کند تا از کل سیلوهای استان نمونه برداری و بازدید عملی داشته باشند .

چهار ماه دیگر گندم گلستان برداشت می شود و امسال نیز نزدیک به یک میلیون تن تولید گندم داریم . تا بحال حدود 70 درصد گندم تولید شده سال گذشته مصرف شده و تا چند ماه دیگر نیز بقیه آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد و بهتر است طی ماههای پیش رو ضمن بررسی سلامت سیلوها و دستگاههای مربوطه بدرستی احصا شود تا روند رو به رشد ذخیره سازی گندم و مبارزه با متخلفین دانه درشت آن تداوم یابد .

انتهای پیام /گلستان ما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار