سلسله مباحث فساد در فضای مجازی

خانواده ها نباید از فسادی که در فضای مجازی گریبان گیر می شود بی توجه بگذرند و فساد را تنها متوجه دزدی های مالی کلان و هک کردن سایت های مهم و... بدانند. گاهی فساد به کودکان نزدیکتر است.

انواع فساد در فضای مجازی

به گزارش گلستان 24، خانواده ها نباید از فسادی که در فضای مجازی گریبان گیر می شود بی توجه بگذرند و فساد را تنها متوجه دزدی های مالی کلان و هک کردن سایت های مهم و... بدانند. گاهی فساد به کودکان نزدیکتر است.

شبکه های اجتماعی، سایت های غیراخلاقی، تبلیغ فرهنگ ضد دین غربی و... همه و همه می توانند از فرزند شما موجودی متفاوت بسازند. کودکی که با بسیاری از اصول و ارزش های محیط پیرامونش دچار تناقض و دوگانگی می شود و علاقه به سبک زندگیه دیگری دارد بسیار برایش ماندگاری در این محیط سخت است.

کلید واژه رخنه فرهنگی از فروردین ماه 1393 توسط رهبر انقلاب وارد ادبیات فرهنگی کشور شد. ایشان در سخنرانی نوروزی خود در جمع زائران حرم مطهر رضوی به مسئولین فرهنگی هشدار دادند که "باید مراقب رخنه های بسیار خطرناک فرهنگی باشند" و علاوه بر انجام "وظایف ایجابی" خود، تمهیدات "دفاعی" نیز در این زمینه اتخاذ کنند.باید دید چه شرایطی رخ داده که رهبر معظم انقلاب با دید جامع و کل نگری که دارند، بعد از طرح بحث تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و ناتوی فرهنگی در این مقطع زمانی، بحث رخنه فرهنگی را به عنوان یکی از تهدیدات امروز جامعه انقلابی ایران مطرح می کنند. 

 

رخنه در کاربرد عام به معنای یک وصله ناهمگون است که به درون ماده ای که با ماهیت آن سازگاری ندارد به صورت تدریجی نفوذ کند و آن را از درون پوچ و بی خاصیت نماید. مانند آبی که درون دیوار نفوذ می می کند و موجب از بین رفتن استحکام و ظاهر آن می شود. استعاره رهبر انقلاب نیز از این منظر بسیار بجا به کار رفته است که دقیقاً ماهیت هجمه ای که امروز به فرهنگ ما شده است با همین استعاره توضیح داده می شود. اگر بخواهیم به طور دقیق تر به این مسأله و مصادیق آن در زمان حاضر بپردازیم، ابتدا باید ببینیم رخنه فرهنگی و یا رخنه های فرهنگی که گلوگاه های نفوذ فرهنگی هستند و می توانند فرهنگ غنی اسلامی ایرانی کشورمان را از درون تهی کنند در زمان حاضر چه مواردی هستند؟ به طور قطع ماهواره، تولیدات فرهنگی مانند کتاب، سینما، موسیقی و ... جزء این گلوگاه ها هستند ولی با توجه به حضور در عصر ارتباطات و فراگیری اینترنت در جهان و کشور، کسی نیست که اولویت اصلی برای رخنه فرهنگی دشمن را به این فضا اختصاص ندهد. فضای مجازی به دلیل ارتباطات کنترل نشده و خارج از نظارتی که در آن شکل می گیرد، این امکان را فراهم آورده تا افراد به صورت لجام گسیخته در معرض ارتباطات با طیف گسترده ای از افراد قرار بگیرند و این مسأله می تواند تسهیل کننده نفوذ فرهنگی درون کشور باشد. 

شبکه‌های اجتماعی مجازی در کنار ارائه‌ی بستر تعاملی جذاب برای مخاطبان به ویژه قشر جوان و نوجوان، علاوه بر تمام نقاط قوتی که می‌توانند برای زندگی امروزه‌ی بشر داشته باشند، دارای نقاط ضعفی نیز هستند. یکی از مهمترین نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی مجازی که هم‌اکنون برای جامعه‌ی ایمانی ما یک تهدید بزرگ نیز به حساب می‌آید، سست کردن پایه‌های ایمان مردم با رویکرد عادی‌سازی ناهنجاری‌ها است. همانطور که می‌دانید شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام که در کشور ما بدون محدودیت برای تمامی سنین در دسترس است، هم‌اکنون جولانگاه برخی از صفحات غیراخلاقی شده و با‌ توجه به ناتوانی دستگاه‌های نظارتی نسبت به اجرای فیلترینگ هوشمند صفحات اینستاگرام عده ای خودجوش دست به تشکیل یک جبهه مردمی زده اند تا این مفسدین را در شبکه اینستاگرام شناسایی کرده و قصد معرفی آنها به مردم را دارند.

این تنها گوشه ای از این هجمه ضدفرهنگی در فضای مجازی بود. وقتی کاربری در فضای مجازی هر صبح خود را با تصاویر زنان بی حجاب در شبکه ای مانند اینستاگرام شروع کند، می توان به ضرس قاطع ادعا نمود که به مرور، باور ها و ارزش های فرد به عنوان مهمترین المان های فرهنگی، از طریق قبح زدایی مستمر دستخوش تغییر خواهد شد. زمانی که یک کاربر به طور مداوم با این فضا در ارتباط باشد و به مرور تغییرات ارزشی دوستان و نزدیکان خود را نیز در این فضا مشاهده کند، با تقریب بالایی می توان گفت که در معرض تغییرات ادراکی از قداست ارزش های فرهنگی که تا پیش از این به آنها باورمند بوده، خواهد گشت. 

پس بهتر است بیش از اینها مراقب فرزندان خود و گشت و گذارشان در شبکه جهانی اینترنت باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار