بسطامی شهردار کردکوی :

کردکوی نیوز یک مصاحبه ی شفاف وچالشی با شهردار محترم شهرستان کردکوی در خود محل شهرداری داشته است.هدف از این مصاحبه اطلاع رسانی وشفاف سازی بین مردم ومسئولین بوده است از یک طرف مردم گله مند هستند که شهرداری آنچنان که باید برای شهر کاری مثبت انجام نمیدهد و از طرفی دیگر شهرداری ادعا میکند که...

ایکاش اعضای محترم شورا بجای مخالفت ،همراه و همدل بودند

به گزارش گلستان24، خبرنگار کردکوی نیوز یک مصاحبه ی شفاف وچالشی با شهردار محترم شهرستان کردکوی در خود محل شهرداری داشته است.هدف از این مصاحبه اطلاع رسانی وشفاف سازی بین مردم ومسئولین بوده است از یک طرف مردم گله مند هستند که شهرداری آنچنان که باید  برای شهر کاری مثبت انجام نمیدهد و از طرفی دیگر شهرداری ادعا میکند که با وجود امکانات و بودجه ی کم ومخالفت های اعضای شورا  این حداکثر کاری است که میتواند انجام بدهد ودرمقابل مردم شرمنده است. ایشان گفتند هرچقدر که بتوانند اطلاعات میدهند جهت آگاهی مردم شهرستان از موانع موجود، آن وقت قضاوت با خود مردم!

بسطامی شهردار کردکوی

در ابتدا از شهردار محترم خواسته شد خلاصه ای از بیوگرافی خودرا در اختیار خوانندگان قرار بدهند.

ایشان از همان ابتدا تاکید داشتند که به هر سوالی که از جانب شما پاسخ میدهم مستندات وجود دارد

من (علی اکبر بسطامی )با قدرت میگویم که شهرداری کردکوی آمادگی دارد جهت حقیقت جویی و شفاف سازی در حضور خبرنگار ها در مساجد وتالار ها ویا هرجا که مردم راحت هستند به هر نوع سوال مردم با مستندات وبا حضور خود مردم و اعضای شورا پاسخ بدهم در صورتی که نیت فقط شفاف سازی باشد.اما اگر نیت  حاشیه سازی باشد من از حاشیه فراری نیستم  مرا به این نقطه کشاندند اگر شرایط آرام بود منم صیاد خوبی بودم اما در دریای متلاطم هرچند که ماهیگیر وصیاد خوبی باشی نمیتوان صید خوب و موفقی  داشت. در اوج حواشی احساس خود من این است که بهترین عملکرد را تاکنون داشته ام.

بیوگرافی و خلاصه ی درددل های شهردار:

من علی اکبر بسطامی افتخار میکنم که در کردکوی در خیابان پاسداران متولد شده ام پس از پایان متوسطه  که در کردکوی و بندرترکمن گذراندم در آزمون دولتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قبول شده و  5سال از سال 81تا 86 با افتخار انجام وظیفه کرده و دو سال بعنوان پرسنل نمونه نیروی دریایی ارتش انتخاب و در سال 86 در دیدار خصوصی پرسنل نمونه با رهبر انقلاب حضور داشتم.کارشناسی مدیریت دولتی خود را در گیلان گذراندم و چون مدرک تحصیلی مارا ارتش نپذیرفت پس از اتمام  5 سال تعهد خدمتی بیرون آمدم سال 86 تا 88 در مغازه ی پدرم کار میکردم و این را با افتخار میگویم که در لباس کارگری  به پدرم کمک کرده و به شهرم خدمت میکردم واگر زمانی هم از اینجا بروم باز هم با افتخار به همان مغازه برمیگردم. در دانشگاه آزاد کردکوی هم تدریس میکنم. سال 88  جذب دانشگاه علوم پزشکی شدم و فوق لیسانس تشکیلات روش های مدیریت دولتی قبول شدم وتحصیل کردم و در حال حاضر دانشجوی دکتری پژوهش محورمدیریت  فناوری واطلاعات هستم.

در سال 92 به عنوان ششمین نفر عضو شورای شهر انتخاب شدم دو سال در قالب عضو شورای اسلامی به مردم شهر خدمت کردم با افتخار میگویم که چند طرح هم ارائه نمودم که تنها طرح مصوب ارجاع شده به شورای اسلامی شهر را من دادم که بحث عوارضی پارک جنگلی کردکوی بوده و وقتی شهردار شدم خودم این طرح را اجرا کردم که مردم هم از این کار من رضایت داشته واستقبال کردند .

در دوسال شورا هم مسئول کمیسیون جوانان شورای اسلامی شهر بودم با 3000 جذب نیرو ،3000جوان با ما همراه شده بودند با افتخار در نیمه ی شعبان ونیمه رمضان 93 جشنهای با شکوهی را بصورت رایگان برگزار کردیم  که بترتیب 5000نفر و7000نفر ازمردم کردکوی استقبال کردند.در دوران شورایی خود کوچکترین دخالتی در کار شهرداری ، جز همراهی نداشتم.

در 4 خرداد ماه 94 شهردار شدم و  یکسال از زمان شهردار شدنم میگذرد وچند روز دیگر هم عملکرد ما با مستندات منتشر میشود که حرف دل ما و واقعیت هایی است که با اسناد در اختیار مردم قرار میگرد.

 

وظایف شهرداری وشوراها چیست؟

 

 آنچه در قانون بدان اشاره شده و میبایست اجرایی شود با آنچه در عمل دیده میشود کاملا مغایرت دارد .قانون وظایف گسترده ای رابر دوش شورا ها و شهرداران گذاشته که در اجرا محدودیت هایی گریبان گیر هر دو مجموعه میباشد .شورای شهر در قانون حکم تصمیم گیرنده و ناظر را دارد که در اموری نظیر فرهنگی،ورزشی ،اجتماعی،اقتصادی،بهداشتی ،خدماتی و...اجازه ی ورود و اظهار نظر را دارد

متاسفانه این روزها شورا تبدیل به شورای شهرداری شده است ودیگر هیچ چیزی برایش مهمتر از شهرداری نیست در صورتی که قانون میگوید شورای شهر نه شهرداری.

یکی از دلایلی که بنده طی دوسال شورای خودم اعلام میداشتم حق الجلسات ما شرعی نیست وحرام است این بود که شورا نقش اصلی واساسی خود را ایفا نکرده و آن رخداد خوبی که مردم در انتخاب خود منتظر آن بودند هرگز به تن جامه ی عمل نپوشید.

 

 

در قانون شهردار نقش حاکم شهر را دارد ولی در عمل شهردار باید پدر شهر باشد.کسی به حاکم شهر حق توهین و اهانت و تهدید را ندارد اما در برخی خانواده ها میبینیم که فرزندان و اطرافیان به پدر خود نیز بی حرمتی کرده وحریم ها را میشکنند وپدر فقط با بغض وسکوتی معنادار صبوری کرده و حرفی بر زبان جاری نمیکند.

بنده در زمان تصدی    شهرداری تا به حال نقش پدری را بازی کردم که اطرافیان هرچه میتوانستند کردند وحرفی نزدم اما وقتی کار به میزان عمل برسد آنگا قطعا عدالت و صداقت حرف اول را میزند .

در این اتاق و در دفتر کارم بخاطراینکه به گزارش دیگران و بررسی کارشناسان   دفتر  شهری  استانداری گلستان حکم حقوقی برخی کارکنان خارج ازقانون و عرف اداری بوده است شدیدترین بی حرمتی ها به من شد وهرگز رسانه ای نشد تا امروز که باید بگویم که چه ها کشیده ام وحرفی نزدم در دفتر کارم به خودم و خانواده ام و ناموسم بی حرمتی شد وزبان به گلایه باز نکردم چراکه از روز 15 ام کاری ام در شهرداری با هدایت افرادی که قطعا در وقت مربوطه  معرفی خواهم کرد برخی برای  تخریب بنده دست به هرکاری زدند.شهردار حرمت و کرامت و حریمی دارد اما باید پدر باشد و صبوری کند.

 

 

 مسئولیت در شهرداری سخت تر است یا شورا؟

 

از نطر من هردو سخت است .شورا از این نظر که یک جمع، تصمیم گیرنده هستند و گاها دیگران برای آن جمع خط ومشی ترسیم  میکنند ومتاسفانه در راه پیشبرد خدمت به مردم همدلی و تعامل و همزبانی وجود ندارد ،کاربسیار سختی است.ودر شهرداری نیز اگر همه باهم متحد و همدل باشند ،شورا پشتیبان شهردار باشد و همه ی دستگاه ها با شهرداری تعامل سازنده داشته باشند مدیریتش بسیار سخت و طاقت فرساست حالا فکر کنید که در این زنجیره یکی از حلقه ها سازگار و همراه نباشد...

من خودم شورا را بیشتر میپسندم البته اگر یکدست و همراه و همدل بوده وهیچ نیتی به جز خدمت به مردم نداشته باشند وخواسته ی شخصی کنار برود .

به نظر من شورا هنوز هم میتواند برای رسیدن به اهداف مردمی و خدمت واقعی عزم خود را جزم کرده وآستین همت را بالا بزند وبدانند که بنده به عنوان سربازی پا در رکاب برای خدمت به شهرم از همه چیز خواهم گذشت وگوش به فرمان خواهم بود .

 

 بودجه ی شهرداری از کجا تامین میشود؟

 

 

از مردم برای مردم...درآمد شهرداری از پرداخت های عوارضی ،ساخت و ساز ها  و... تامین میشود .واگر مردم همت کنند و به سمت وسوی شهرداری آمده واعتماد کنند وبا پرداخت به موقع عوارض به شهرداری کمک کنند قطعا خروجی خدمات شهرداری نیز مطلوب  تر خواهد شد.

 

مردم از شهردار وشهرداری راضی هستند؟

 

خب قطعا این را باید از خود مردم پرسید که آیا رضایت دارند یا خیر.؟البته باید برخی از شفاف سازی ها صورت پذیرد .مثل اینکه شهرداری ها واقعا در حال حاضرچه شرایطی را تجربه میکنند وآیا حال همه ی شهرداری ها خوب است؟ویا اینکه چقر مردم در مدیریت شهری در سال 94سهیم بوده اند؟

در واقع باید گفت شهرداری کردکوی در سال 94 که سال بحران اقتصادی در همه عرصه ها بوده است،سال خوب و درخشانی را خصوصا درمسائل مالی  گذرانده که شاید برخی از منتقدین حضور من در شهرداری  نیز آمار پایانی سال را تصور نمیکردند.شهرداری در شرایطی تحویل بنده داده شد که رسما اکثر مرتبطین شهرداری اعلام قطع ارتباط داشته و فقط به دنبال مطالبات خود بودند .

آن روزها شهرداری حکم ایران را در جنگ تحمیلی داشت.روزهایی که حتی سیم خاردار به ایران نمیدادند.روزهایی که حتی یه فرغون ماسه ویک کیلو سیمان به شهرداری کردکوی برای اجرای فعالیت های عمرانی نمیدادندوبسیار سخت و طاقت فرسا بود وقتی پیمان کارانی را میدیدم که برای دریافت مطالبات خود از ابتدای صبح تا شامگاهان در راهرو و اتاق انتظار فقط صحبت از پول میکردند در شرایطی که شهرداری کردکوی خالی از بودجه بوده و حتی یک چک بلامحل 40میلیونی بیمه هم صبح روز معارفه ی بنده کشیده شده بود واز سوی دیگر دوستان در دوران سرپرستی فقط به گذران روزمرگی بسنده کرده وتحت عنوان اینکه بگذارید شهردار بیاید طلبتان را میدهد هیچ گونه اقدامی در خصوص آرام سازی  فضای  مالی-   اداری شهرداری نکرده بودند.

 

 

شهرداری در این شرایط تحویل بنده گردید نکته ی جالب اینجاست که به همین دوستان با این نوع کارایی ومدیریت از سوی مدیران بالادست اضافه کاری ،رفاهی و کارانه ی کامل تعلق میگرفته که بعد از حضور بنده ماه به ماه و فصل به فصل به لطف مدیر کل محترم دفتر شهری بدون هیچ دلیلی وبیشتر به خاطر مسائل شخصی کاهش یافته تا اینکه در اخرین مرحله به 50 ساعت اضافه کار و40%  رفاهی  و 30%کارانه رسیده است که قطعا از مراجع ذی صلاح از حق خود دفاع وحقوق خودرا مطالبه خواهم کرد.

این یعنی اینکه بنده فقط با مشکلات مالی روبه رو نبودم بلکه از تمام جهات با حضور بنده واز زمان حضورم مخالفت ها و هجمه های مختلفی را ایجاد کرده اند که از حوصله و فرصت دوستان شما و شهروندان خارج است .وان شاالله به موقع شفاف سازی خواهم کرد اما مخلص کلام این بوده که به هر قیمتی بسطامی موفق نباشدحتی اگر شهر زیان ببیند در خصوص عملکرد خود هم به صورت مبثوت به مردم اعلام کرده ایم که اگر مجموعه ی شما هم بخواهد به صورت نشریه ی الکترونیک در اختیارتان قرار خواهم داد.

علی اکبر بسطامی

آیا مردم از شورای شهر رضایت دارند؟

من در این خصوص اظهار نظری ندارم.

 

در خصوص دوسال حضور خودتان در شورا بگویید.

 

در 2سالی که خودم هم عضو شورا بودم تا خرداد 94 واقعا مردم از شورا راضی نبودند.چرا که واقعا هیچ اقدامی در خور شان شورای اسلامی شهرکردکوی صورت نپذیرفته  است .آیا تا به حال یک نقشه ی جامع گردشگری وچشم انداز 20ساله نه!5ساله برای شهر در شورای اسلامی ترسیم شده است؟ آیا طرحی در شورا از سوی اعضای شورا مطرح شد؟آیا گامی برای پیشرفت شهر با ارائه ی برنامه و طرح های خود انجام داده ایم؟متاسفانه جواب خیر است.در دوران خودم در شورا طرح عوارضی پارک جنگلی کردکوی را با 3پیشنهاد متنوع به شورا ارائه نمودم که تصویب شد اما دوستان شهرداری اجرا نکردند تا زمانی که خودم شهردارشدم واز فرورین 95 آن را اجرا نمودم بعد از خروج من از شورا طرح هایی از برخی از دوستان ما در شورا مطرح شد که به جز طرح جابه جایی یکشنبه بازار طرح دیگری به شهرداری جهت ارائه ی لایحه ودر واقع کامل کردن طرح مورد نظر عضو شورا(آقای مصدق)ارائه نشد.

شورا برای توفیق نیاز به تعامل و همراهی و همدلی دارد نه بهانه ی اینکه شهردار ناتوان است

شورا همدل باشد مگر شهرداری میتواند کار نکند؟اما متاسفانه این روزها شهرداری کار میکنداما  لوایح  در شورا بلاتکلیف است.عضوشورا میتواند با یک طرح و گرفتن تایید از اعضای دیگرآن را به شهرداری ارسال نماید وشهردار موظف به اجرای طرح مورد نظر است اما تا به حال جز طرح سوال از شهرداران ،طرح استیضاح شهرداران و.. هرگز برخی دوستان   اهل نوشتن طرح و گرفتن رای  نبوده اند.

 

ریشه ی اختتلاف بین شورا و شهرداری در چیست؟

 

بهتر است از اعضای محترم شورا بپرسید.از همه بپرسید نه فقط از مخالفین بنده ! در این شورا هرکس از بسطامی حمایت کند متهم به خیلی از تهمت ها وتخریب هاست.نمیدانم چرا هرکسی همه ی تخلفات زمان خودش را میخواهد به دوره ی ما هم تعمیم دهد و بنده و موافقین شهرداردر شورا را متخلف خطاب کند.

اینکه از 15 روز خدمتم در شهرداری کمر همت بسته اند که به هر طریقی  من را سرنگون کنند این چه مفهومی دارد ؟ من مقصرم یا هدف و نیت چیز دیگریست؟

اینکه طبق قانون فردی که مجری است  نمیتواند ناظرباشد وطبق قانون و بخشنامه های موجود نمیتواند از هر دو مرجع حقوق بگیرد وشهردار برابر ضوابط اقدام میکند، اختلاف بین یک شخص شورا با شهردار که شخص مورد نظر این موضوع را در رد تمام لوایح شهرداری در نظر دارد ایراد شهردار است؟ انتظار داشته بنده هم تخلف کنم ؟اما هرگز...

اینکه برخی منافع شخصی دوستان با حضور بنده  قطع میشود ،اینکه جیب ها و کیسه ها ی دوخته شده خالی مانده است ،اینکه طبق قانون هر نوع قرارداد با اعضای شورا و بستگان درجه ی یک آنها ممنوع است و بنابر طبق گذشتگان       این اتفاق افتاده و بنده قراردادی را تمدید نکرده ام  که عین تخلف است،شده ام شهردار ضعیف و نالایق وهزاران تهمت و افترای دیگر که قطعا و قلبا شایعه کنندگان را به خداوند و صاحب این ماه پربرکت میسپارم .گاها یاد فرمایش شهید مطهری می افتم که فرمودند:” یک عده مردم، به اصطلاح روان‏شناسى امروز «عقده ‏دار» هستند، هر جا فردى را می بینند که در میان مردم یک وجهه و حیثیتى دارد، براى‏ اینکه‏ به‏ این‏ اشخاص حسادت می برند، همت و عرضه هم ندارند که خودشان را جلو بیندازند، فوراً به این فکر می افتند که یک شایعه ‏اى درباره او درست کنند. می گویند ما که نمی توانیم به او برسیم پس او را پایین بیاوریم”

 

همیشه در دلم میگویم که ایکاش اعضای محترم شورا بجای مخالفت ،همراه و همدل بودند الان هر 8 نفر در اوج نردبان       خدمت رسانی به مردم بودیم نه در حسرت فتح این افتخار.

نه اینکه شهردار برود ساعت ها وقت پای میز مذاکره جهت یک اتفاق خوب در شهر بگذارد واعضای محترم بدون وقت گذاشتن( حتی چند دقیقه )یک    لایحه ی   عظیم را رد کنند یا به بلاتکلیفی بسپارند .نه اینکه شهردار جرات نکند درخواست مرخصی بدهد،نه برای حفظ جایگاه چراکه بنده وابستگی ندارم کارگر بوده ام ،خدمت  کرده ام وپس از اتمام دوره هم حتما باز به مغازه ی پدرم رفته و کارگری میکنم ، بلکه از ترس اینکه در معرض تهمت ها و افتراها قرار نگیرد.

جالب است بدانید بنده 3 روز پس از یکسال مرخصی گرفتم و به مشهد رفتم اما در تمام شهر شایعه کرند که بسطامی را دستگیر کرده اند و به خاطر فلان تخلف گرفته اند تا جایی که بنده در کانال تلگرام شهرداری در حرم اقا علی بن موسی الرضا (ع) با فرزندم ایستادم و عکس گرفتم وبرای مردم فرستادم وجالب تر اینکه برخی سایت ها و خبرنگاران متعجب شده بودند و وقتی میشنیدند که دلیل کارم چه بوده بیشتر برای بنده  طلب صبر  میکردند.

بگذریم ...من در عملکرد یکساله هم گفتم دلم پر است از گلایه ..بگذریم.

فقط اینکه بیشترین حاشیه از طرف کسانی برای شهرداری ایجاد میشود که متاسفانه میبایست آرامش بخش شهرداری وتصمیم گیرنده برای آینده ی شهر باشند.

 

پایان قسمت اول (به زودی قسمت دوم هم منتشر خواهد شد)

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار