به رغم پیگیری یک ساله رسانه ای ، شورای شهر گرگان هنوز نتوانسته مکان مناسبی برای تخلیه نخاله های ساختمانی در نظر بگیرد و به همین دلیل تپه گردشگری سوگله همچنان محلی برای تخلیه نخاله هاست.

چهره سوگله با نخاله زیبا نیست / تعلل شورای شهر برای جانمایی جدید

سال هاست که تپه سوگله یا همان هزار پیچ با وجود تنوع گونه های گیاهی باارزش و ظرفیت بالای گردشگری، میزبان نخاله های ساختمانی و فاضلاب فضولات انسانی است. برخی کارشناسان معتقدند که نخاله های ساختمانی علاوه بر آسیبی که به شرایط زیست محیطی این منطقه وارد می کند عاملی برای انتقال بسیاری از بیماری ها در منطقه به شمار می روند.

به گزارش گلستان 24، تخلیه نخاله ها سال ها به صورت غیر قانونی و حتی شبانه توسط خودروها در حاشیه شهر تخلیه می شد تا این شهرداری به صورت موقت تصمیم به ساماندهی آن ها در تپه سوگله گرفت تا از تخلیه این مواد در سایر نقاط جلوگیری کند. با این حال سال ها از این جانمایی موقف گذشته و سوگله که زمانی مکان گردشگری مهم شهروندان گرگانی بود تبدیل شده به کوهی از نخاله های ساختمانی که به راحتی هم از ورودی شهر و هم از سایت استانداری گلستان قابل رویت است.

نخاله ها عامل بیماری سالک و مکانی برای تکثیر انواع حشرات موذی هستند

 یک کارشناس ارشد مدیریت شهری زائده های حاصل از عملیات ساختمانی، خاکبرداری، حفاری، تخریب ساختمان های قدیمی و یا تعمیرات که شامل موادی نظیر خاک، گچ، موزاییک، آجر، کاشی، سرامیک، قیر، آسفالت، بتن است را نخاله ساختمانی معرفی کرد به خبرنگار مهر گفت: خاک و نخاله محل زندگی جوندگان موذی و حشراتی مانند پشه خاکی است.

محمد پاک نیا افزود: این نخاله ها عامل بیماری سالک و مأمنی برای انواع حشرات موذی، جوندگان و سگ های ولگرد که منبع انواع بیماری است، به شمار می روند.

وی تخلیه خاک و نخاله در اراضی کشاورزی را باعث از بین رفتن حاصلخیزی و مرغوبیت خاک و زمین های کشاورزی دانست و افزود: در محدوده شهر نیز هزینه های زیادی به هنگام پاک سازی مجدد، این نخاله ها در بردارد.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه تخلیه نخاله های ساختمانی علاوه بر نازیبایی مناظر شهری، اثر روانی منفی ایجاد می کند، اذعان کرد: دفع این مواد علاوه بر مسائل اقتصادی باعث آلودگی های زیست محیطی نیز می شود.

پاک نیا ضمن تاکید به استفاده از تکنولوژی بازیافت نخاله های ساختمانی، تصریح کرد: به جای اینکه نخاله ها را با هزینه زیاد دفن کرده و مشکل زیست محیطی ایجاد کنیم، می توانیم از آن در سیستم های بازیافت استفاده کرد؛ اتفاقی که سالهاست در دنیا انجام می شود.

در ادامه سخنگوی شورای اسلامی شهر گرگان احداث کارخانه بازیافت نخاله را یک ضرورت برای شهر دانست و به خبرنگار مهر گفت: نمی توان به تخلیه نخاله ها با این روند ادامه داد، باید بتوانیم نخاله ها را به چرخه حیات بازگردانید.

ناصر گرزین افزود: به دنبال این هستیم در جاده آق قلا زمینی به مساحت 10 هکتار خریداری شود و کارخانه ای برای بازیافت نخاله های ساختمانی احداث شود.

این عضو شورا با اعلام این مطلب که کارهای اجرایی برای تخلیه نخاله در اراضی توسکستان انجام شده، افزود: لایحه ای برای این موضوع در شورا تصویب شده بود که در اجرا با مشکل مواجه شد، از این رو دوهکتار زمین در هاشم آباد خریداری می کنند تا تخلیه نخاله در آن انجام شود.

ناصر گرزین با بیان این نکته که پیگیر هستیم تا مشکلات قانونی زمین توسکستان رفع شود، گفت: به دنبال این هستیم تا از هر دو زمین بهره برداری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر بتوان تخلیه نخاله ها را شرق و غرب کرد بهتر جواب می دهد، به عبارتی تخلیه نخاله های شرق شهر به توسکستان و غرب شهر به فاضل آباد انجام شود.

گرزین از مطالعه هر دو زمین خبر داد و اذعان کرد: در حال مذاکرات نهایی هستیم تا تخلیه نخاله ها در فاضل آباد انجام شود البته این راه حل کوتاه مدت است، باید به سمتی برویم که بتوان نخاله های ساختمانی را بازیافت کرد.

وی با بیان این نکته که تخلیه نخاله های ساختمانی در توسکستان آسیبی برای محیط زیست ندارد، افزود: به دلیل بهره برداری ماسه، گودال بزرگی در بخشی از زمین ایجاد شده که توسط نخاله های ساختمانی مسطح می شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تاکید کرد: اداره کل حفاظت از محیط زیست هم باید برای تخلیه نخاله های ساختمانی در این مکان نظر دهد شاید اگر مواد حاصل از نخاله به جز خاک به محیط زیست آسیب برساند.

 اعضای شورا هنوز برای جانمایی نخاله ها به اتفاق نظر نرسیدند

در شرایطی که ناصر گرزین خبر از بررسی و جانمایی مکان های جدید می دهد، نائب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نظر دیگری دارد. نبی هزارجریبی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این نکته که اعضای شورا هنوز برای جانمایی نخاله ها به اتفاق نظر نرسیدند، گفت: جانمایی نخاله های ساختمانی در دست بررسی است و اعضای شورا در حال رای زنی برای تعیین تکلیف زمین هستند.

وی افزود: پس از نشستی که با معاون استاندار و کمیسیون خدمات شهری داشتیم، مقرر شد تا نخاله های ساختمانی در بخشی از محور توسکستان که در گذشته معدن شن و ماسه بوده، تخلیه شود.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ اهرم اجرایی برای هدایت رانندگان تخلیه نخاله وجود نداشته، از طرفی رانندگان معتقدند که هزینه حمل باربه دلیل زیاد بودن مسافت افزایش می یابد که این امر نیز نشکلاتی برای شهروندان ایجاد می کند.

این عضو شورا از جانمایی زمینی در هاشم آباد خبر داد و اذعان کرد: مسافت حمل بار در این مسیر بهتر است اما به دلیل محدود بودن مساحت زمین تنها چندسالی تخلیه انجام می شود.

وی یادآور شد: اینکه الزام شود تا تخلیه نخاله در این دو مکان انجام شود هنوز قطعی نشده است از این رو تخلیه نخاله های ساختمانی در تپه سوگوله انجام می شود .

هزارجریبی با بیان اینکه جاده های بین روستایی و مزارع زیادی داریم که نیاز به خاک نخاله های ساختمانی دارند، تصریح کرد: جاده هایی که شانه خاکی ندارد با تخلیه خاک نخاله های ساختمانی مشکل آنها برطرف می شود و از طرفی نخاله های ساختمانی در بهترین شرایط دفع خواهند شد.

وی در توضیح واگذاری زمین توسکستان برای تخلیه نخاله، گفت: این زمین معدن گراویل است که برداشت شده، مالک خوسته که با ارائه دو هکتار زمین به شهرداری در 13 هکتار نخاله ها تخلیه شود؛ این مورد هنوز در دست بررسی است.

محیط زیست از تخلیه نخاله ها در محور توسکستان بی اطلاع است

درحالیکه اعضای شورای اسلامی شهر گرگان درحال رای زنی با مالک زمین محور توسکستان برای تخلیه نخاله های ساختمانی هستند معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست گلستان از این مورد اظهار بی اطلاعی می کند و ضرورت انجام آن را منوط به موافقت محیط زیست می داند.

معاون پایش و نظارت اداره محیط زیست استان گلستان ضمن ابراز بی اطلاعی از جانمایی نخاله های ساختمانی در جنگل توسکستان، به خبرنگار مهر گفت: باید گزینه های مورد نظر پیشنهاد شود و پس از آن، دستگاه های مربوطه در دفتر فنی معاونت امور عمرانی استانداری به تبادل نظر می پردازند.

مجتبی حسینی تصریح کرد: جلسه ای با حضور اداره کل منابع طبیعی، محیط زیست و امور اراضی این موارد بررسی می شود تا به یک جمع بندی برسند و سپس مجوز داده شود.

این مسئول گلستانی با تاکید بر اینکه تاکنون جلسه ای درخصوص این موضوع تشکیل نشده، افزود: بستگی دارد که چه جایی برای تخلیه نخاله در نظر گرفته شود چراکه ما جایی را تائید می کنیم که کمترین آسیب را برای طبیعت داشته باشد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا که از ابتدای پیگیری این موضوع به شدت با ادامه این روند مخالف بود و بارها نسبت به آن تذکر داده بود، ضمن ابراز نگرانی از تولید روزانه نخاله های ساختمانی شهر گرگان روند جانمایی نخاله های ساختمانی را طولانی خواند و خواستار پیگیری فرماندار شهرستان گرگان برای تسریع این موضوع شد.

 عیسی امامی دراین رابطه به خبرنگار مهر، گفت: با توجه به حجم ساخت و ساز در شهر، میزان نخاله افزایش می یابد به همین دلیل باید به شکلی این مورد مدیریت شود که نخاله ها در حاشیه شهر نماند چراکه تجمع آن آثار زیانبار محیط زیستی را برای محیط زیست ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد باید هرچه سریعتر موضوع جانمایی برای نخاله های ساختمانی مشخص شود؛ گاهی تنشی در این رابطه ایجاد می شود و اقداماتی انجام می شود اما هیچ یک از این موارد به صورت اساسی پیگیری نمی شود.

امامی با بیان اینکه تخلیه نخاله ها در توسکستان هم شاید توجیه منطقی نداشته باشد، افزود: قطعا با ورود محیط زیست و منابع طبیعی و نماینده عالی دولت یعنی فرماندار شهرستان گرگان باید این موضوع پیگیری شود؛ در هر جایی که لازم باشد شخصا پیگیری خواهم کرد تا با مدیریت منسجم این معضل برطرف شود.

با توجه به اهمیت زیست محیطی تپه سوگوله و ظرفیت گردشگری این منطقه انتظار می رود تا مسئولین شهری هرچه سریعتر با جانمایی مکانی جدید، از تخلیه نخاله های ساختمانی به این منطقه جلوگیری کنند.

از آنجاییکه نخاله های ساختمانی تنها منحصر به خاک نبوده و آجر، سیمان و ماسه را هم شامل می شود باید توجه کرد که تخلیه نخاله ها در معدن شن و ماسه توسکستان آسیبی برای طبیعت این منطقه نداشته باشد.

احداث کارخانه بازیافت نخاله هم یکی از مواردی است که به کاهش هزینه دولت و مردم و رونق اقتصادی شهر کمک بسیاری خواهد کرد از این رو نیاز است تا مسئولین به صورت جدی به این موضوع نگاه کنند./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار