با توجه به تبدیل‌شدن استفاده از خودروهای انتحاری به تاکتیک اصلی تروریست‌های داعش، رزمندگان عراقی با استفاده از موشک‌های ایرانی «توفان» توانسته‌اند به خوبی با خودروهای انتحاری و استحکامات و محل تجمع نیروهای تروریستی مقابله کنند.

«توفان» ایرانی تاکتیک ویژه داعش در عراق را به باد داد +عکس

به گزارش گلستان24، اگرچه توسعه توان رزمی ایران در راستای حمایت از ملت های مظلوم منطقه که می خواهند در مقابل استکبار و رژیم صهیونیستی بایستند، موضوع جدید یا کتمان شده ای نیست اما طی ماههای اخیر، مصادیق دقیق تر و مقتدرانه تری از تحویل دستاوردهای نظامی کشورمان به ارتش های منطقه دیده و شنیده می شود تا در مقابل جریانات تکفیری - صهیونیستی، توان دفاع از مرزها و مردمانشان را داشته باشند.

یکی از این موارد مهم را می توان در انتشار تصاویری متعدد از حضور موشک ضد زره ایرانی در عراق دانست که نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در حجم بالایی از آن بهره می برند. موشک توفان یکی از مشهورترین و مدرن ترین سلاح های ضدزره‌ای است که به دست متخصصین ایرانی در انواع مختلف به بهره برداری رسیده است.

توفان؛ حاصل تحریم آمریکایی و تجربه ایرانی

اگرچه موشک تاو در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اختیار ایران قرار گرفت اما با توجه به اعمال تحریم های تسلیحاتی بر ضد کشورمان و ضرورت و اهمیت دستیابی به یک سلاح ضد زره، در همان سالهای جنگ تحمیلی برنامه مهندسی معکوس موشک تاو در داخل کشور آغاز شده و به ساخت موشک‌های سری توفان منجر شد.

«توفان» در برخی مشخصه ها تفاوت های اندکی با نمونه اصلی داشت؛ از آن جمله باید به سرجنگی 3.6 کیلوگرمی، جرم 18.5 کیلوگرم، میزان نفوذ 550 میلیمتر و برد 70 تا 3850 متر و سرعت بیشینه 310 متر بر ثانیه ای آن اشاره کرد. روش هدایت، پرتابگر و شکل ظاهری توفان صرف نظر از تفاوتهای اندک در ابعاد، مشابه موشک تاو است.

 

توفان
توفان-1 در وسط و توفان-2 سمت چپ
یکی از ویژگی های مهم این موشک، بهینه سازی آن با پیشرفت تجهیزات زرهی بود و با توجه به استفاده تانک های جدید از زره های واکنشی (ERA)،‌ نسل دوم توفان با سرجنگی دو مرحله ای ساخته شد. توفان-2 به دلیل بهره گیری از یک میله نفوذگر، 145 سانتیمتر طول دارد. جرم آن 19.1 کیلوگرم، جرم سرجنگی 4.1 کیلوگرم، و میزان نفوذ آن 760 میلیمتر است که 38.2٪ درصد رشد را نشان می‌دهد.

سایر مشخصات این نمونه مانند نسل اول است و خصوصاً احتمال اصابت هر دو نسل توفان، 95 درصد عنوان شده است. این موشک‌ها قابلیت بکارگیری در شب و با برد کمتر را هم دارند.

توفان

تولید انبوه موشک توفان

نسل 3 و 4 موشک توفان گونه‌های بعدی ساخته شده از این موشک هستند. گونه 3 این موشک قابلیت حمله از بالا و آزاد کردن "نفوذگر شکل گرفته با انفجار" را دارد. در موشک ایرانی توفان-3 پس از شلیک و سرعت گرفتن موشک، پرواز آن بالاتر از خط دید مستقیم به هدف صورت می‌گیرد. موشک هدف خود را از طریق حسگرهای مغناطیسی و لیزری شناسایی کرده و با رسیدن بر فراز آن سرجنگی 1.7 کیلوگرمی خود را منفجر می‌کند. این سرجنگی توانایی نفوذ بیش از 80 میلیمتر در زره‌های RHA را دارد.

در پرتابه‌های این نسل که اصطلاحا EFP نامیده می شود، یک سطح فلزی در اثر انفجار خرج قرار گرفته در پشت آن در مدت زمان بسیار کوتاهی به شکل تیز در آمده و با سرعت بسیار بالا که دستکم در حدود 1500 تا 2000 متر بر ثانیه یعنی بیش از 4 تا 6 برابر سرعت صوت (ماخ) است در هدف نفوذ کرده و با توجه به انرژی مکانیکی بسیار بالای ناشی از این سرعت به آن آسیب قابل توجهی می‌رساند.

هر چند خود این پرتابه حاوی مواد منفجره نیست اما با توجه به تعداد بسیار بالای آن در سرجنگی و تخریب ایجاد شونده در محل برخورد پرتابه، بخش‌های متعددی از هدف از کار افتاده و در صورت وجود مواد منفجره در هدف، برخورد پرتابه‌های EFP می‌تواند سبب انفجار آنها شود.

اگرچه از موشک توفان 4 و این که آیا به تولید انبوه رسیده است اخباری در درسترس نیست اما با تولید موشک توفان 5 جمهوری اسلامی ایران نوع جدیدی از سیستم هدایت را برای موشک توفان تعریف و هدایت لیزری را جایگزین هدایت سیمی کرد.

توفان

پرتاب گر موشک توفان 5

توفان-5 قابلیت پرتاب از پرتابگرهای اصلاح شده تاو/توفان را دارد و در نتیجه برای پرتابگرهای موجود زمینی مناسب است. بخش هدفگیری و هدایت سامانه پرتابگر این موشک متناسب با تغییرات آن بهسازی شده و به ادوات «هدایت نیمه خودکار سوار بر پرتو لیزر» مجهز شده است.

 

توفان؛ بلای جان انتحاری های داعش

چند ماه پیش و در جریان نمایشگاه دفاعی بغداد بود که بر اساس تصاویر منتشره، موشک توفان 3 در غرفه ایران در این نمایشگاه به نمایش درآمد و برخی کارشناسان این احتمال را مطرح کردند که احتمالا عراق این مدل را خریداری کند. در ماه‌های اخیر تصاویر و فیلم‌هایی از استفاده سامانه توفان در عراق منشر شده است که نشان می‌دهد احتمالا موشک‌های سری توفان 2 و یا 3 در عراق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
توفان

پرتاب گر موشک توفان در اختیار نیروهای عراقی- به تفاوت سیستم اپتیک با توفان 5 دقت کنید

نابودی خودروی انتحاری داعش با موشک توفان توسط نیروهای بسیج مردمی عراق

در موارد مختلفی رزمندگان عراقی با استفاده از این موشک خودروهای انتحاری داعش و همچنین استحکامات و محل تجمعات نیروهای گروه تروریستی داعش را هدف قرار دادند. مدل های دو و سه موشک توفان کاملا پاسخگوی نیازهای امروز ارتش و نیروهای مردمی عراق هستند زیرا طرف مقابل تاکید ویژه ای بر استفاده از خودرهای انتحاری و زره پوش های ارتقاء یافته دارد که البته موشک های توفان در سری 2 و 3 به راحتی توان مقابله و انهدام این تهدیدات را دارند.

یکی از محسنات مهم دستیابی کشورمان به سلاح های مهمی چون موشک های ضدزره آن است که دیگر کشورهای عربی و غربی برای تجهیز ارتش هایی چون عراق که در مقابل گروهک های تفکیری و شورشی ایستاده، شرط و شروط یا بهانه های بیهوده مطرح نمی کنند و ملت های منطقه نیز مطمئن خواهند بود در صورت نیاز، تجهیزات مهم و مدرنی را از سوی جمهوری اسلامی ایران دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر، توان و کارآیی سامانه های ایرانی نیز در مقابل تجهیزات مدرنی که برخی دولت های عربی و غربی در اختیار شورشیان و تروریست‌ها قرار می‌دهند، محکی جدی‌تر خواهد خورد و نشان خواهد داد، آنچه در این سالها توسط متخصصان گمنام و مجرب کشورمان در صنایع دفاعی طراحی و ساخته شده، همچون "توفان" آرزوها و نقشه‌های دشمنان را بر باد خواهد داد.

منبع: مشرق

ارسال نظر

آخرین اخبار