صدور حکم تخریب برای غرفه های ساحلی بندرگز

راه و شهرسازی گلستان در حالی برای یکی از غرفه های ساحلی بندرگز حکم تخریب گرفت که قرار است در این منطقه طرح گردشگری ایجاد شود و این مساله باعث نگرانی ساکنان منطقه شده است.

طرح های گردشگری قربانی اختلاف مدیران گلستانی شدند

به گزارش گلستان24، شهرستان بندرگز، یکی از بنادر قدیمی کشور و استان گلستان که در روزگار دور محلی برای فعالیت تجار بود و به همین دلیل از نظر اقتصادی رونق بسیاری داشت. اما با گذشت زمان رفته رفته از فعالیت های تجاری این بندر کاسته شد تا جایی که به تعطیلی مطلق رفت اما با شکل گیری تاسیسات گردشگری دریایی کم کم این مساله جایگزین تجارت دریایی شد؛ گرچه از نظر مالی توان برابری با آن را نداشت.

مردم منطقه که اقتصادی دریایی خود را به دلیل تعطیلی بندر ضربه خورده می دیدند کم کم به سمت استفاده از ظرفیت دریا برای اشتغال رفتند تا بتوانند منبع درآمدی برای زندگی خود داشته باشند.

رفته رفته با مطرح شدن طرح های گردشگری دریایی و همچنین اعلام این که قرار است شرکتی عمانی برای توسعه گردشگری به منطقه بیاید امیدها را برای اشتغال زایی در بندرگز زنده کرد. در سال های گذشته شرکت ایرانی-عمانی برای توسعه گردشگری در دریای بندرگز طرحی را پیشنهاد داد که با موافقیت مسئولین همراه شد و فعالیت خود را نیز آغاز کرد اما تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

در کنار این طرح غرفه هایی هم با هدف استفاده از ظرفیت های گردشگری در نزدیکی ساحل ایجاد شد تا کمکی برای اشتغال مردم منطقه باشد. با روی کارآمدن و فعالیت این شرکت ایران-عمان در دریای خزر، بسیاری از غرفه داران و کسانی که دارای بازارچه بودند مجبور به نقل مکان شدند و توسط فرمانداری در یک منطقه ساماندهی شدند.

اما طی روزهای گذشته خبر تخریب یکی از این غرفه ها در سواحل دریای بندرگز توسط اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان، موجی از ناراحتی را میان غرفه داران و مردم این شهرستان به وجود آورد. مالکین غرفه ها بر این معتقد هستند که پس از نقل مکان و در زمان ساخت غرفه جدید می توانستند دستور تخریب را صادر کنند اما این کار را زمانی انجام دادند که به زیان همه تمام شد.

مالک غرفه تخریب شده در ساحل دریا بندرگز اظهار کر : مالکین ۱۲ غرفه ساحل دریای بندرگز در سال ۸۹ از داخل بنادر به دلیل آمدن سرمایه گذار شرکت ایران-عمان برای طرح ملی سازمان همیاری خارج شدند و با جلسه ای که با حضور فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر برگزار شد به بیرون از اسکله رو به روی بازارچه منتقل شدند.

مرتضی کردرستمی افزود: استانداری برای آماده سازی منطقه بودجه ای به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در اختیار شهرداری بندرگز قرار داد و به دستور فرمانداری مکان مورد نظر باید طی ۱۵ روز آماده می شد که این اتفاق هم رخ داد. طبق  دستور شهرداری بندرگز، هر مالک می توانست در ۲۰۰ متر فضا شروع به ساخت غرفه جدید خود کند و من به عنوان اولین نفر نقشه غرفه را تحویل فرمانداری دادم که پس از قبول نقشه شروع به ساخت کردم.

حرف مدیران شهر خریدار ندارد

او با بیان اینکه پس از ساخت نخستین غرفه مالکین دیگر نیز شروع به ساخت کردند، گفت: پس از شروع به ساخت و ساز غرفه ، اداره کل مسکن و شهرسازی سند مالکیت ساحل دریای بندرگز را ارائه کرد و بعد از سه سال حضور در دادگاه های مختلف موفق به دریافت حکم تخریب شد.

وی با اشاره به اینکه حرف مدیران شهر خریدار ندارد، تصریح کرد: مدیران شهری باید در هر زمینه ای تجربه کافی را داشته باشند و بتوانند در موضوعات مختلف کارشناسی کنند. هر اتفاقی باید سنجیده و با فکر انجام شود اما متاسفانه با بی تجربگی مدیران استانی و شهری این اتفاق برای دریای بندرگز رخ داد.

کردرستمی بیان کرد: باید جلسه ای با حضور سازمان محیط زیست، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر ارگان ها برگزار می شد تا تصمیمی درست و عادلانه ای در این خصوص می گرفتند. غرفه ها با اجازه مدیران از جمله فرماندار و شهردار بندرگز ساخته شده است و حتی می توانستند در همان زمان ساخت دستور تخریب را صادر کنند اما بعضی از ادارات از بی تجربگی مدیران استفاده کردند و چنین کاری را انجام دادند.

مالک غرفه تخریب شده دریای بندرگز گفت: ما هشت سال بدون داشتن آب و برق و با ژنراتور به مردم بندرگز خدمت کردیم و جواب زحمات چندین ساله ما این کار نیست. باید بازنگری در تخریب صورت بگیرد و مسئولین اتفاقات پس از تخریب را نیز در نظر بگیرند.

آنطور که شواهد نشان می دهد یکی از طرفین اختلاف در ساحل بندرگز شهرداری است. متاسفانه شهرداری این شهرستان طی سال های گذشته شرایط پایداری را نداشت و تغییر چندباره مدیریت شهر در کنار اختلافات درون شورا، ضربه های زیادی به ساختار شهری بندرگز زد که یکی از آن ها همین تخریب غرفه ها است.

برای پیگیری موضوع به سراغ عضو شورای اسلامی شهرستان بندرگز رفتم جهانشاهی در این رابطه گفت: این اتفاقی که در بندرگز رخ داد، باعث ایجاد نارضایتی، تنش و آسیب اجتماعی برای مردم بندرگز شد. از سالیان دور شهر بندرگز را با دریا می شناسند اما متاسفانه با تخریب، لطمه بزرگی به دریای بندرگز وارد شده است.

فاضل جهانشاهی اظهار کرد: مردم گناهی ندارند که قربانی چند دستگاه دولتی شوند. اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان در سال ۸۹ برای ساحل دریا سند گرفت اما هیچ مالکیتی برای ساحل دریا نداشتند چون دریا یک مکان عمومی و برای مردم است.

برای تخریب غرفه های ساحل دریای بندرگز حداقل باید با شهرداری و شورای شهر بندرگز جلسه ای گذاشته می شد تا این اتفاق با هماهنگی دستگاه های مسئول اجرا شود

او با بیان اینکه شرکت ایران-عمان برای اجرای طرح گردشگری در ساحل دریا بندرگز مستقر شده بود، افزود: صورت‌جلسه ای با امضای مسئولین وقت از جمله اداره کل راه و شهرسازی انجام شد تا مالکان غرفه های دریای خزر به منطقه ای دیگر انتقال داده شوند که شرکت ایران-عمان بتواند فعالیت خود را در این منطقه آغاز کند.

جهانشاهی تصریح کرد: مالکان در منطقه ای دیگر که توسط مسئولین انتخاب شد، شروع به ساخت کردند اما جای تعجب اینجاست که اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان در روز تولد امام حسن مجتبی(ع)، ماه مبارک رمضان و در ابتدای طرح تاسبتانه یکی از غرفه های ساحل دریای بندرگز را تخریب کرد.

عضو شورای شهر بندرگز گفت: برای تخریب حداقل باید با شهرداری و شورای شهر بندرگز جلسه ای گذاشته می شد تا این اتفاق با هماهنگی دستگاه های مسئول اجرا شود اما اداره کل راه و شهرسازی بدون هیچ هماهنگی و با خیال آسوده یکی از غرفه های ساحل دریای بندرگز را تخریب کرد.

وی با بیان اینکه تخریب بازتاب منفی اجتماعی را در شهر ایجاد کرده است، بیان کرد: در حال حاضر نیز قطعا به دنبال گرفتن حکم تخریب بقیه غرفه ها هستند اما خواسته ما این است تا جلسه ای با حضور استاندار، فرماندار، شهرداری و اعضای شورای شهر بندرگز، اداره کل راه و شهرسازی و ... برگزار شود تا تصمیم درستی برای این اتفاق صورت بگیرد.

فاضل جهانشاهی گفت: مسئولین ما بدون اینکه به فکر مردم باشند، دست به کارهای ناعادلانه ای می زنند که متاسفانه همه مردم را ناراحت می کند. مالک غرفه تخریب شده با من تماس گرفت و گفت که غرفه من فدای سر مردم اما نگذارید بقیه خراب شود.

 

یکی از دستگاه هایی که می توانست در جلوگیری از این مساله نقش ایفا کند فرمانداری بود. به گفته صاحبان غرفه ها و هم عضو شورای شهر، میرزایی می توانست با برگزاری جلسات مانع از تخریب و همچنین تصمیم گیری بهتر در این رابطه شود.

فرماندار شهرستان بندرگز اظهار کرد: در گذشته قرار بود شهرداری بندرگز غرفه ها را ساماندهی کند اما این موضوع اجرایی نشد و با توجه به مالکیتی که اداره کل مسکن، راه و شهرسازی در ساحل دریا داشت، تصمیم به تخریب یکی از غرفه ها را گرفت.

 

علی اصغر میرزایی با بیان اینکه طرح گردشگری شرکت ایران-عمان در آینده ای نزدیک در ساحل دریای بندرگز اجرایی می شود، افزود: از شهرداری بندرگز انتظار داریم تا مکان مشخصی را برای غرفه داران در نظر بگیرد و ساماندهی برای آنان داشته باشد. مکان مشخصی باید در نظر گرفته شود تا مالکین به شکل زیبا و نظارت شده به کسب و کار خود بپردازند و مشکلی نیز برای آنها به وجود نیاید.

وی گفت: اگر در کارگروه زیربنایی و گردشگری استان گلستان قسمت غرب ساحل دریا از اداره کل مسکن، راه و شهرسازی پس گرفته و به شهرداری بندرگز واگذار شود، طرح شهرداری که به غرفه داران نیز مربوط می شود در آن منطقه اجرایی خواهد شد و مالکین می توانند دوباره فعالیت خود را در آنجا آغاز کنند.

اکنون که تنها درآمد جوانان بندرگز از دریایی است که این روزها در حال پسروی و خشک شدن است، انتظار می رود مدیران شهری و استانی با نگاه توسعه ای و در جهت حل مشکلات مردمی با یکدیگر همسو شده و تدابیری در نظر بگیرند که ضمن منافع استانی به ظرفیت های جامعه و همچنین اشتغال جوانان ضربه ای وارد نشود.

منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار