در سایه تکذیب‌های پرتناقض مسؤولان ؛

با توجه به استمرار موج برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی و کنسرت‌های موسیقی همراه با محتوای غیرقانونی و نامتناسب با فضای علمی باید دید رویه نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها به کجا ختم خواهد شد.

جشن‌های عجیب و اردوهای مختلط دانشجویی همچنان ادامه دارد + فیلم و تصاویر

به گزارش گلستان24، فقط چند روزی از انتشار خبر زیرسؤال بردن متن صریح قرآن در نشریه دانشجویی گذشته که انتشار تصاویری از برگزاری مجدد کنسرت موسیقی و اردوهای مختلط در این دانشگاه، بیانگر بحران‌های فرهنگی در دانشگاه صنعتی اصفهان است.در حالی این روزها اخباری از هنجارشکنی و اقدامات مغایر با فضای علمی و پژوهشی از دانشگاه‌های مختلفی در سطح کشور شنیده می‌شود، مسؤولان وزارت علوم همچنان بر ادعای خود مبنی بر انکار برگزاری کنسرت‌های موسیقی و غیرقانونی خواندن اردوهای مختلط دانشجویی اصرار می‌ورزند و در مقابل در برخی دانشگاه‌ها همچنان این رویه ادامه دارد.

در گزارش فارس آمده است ؛ محمد فرهادی؛ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز سال گذشته با تکذیب برگزاری کنسرت‌های دانشگاهی و اردوهای مختلط در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: دانشگاه‌ها مجوز برگزاری اردوی مختلط نداشته و چون مجوز ندارند این کار را انجام نمی‌دهند و اگر موردی مشاهده شود با آن دانشگاه برخورد خواهد شد. از گذشته کنسرت در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شد و اکنون نیز برگزار نمی‌شود!

معاون فرهنگی وزیر علوم نیز با گذاشتن پای خود در جای پای وزیر متبوعش و در پاسخ به چرایی برگزاری کنسرت موسیقی و اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها، گفت: اردوهای دانشجویی با عنوان مختلط جرم است و بر اساس اساسنامه وزارت علوم این نوع اردوها ممنوع است. اگرچه ممکن است بعضی از دانشگاه‌ها دچار غفلت شوند و این اردوها را برگزار کنند و ما در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهیم کرد.

حال با وجود تکرار این ادعاها مبنی بر غیرقانونی بودن برگزاری کنسرت و نیز اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها و برخورد با خاطیان، استمرار شرایط نامساعد فرهنگی و غفلت مسؤولان مربوطه، زمینه مساعد برای جولان مروجان اختلاط دانشجویان و برگزاری کنسرت‌های رقص و پایکوبی در دانشگاه‌های کشور را فراهم آورده است.

یکی از دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی که طی سال‌های گذشته دچار حواشی و بحران‌های متعدد ناشی از این مسائل فرهنگی شده است، دانشگاه صنعتی اصفهان است.

سال گذشته بود که با انتشار فیلم‌ها و تصاویر متعددی از اردوهای مختلط و نیز برگزاری کنسرت موسیقی به همراه رقص و پای‌کوبی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان، این تصاویر واکنش همراه با تکذیب مسؤولان این دانشگاه را به همراه داشت.

در این رویداد، یکی از کانون‌های دانشگاه صنعتی اصفهان که برگزاری کنسرت‌های موسیقی را در کارنامه دارد،مدل جدیدی از رقص در کنسرت موسیقی این دانشگاه را در شبکه‌های اجتماعی به ‌نمایش گذاشت.

معاون فرهنگی دانشگاه صنعتی اصفهان در واکنش به این خبر در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: حتی یک نمونه اردوی مختلط در دو سال گذشته در این دانشگاه برگزار نشده و طبق قانون هیچ‌گونه مجوزی به اردوهای مختلط داده نمی‌شود.

 

مهدی برنجکوب در ادامه و در خصوص برگزاری کنسرت‌های متعدد موسیقی ناهنجار و همراه با رقص و پای‌کوبی توسط کانون دانشجویی آریا افزود: از نظر ما این برنامه‌ها از چارچوب تعریف‌ شده‌اش خارج نشده اما مطلوب هم نیست.

اینک پس از گذشت چند ماه از این اظهارات و بر اساس تصاویر و ویدئوهای انتشار یافته، نه‌ تنها اردوهای مختلط دانشجویی در سطح گسترده‌ای از دانشکده‌های دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه دارد، بلکه هفته خوابگاه‌ها نیز بهانه‌ای شد تا شرایط اجرای موسیقی و رقص و پای‌کوبی دانشجویان در محوطه خوابگاه‌های این دانشگاه فراهم شود.

اما فصل مشترک بسیاری از اردوهای ظاهرا مختلط دانشجویی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزاری خودجوش! و بدون دخالت دانشگاه و البته حضور تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه است. یعنی به نوعی تلاش شده این اردوهای درون شهری و برون شهری در قالب بازدید علمی یا حرکت‌های غیررسمی نمایش داده شود که قطعا مجوزی بر اجرای آن نخواهد بود.

همچنین به‌ رغم بروز تخلفات مکرر توسط این کانون دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در کنسرت‌های موسیقی گذشته، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از کنسرت موسیقی و جشن اردیبهشت ماه این کانون نشان می‌دهد مجددا زمینه برای فعالیت‌های خارج از چارچوب این کانون فراهم شده است.

در هر حال با توجه به استمرار موج برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی و نیز کنسرت‌های موسیقی همراه با محتوای نامناسب در دانشگاه‌های کشور و به دنبال آن ارائه پاسخ‌های مغالطه آمیز و تکذیب‌های پرتناقض مسؤولان وزارت علوم و این دانشگاه‌ها، باید دید رویه نفوذ فرهنگی در دانشگاه‌ها در سایه غفلت مسؤولان به همین جا ختم خواهد شد و یا تا پایان دولت تدبیر و امید ادامه خواهد داشت.

 

 

ویدیوها

 

1. جشن‌های عجیب و اردوهای مختلط دانشجویی کماکان ادامه دارد اینبار در دانشگاه صنعتی اصفهان | دانلود فیلم

 

2. جشن‌های عجیب و اردوهای مختلط دانشجویی کماکان ادامه دارد اینبار در دانشگاه صنعتی اصفهان | دانلود فیلم

 

3. جشن‌های عجیب و اردوهای مختلط دانشجویی کماکان ادامه دارد اینبار در دانشگاه صنعتی اصفهان | دانلود فیلم

 

منبع: فرهنگ نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار