معاون رئیس‌جمهور در گرگان:

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یکی از گام‌های دولت در راستای جلب مشارکت مردمی و حفاظت از منابع طبیعی اجرای طرح مدیریت زیست بومی در جنگل‌های کشور است.

دریاچه ارومیه به وضعیت "تثبیت" رسید/ بازگشت زندگی به "تالاب هورالعظیم"

به گزارش گلستان24، معصومه ابتکار صبح امروز در گردهمایی مدیران کل استان‌های محیط زیست کشور و افتتاح متمرکز طرح‌های هفته دولت شهرستان گرگان اظهار داشت: دولت از ابتدای شروع فعالیت گام‌های اساسی را در راستای حفظ محیط زیست و به‌ویژه دریاچه ارومیه و تالاب‌ها برداشته است.

وی افزود: اکنون با اقدامات انجام شده وضعیت دریاچه ارومیه به وضعیت تثبیت رسید اما این برنامه 15 ساله است و روند اجرایی خوبی داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت تالاب هورالعظیم که برای اکتشافات نفت دریچه‌های آن بسته و به صورت کامل خشک شده بود 62 درصد احیا شده و زندگی به تالاب برگشته است.

ابتکار گفت: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم شاهد مسائل و فجایع مختلف زیست محیطی در کشور بودیم و متاسفانه محیط زیست از اولویت‌ها خارج شده بود که نماد آن خشک شدن دریاچه ارومیه بود اما این موضوع در اولویت دولت یازدهم قرار گرفت و نخستین جلسه هیئت دولت نیز با یک موضوع زیست محیطی و دریاچه ارومیه برگزار شد که نشان از اهمیت این موضوع برای دولت است.

وی اظهار کرد: دولت در وضعیتی که خیلی‌ها از وضعیت تالاب‌ها و دریاچه ارومیه ناامید شده بودند، در این راستا گام برداشت و اقدامات خوبی انجام داده که در زمینه تالاب هامون نیز وضعیت بهتر و احیاء شده اما نیاز است که همه دستگاه‌ها برای نجات و احیای تالاب‌ها تلاش کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سالانه 11 تا 17 میلیارد مترمکعب آب های زیرزمینی در کشور توسط چاه های غیرمجاز دزدیده می‌شود و باید در استان‌ها با این موضوع برخورد شود و مشارکت مردم سبب اصلاح رویکردها و رفع این معضلات می‌شود.

ابتکار گفت: در برنامه ششم نیز به این اولویت‌های محیط زیست توجه ویژه شده و یکی از رویکردهای جدی این برنامه است و باید در استان‌ها نیز همه طرح‌ها و اقدامات برای به نتیجه رسیدن در راستای حفظ محیط زیست باشد.

وی اظهار کرد: در راستای جلب مشارکت مردمی و اشتغالزائی  برای جوانان در مناطق حفاظت شده قصد داریم مدیریت را به مردم بومی مناطق واگذار کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده تا مردمی بومی براساس اصول علمی این مناطق را مدیریت و گونه‌های در معرض تهدید را حفظ کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در سازمان برنامه و بودجه باید به محیط زیست کمک کنند تا بتوانیم در هوشمندسازی مناطق حفاظت شده اقدام کنیم که در استان گلستان نیز این طرح در تالاب آلاگل اجرائی شده است.

وی با اشاره وضعیت محیط‌بانان هم گفت: محیط بانان خط مقدم حفاظت از طبیعت ایران هستند و یک‌هزار و 700 محیط بان نیز  آموزش‌های لازم در زمینه‌های مختلف را فرا گرفتند تا شاهد ارتقاء جایگاه و توانمند کردن نیروها برای دفاع از عرصه های طبیعی ایران باشیم.

ابتکار افزود: 2 اقدام اساسی اجرا شده در محیط زیست، بیمه پلنگ ایرانی و بیمه یوزپلنگ ایرانی است که انجام و اجرائی شده که بیمه پلنگ ایرانی به عنوان میراث طبیعی ایران، برای نخستین بار در استان بوشهر انجام شد و یوزپلنگ ایرانی نیز توسط بیمه دانا بیمه شده که این کار باید ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به نابود شدن 50 درصد گونه‌های ارزشمند حیات وحش گفت: اقدام فدراسیون‌های ورزشی برای معرفی و احیای جایگاه حیات وحش ایران نیز از دیگر فعالیت‌های ارزشمند بود که سبب حساس کردن مردم و توجه بیشتر مردم به حیات وحش شد.

ابتکار گفت: باید مشارکت بخش خصوصی و مردم را در زمینه محیط زیست دنبال کرد و احیای آبشخورها در نواحی مرزی توسط مردم یکی از این اقدام‌هاست و ما برای جلب مشارکت‌های مردمی در حال برنامه ریزی هستیم و دولت هم همگرایی و همراهی لازم را در این زمینه دارد.

وی اظهار کرد: یکی از گام‌های دولت در راستای جلب مشارکت مردمی و حفاظت از منابع طبیعی اجرای طرح مدیریت زیست بومی در جنگل‌های کشور و به خصوص جنگل‌های هیرکانی است و باید از بهره‌برداری‌های اقتصادی از جنگل‌ها در کشور جلوگیری کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: شمار تشکل‌های مردمی محیط زیست در کشور در 3 سال اخیر از 330 تشکل به بیش از 800 تشکل رسیده و این سازمان‌های مردم نهاد نقش اساسی در جلب مشارکت مردمی دارند.

ایتکار تصریح کرد: در استان گلستان نیز همه تلاش‌ها برای نجات خلیج گرگان، اجرای صحیح طرح طبیعت‌گردی جزیره آشوراده، خروج جاده ترانزیت از پارک ملی گلستان و احداث کنارگذر و غیره انجام می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: نسیم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار