مشکل اعتباری از زمان استقرار دولت یازدهم به عنوان یکی از مهم‎ترین دغدغه‎های‎ مسئولان استان طرح شده و حتی از آن به عنوان عامل اصلی رکود و فقدان حرکت مطلوب برای توسعه این استان شمالی یاد شده است.

تلاش سازمان مدیریت برای تامین بودجه به تنهایی کافی نیست

به گزارش گلستان24؛ شاید وجود همین دغدغه موجب شد تا رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان، در اولین آزمون خود به عنوان رئیس سازمان احیاء شده مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان، برای تامین نقدینگی و اعتبار سال آینده، عزم خود را جزم کرد و با حضور چند روزه در تهران بر آن شد تا حداکثر تخصیص اعتبار نصیب استان شود، هر چند این تلاش به تنهایی کافی نیست.

*تلاش سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان برای تامین بودجه به تنهایی کافی نیست

پازل مدیریتی استان برای حل مشکل تامین اعتبار و بودجه تنها معطوف به یک حرکت نیست، باید پذیرفت این موضوع یک کار جمعی است و باید همه مدیران دستگاه‎های اجرایی استان برای تکمیل این مجموعه دشوار و سخت‎چین خیز بردارند.

با گذشت بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید و تجربه نسبی مدیران تازه ورود، این انتظار می‎رود که آنها طی این مدت نیازهای دستگاهی خود و در نهایت استان را تاکنون دریافته باشند و برنامه‎های خود را برای توسعه در سه فاز کوتاه‎مدت، میانی و بلندمدت طراحی کرده باشند تا با توجه به این شناخت و برنامه، اولویت‎های استانی در افق بودجه سال آینده و حتی برنامه ششم توسعه مشخص شود.

موضوعی که حداقل در برآیند سخنان اخیر استاندار گلستان، آنچنان امیدوارکننده نیست، هرچند با توجه به این نگاه نافذ و تیزبین وی، انتظار می‎رود به جای انتخاب‎های نه چندان کارشناسانه مدیران نمونه که هر ساله به شکل نامحسوس انجام می‎پذیرد، گزینه ارائه کارنامه کاری در بحث بودجه برای انتخاب مدیران لایق استان نقش پررنگ و تاثیرگذاری داشته باشد.

هر چند می‎توان علاوه بر مورد یاد شده با استفاده از سیستم‎های نظارتی و تشویقی، ضمن ایجاد رقابت بین مدیران استانی برای دستیابی به منابع ملی و وزارتی، از توانایی و تجربیات آنها برای دیگر مدیران استانی نیز سود برد.

باید پذیرفت که هنوز در سیستم در حال توسعه اعتباری کشور، چانه‎‎زنی و ارتباطات نقش مهمی ایفا می‎کند و چه بسا در این بین بسیاری از مدیران استانی هنوز با ادبیات و فن گمانه‎زنی برای جذب اعتبار آشنایی چندانی ندارند و تلاش خود را صرف مکاتبات بی‎حاصلی می‎کنند که تنها زمان‎های طلایی استان را برای کسب اعتبار و بودجه‎های جاری، هزینه‎ای و عمرانی به هدر می‎دهد.  

استاندار گلستان نیز به اهمیت این موضوع بیش از پیش واقف است و شاید همین حساسیت وی را بر آن داشت تا خواستار پیگیری جدی‎تر مدیران دستگاه‎های اجرایی استان بر مبادله موافق‎نامه‎های اعتبارات هزینه‎ای و تملکی استان شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسن صادقلو در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان گلستان با تاکید بر لزوم نظم و انضباط در دستگاه‎های اجرایی تاکید و اظهار کرد: مبادله موافقت‎نامه جدی در اعتبارات هزینه‎ای و تملکی یکی از موضوعات جدی است و دستگاه‎های اجرایی باید به تاریخ اعلام شده توجه ویژه کنند، دستگاهی که مبادله موافقت‎نامه ارائه نکند به آن تنخواه تعلق نمی‎گیرد.

*برخی مدیران با فنون گمانه‎زنی اعتباری آشنا نیستند

وی ادامه داد: تجلی استان در بودجه 1395 و برنامه ششم توسعه باید دیده شود و اینکه ما در سال 1395 چه شرایطی پیدا می‎کنیم و پیشنهادات ما در این سال چه چیزی است، لذا اگر نسبت به این مسائل مهم غفلت انجام شود، در کلان و اسناد بالادستی باخته‎ایم و مطالبه استان کم‌رنگ می‎شود.

صادقلو با اشاره به گذر چند ساله از عمر دولت یازدهم، یادآور شد: مدیران استان توجه کنند که در بدو ورود به دولت چه شاخص‎هایی از استان را تحویل گرفتند و اکنون این شاخص‎ها به کجا رسیده و افق شاخص‎ها در پایان این دولت به کجا خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: کتاب شاخص استان گلستان در زمان تحویل، اکنون و افق آینده یعنی انتهای دولت تهیه می‎شود تا تغییرات را در شاخص‎ها محسوس کنیم، لذا این مسائل باید از سوی مدیران با حساسیت بیشتری پیگیری شود.

رئیس شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان گلستان به مهم‎ترین موضوع در عرصه مدیریت اشاره می‎کند و از مدیران استان می‎خواهد مطالبه محور باشد و این روحیه را پیش از پیش در خود تقویت کنند، موضوعی که طی این سال‎ها در بسیاری از دستگاه‎ها کم‎تر مشاهده شده و حتی بسیاری از این دستگاه‎های اجرایی را به روزمرگی مبتلا کرده است.

به درستی که طی این‎سال‎ها تا چه میزان مدیران کشور را به این باور رسانده‎ایم که گلستان چه قدر طی این سال‎ها از قطار توسعه بر خلاف دیگر نقاط کشور عقب مانده و مطالبات به حق این منطقه فقیر و عاری از توسعه چیست؟.

متاسفانه توسعه استان برخلاف بسیاری از استان‎هایی که اکنون مدعی هستند، طی این ‎سال‎ها و حتی در حال حاضر در حاشیه بوده است و مدیرانی در راس امور قرار گرفته‎اند که نمی‎دانند چه وظیفه مهمی بر دوش دارند و همین موضوع قلب بسیاری از مدافعان واقعی توسعه گلستان را می‎فشارد، موضوعی که به نظر می‎رسد استاندار گلستان را هم نگران کرده است و حتی وی را به قیاس استان با استان‎های دیگر وا می‎دارد.

*ادبیات مطالبه پررنگ شود

صادقلو متذکر شد: باید ادبیات مطالبه را پررنگ‎تر کنیم، واقعا ترسیم آینده استان در بودجه 1395 و برنامه ششم مسئله مهمی است خیلی از استان‎ها توانستند در کشور مطالبه ایجاد کنند که می‎طلبد دستگاه‎های اجرایی استان در این زمینه فعال باشند و با یک رویکرد قدرتمند مطالبات قدرتمند را در آینده شاهد باشیم.

صادقلو با اشاره به این موضوع که اقتصاد مقاومتی نیز یک مسئله مهم است، گفت: ما می‎توانستیم کتاب اقتصاد مقاومتی در استان تهیه کنیم که این اتفاق باید از فرمانداری‎ها می‎افتاد و در کلان استان و دستگاه‎های اجرایی نیز این موضوع با جدیت مورد پیگیری قرار می‎گرفت.

وی بیان داشت: گزارش‎های رسیده حاکی از آن است که رویکرد استراتژیک اقتصاد مقاومتی توسط مجریان و مسئولان به صورت پیش‌رو و میان‎رو حرکت نشده است که باید این مهم با حساسیت پیگیری شود.

رویکرد اقتصاد مقاومتی تنها یک شعار نیست و بدون شک مهم‎ترین هدفش فعال کردن توانایی‎های بالقوه یک منطقه است تا بتوان با ایجاد نقطه‎های فعال اقتصادی، خدماتی و تولیدی درآمد استحصال کرد و تولیدات منطقه را با ارزش افزوده به کشور عرضه کرد.

هر چند در این عرصه، مدیریت ارشد استان باید توجه داشته باشد؛ بخش عمده‎ای از فرآیند پیگیری توسعه استان چه در عرصه درآمدزایی و پیگیری مطالبات، جدا از دستگاه‎های اجرایی استان در سیستمی است که مدیریت آن را برعهده دارد و باید بیش از پیش به سیستم مدیریتی و بدنه کارشناسی دستگاه خود توجه کند.

دغدغه کند بودن مدیران گلستانی در مبادله موافقت نامه بودجه سال آینده، در اظهارات رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان هم نمود دارد، وی که به تازگی در مسیر پیگیری و برنامه‎ریزی بودجه سال آینده در تهران حضور داشته است، بر لزوم آماده شدن پیش‎نویس سند بودجه استان تاکید دارد و اذعان کرد: 26 درصد مبادله موافقت‎نامه اصولی انجام شده و 74 درصد از اعتبارات در حال حاضر نیاز به مبادله موافقت نامه دارند تا تخصیص اعتبار از خزانه معین استان دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حسین پیش‎قدم در جلسه شورای برنامه‎ریزی استان گلستان اظهار کرد: اعتبارات هزینه‎ای و تملک دارایی سرمایه‎ای استان گلستان توزیع شد و کمیته برنامه‎ریزی شهرستانی برای پروژه‎های عمرانی شکل گرفت و مقرر شد دستگاه‎های اجرایی مبادله موافقت‎نامه اصولی داشته باشند.

وی تصریح کرد: دستگاه‎های اجرایی تا 20 آبان فرصت اخذ موافقت‎نامه در راستای دریافت اعتبارات تخصیصی مبادله موافقت‎نامه دارند و بعد از آن خزانه، تخصیص اعتبارات را به دستگاه‎های اجرایی خواهد داشت.

*هشت ماه از سال گذشته اما دریغ از مبادله موافقت‎نامه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گلستان افزود: هشت ماه از سال گذشته، اما هنوز مبادله موافقت‌نامه آماده نشده است که از لحاظ قانونی مشکلاتی برای خزانه به وجود می‎آورد و فصل اعتبارات عمرانی را از دست می‎دهیم، لذا دستگاه‎های اجرایی اعتباراتی که در استان است را جذب کنند تا عملکرد خوبی در زمینه هزینه‎کرد اعتبارات داشته باشیم.

پیش‎قدم بیان داشت: اعتبارات هزینه‎ای در بحث حقوق تا 75 درصد اعتبارات تا سه ماهه سوم امسال محقق شد و در بخش سایر نیز تا 74 درصد محقق شد که در سرجمع اعتبارات هزینه‎ای مشکلی در استان گلستان نداریم.

به گفته وی؛ از 28 دستگاه اجرایی که قرار بود مبادله موافقت‎نامه ارائه کنند، 9 دستگاه اجرایی در این زمینه اقدامی نکردند که باید هر چه زودتر نسبت به این مهم مبادرت شود.

 پیش قدم تاکید کرد: تا 20 آبان باید کل اعتبارات استان گلستان را از خزانه جذب کنیم، لایحه سال 1395 کشور و برنامه ششم توسعه در حال تدوین است که بخش‎نامه استانی بودجه سال 1395 از چند روز دیگر آغاز خواهد شد.

 زمان همچنان در حال گذر است و اگر مدیران گلستانی در این روزها دغدغه خود را بیش از گذشته معطوف مهم‎ترین هنر مدیریتی خود، یعنی آوردن اعتبار به این استان توسعه نیافته نکنند، مطمئنا باید گلستان را همچنان در قعر جدول توسعه کشور ملاحظه کرد و به حال آن گریست.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار