تأخیر در برگزاری جلسات اداری گلستان؛

تأخیرهای پی‌درپی در برگزاری نشست‌ها و جلسات ادارات گلستان موجب شده تا فرصت تولید محتوا از رسانه‌های استان گرفته شود و ارزش کاری مدیران هم حفظ نشود.

وقتی «زمان» برای مدیران گلستانی «طلا» نیست

به گزارش گلستان24، تأخیرهای چند ساعته در برگزاری جلسات اداری گلستان این روزها تبدیل به یکی از چالش های رسانه های استان شده است. تأخیرهای بیش از نیم ساعت و یا حتی در برخی مواقع یک ساعت اعتراض برخی رسانه ها را به همراه داشت؛ چراکه عملاً فرصت تولید محتوا از این قشر گرفته‌شده و زمان، طلای گران بهای رسانه بی ارزش شده است.

روزانه در سطح استان جلسات متعددی در ادارات برگزار می‌شود، اگر به‌طور میانگین برگزاری ۶ جلسه و نشست مطبوعاتی را در روز در نظر بگیریم و در حالت خوش‌بینانه از این ۶ جلسه فقط چهار جلسه با تأخیر نیم‌ساعته برگزار شود؛ در طول هرروز ۱۲۰ دقیقه معادل دو ساعت از وقت مفید خبرنگاران هدررفته است.

اگر این پروسه در طول ۶ روز هفته کاری تکرار شود عدد به‌دست‌آمده ۱۲ ساعت است و اگر برای هر جلسه به‌طور میانگین ۱۰ خبرنگار از رسانه‌ها و مطبوعات مختلف حضورداشته باشند عدد به‌دست‌آمده معادل ۱۲۰ ساعت است، ۱۲۰ ساعتی که معادل ۱۵ روز کاری یک کارمند است و اگر صرف تولید محتوا در راستای نیازهای استان و مردم شود نتیجه‌ای دیگر رقم خواهد خورد.

سال اقتصاد مقاومتی برای تمام مشاغل

ازآنجایی‌که در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل هستیم و تولید هم فقط مختص به واحدهای تولیدی و کارخانه‌ها نیست؛ اصحاب رسانه نیز باید با تولیدات خود گامی هرچند کوچک در تحقق این امر بردارند.

البته هنوز فرهنگ برگزاری جلسات رأس ساعت در کشور ما جا نیفتاده است و تأخیر ۱۰ الی ۱۵ دقیق ای نیز برای خبرنگاران قابل توجیه است؛ اما در بین این آشفته‌بازار تأخیرها هستند اداراتی هم که سعی می‌کنند با کمترین تأخیر جلسات خود را برگزار کنند اما بعضی از دستگاه‌ها در برگزاری جلسات با تأخیر آن‌قدر سابقه بدی دارند که در بعضی اطلاعیه‌ها و فراخوان‌هایی که برای برگزاری جلسات از کلمات «جلسه ... رأس ساعت ۱۰ برگزار می‌شود» استفاده می کنند.

صحن شورای شهر گرگان، مکانی برای وقت کشی

از جلسات هفتگی شورای شهر گرگان نیز تقریباً می‌توان به‌عنوان شاه‌ماهی تأخیر در جلسات نام برد، تأخیری که در اثر بی‌انضباطی اعضای شورا برای حضور در صحن علنی شورای شهر شروع می‌شود و کار جلسه را نه‌تنها به برگزاری با تأخیر بلکه در برخی مواقع نیز به تعطیلی می‌کشاند.

استانداری گلستان هم از مکان‌هایی است که تأخیرهای بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه را در کارنامه خود دارد، برای جویا شدن از علت این تأخیرها چندین بار اقدام به برقراری تماس تلفنی با مدیرکل روابط عمومی استانداری گلستان کرد اما متأسفانه برقراری تماس حاصل نشد و این مسئول نیز در برابر پیامک‌های ارسال‌شده و طرح پرسش از این طریق هم واکنشی نشان نداد.

به سراغ درد و دل تعدادی از اهالی رسانه رفتیم که ثانیه به ثانیه این تأخیرها را به‌عنوان دغدغه کاری حس می‌کنند.

دبیر استانی خبرگزاری شبستان با انتقاد از عملکرد برخی از روابط عمومی‌ها در رابطه با تأخیر در برگزاری جلسات گفت: در برخی از اوقات روابط عمومی بعضی از دستگاه‌ها زمان برگزاری مراسم و یا نشست خبری را به خبرنگاران زودتر از سایر شرکت‌کنندگان اعلام می‌کنند که از دید خبرنگاران توهین تلقی می‌شود.

ربابه کابلی افزود: تأخیر در آغاز برنامه‌ها به عادتی بسیار معمول تبدیل‌شده اما هیچ‌وقت هیچ مسئولی پاسخگوی این رفتار خود نیست به‌خصوص مسئولان روابط عمومی که دعوت‌کننده و رابط بین دستگاه و رسانه‌ها هستند.

این فعال رسانه‌ای با ابراز تأسف نسبت به اقدام برخی از خبرنگاران بخصوص صداوسیمای گلستان گفت: گاهی در این تأخیرهای چندساعته و باوجود منتظر ماندن اهالی رسانه و خبرنگاران خبرگزاری‌ها و نشریات، خبرنگاران صداوسیما که اکثراً در جلسات دیر حاضر می‌شوند دراین‌بین پیش‌دستی کرده و برای اینکه معطل نشود بدون در نظر گرفتن وقت خبرنگاران منتظر در سالن جلسات اقدام به گرفتن مصاحبه اختصاصی با مدیر کرده و سپس جلسه را ترک می کنند که این هم جای تأسف دارد.

فقدان فرهنگ وقت‎شناسی، معضل جدی دستگاه‎های اجرایی گلستان

داوود خاندوزی دیگر فعال رسانه‌ای فقدان فرهنگ وقت‎شناسی را معضل جدی دستگاه‎های اجرایی گلستان خواند و گفت: انسان با بهره‎گیری از دقایق و ثانیه‎ها می‎تواند فرصت‌آفرین شود و بهره‌گیری از تک‌تک ثانیه‌های زندگی به‌قدری ارزش دارد که پیامبر اکرم (ص) تأکید دارد در راستای حفظ عمر خساست بیشتری نسبت به پول و ثروت داشته باشید.

فقدان فرهنگ وقت‌شناسی نه‌تنها به جامعه خبرنگاری آسیب رسانده بلکه باعث شده مردم نیز از برخی نعمت‎های دولت بی‎بهره بمانند.

خاندوزی بابیان اینکه تأخیر در برگزاری نشست‎ها و همایش‎ها در درجه نخست ضعف مدیریتی دستگاه‎ اجرایی را نشان می‎دهد، بیان کرد: فقدان فرهنگ وقت‌شناسی نه‌تنها به جامعه خبرنگاری آسیب رسانده بلکه باعث شده مردم نیز از برخی نعمت‎های دولت بی‎بهره بمانند.

به سراغ رئیس خانه مطبوعات استان گلستان رفتیم تا نظر او درباره این تأخیرها و راه درمان این معضل را جویا شویم.

تأخیر در شروع جلسات، پدیده ای کشوری

یحیی آذرسا در رابطه با این تأخیرها گفت: تأخیر در شروع جلسات و نشست‌ها نه در گلستان بلکه در کشور یک پدیده و رویه‌ای ناشایست است که متأسفانه رایج و هرروز نیز بدتر شده؛ به‌طوری‌که چه‌بسا ممکن است به یک فرهنگ غلط ماندگار شود و به نظر می‌رسد برای جلوگیری از ترویج این فرهنگ و برای پرهیز از اتلاف وقت و انرژی، باید هرکدام از رسانه‌ها به سهم خود در این زمینه تلاش کنند.

آذرسا افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت و جایگاه رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی در این مقوله نیز اصحاب رسانه به انجام رسالت خود اهتمام ورزند و با انعکاس به‌موقع و معرفی مسببین این تأخیرها نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند؛ البته از این مهم نباید غافل شویم که اگر قرار است رسانه‌ها به‌عنوان ترویج کنندگان فرهنگی در جامعه در این زمینه فعالیت کنند باید خود عاملی برای ترویج حضور به‌موقع و آغاز به هنگام نشست‌ها و جلسات باشند و از تأخیر در جلسات پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: خانه مطبوعات تلاش خواهد کرد تا با همراهی اصحاب رسانه در جلوگیری از ترویج این فرهنگ گام برداشته و این مهم را ابتدا با شروع از خود و توصیه به همکاران، با شناسایی برخی دستگاه‌های اجرایی که ناخواسته در مسیر ترویج فرهنگ تأخیر در آغاز جلسات قرارگرفته؛ با توصیه لسانی اقدام و در صورت نیاز موضوع را کتباً پیگیری خواهد کرد.

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان اظهار کرد: خانه مطبوعات در برخی مواقع که همکاران رسانه‌ای بیش‌ازحد دچار مشکل و اتلاف وقت می‌شوند علی‌رغم میل باطنی به کمک همکاران با انعکاس حاشیه‌ها در نشست‌ها و جلساتی که ازاین‌پس با تأخیر آغاز شوند برای از میان برداشتن این مقوله نامناسب گام بر خواهد داشت.

آذرسا یادآور شد: همه همکاران و اصحاب رسانه باید تلاش کنند تا با حضور به‌موقع در ترویج این فرهنگ پیشگام بوده و در مواقع لزوم نیز انعکاس‌دهنده این موضوع باشند.

البته نمی شود تمام تقصیر ها را به گردن ادارات انداخت، طبق گفته رئیس خانه مطبوعات حضور با تاخیر برخی خبرنگاران نیز گاهی باعث به عقب انداختن جلسات می شود اما این حضور با تاخیر نباید بهانه ای شود تا ادارات ضعف در عملکرد خود را پشت آن پنهان کنند، امیدواریم روزی شاهد احترام دستگاه ها به «زمان» این طلای باارزش حرفه خبرنگاری باشیم تا خبرنگاران نیز در کنار سایر دستگاه ها و مشاغل رسالت خود را به انجام برسانند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار