نکته قابل تامل و تاسف اینجاست که علی‌رغم وجود متولی امر در خصوص پدیده ریزگردها، رئیس‌جمهور تصمیم می گیرد به جای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک عضو کابینه به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به اهواز سفر کند و بدون استفاده از ماسک در جریان امور قرار گیرد.

وقتی هاشمی جور بی‌کفایتی ابتکار را می‌کشد

به گزارش گلستان 24، چند سالی است که مردم خوزستان با مشکلی به نام ریزگردها زندگی می کنند. این میهمان ناخوانده روز به روز بر وسعت و ماندگاری اش افزوده می‌شود. آخرین آمارهای ارائه شده از رشد محسوس این پدیده حکایت دارد. آنگونه که سازمان هواشناسی اعلام کرده حجم ریزگردها از چند روز گذشته که 66 برابر حد مجاز بوده، به 80 برابر حد مجاز رسیده و دیگر دستگاه‌های تشخیص میزان ریزگردها، ناتوان در تعیین میزان ریزگردها بودند.

در چنین شرایطی که مردم خوزستان به سختی نفس می‌کشیدند و این وضع همچنان ادامه دارد، دولت تدبیر و امید! در انفعال کامل تنها نظاره‌گر این ماجرا بود. حتی سازمان حفاظت محیط زیست که متولی اصلی این نابسامانی است، روزه سکوت گرفت تا بحران ریزگردها فروکش کند. اما مردمی که نفس‌هایشان از هجوم ریزگردها به شماره افتاده بود، در سایه بی توجهی مسئولین، از شبکه های اجتماعی مدد گرفتند تا صدایشان را به پایتخت و پایتخت نشینان برسانند. بالاخره موفق هم شدند و بالاترین مقام عالی کشور به دادشان رسید. رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت ویژه به دولت دستور داده و تأکید کردند که با تشکیل جلسه ای با حضور تمام مسئولان مرتبط با موضوع، تدابیر اجرایی و تصمیمات عاجلی برای رفع این مشکل و حل معضل گرد و غبار شدید ناشی از ریزگردها اتخاذ شود.

 

پس از این بود که دولت از خواب زمستانی بیدار شد و در سه‌شنبه 21 بهمن ماه، جلسه اضطراری برای رسیدگی به بحران هوای استان خوزستان به ریاست معاون اول رییس جمهور و با حضور شماری از اعضای هیات دولت برگزار کرد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست نیز تلاش کرد تا با سفر به استان خوزستان، به بررسی پدیده گرد و غبار در این استان بپردازد اما در عین ناباوری، براساس آنچه مدیر روابط عمومی استانداری اهواز  گفته، سفر ابتکار به دلیل شدت پدیده گرد و خاک لغو شد. درحالی ابتکار با این بهانه از سفر به خوزستان سرباز زد که سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور، در روز سه‌شنبه به خوزستان سفر کرد و پیگیر مشکلات مردم شد.

همین مساله نیز انتقاد مردم و نمایندگان خوزستان را برانگیخت.عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان در مجلس شواری اسلامی یکی از این منتقدین بود. او که با مهر گفتگو کرده، گفته « به نظر من ابتکار از ترس آسیب دیدن از این پدیده به استان خوزستان سفر نکرد وگرنه لغو پروازها دلیلی منطقی برای عدم انجام سفر ابتکار به خوزستان به شمار نمی رود.  چگونه وزیر بهداشت سه شنبه شب خود را به اهواز رساند و ضمن بررسی وضع بیماران و محل های برخاستن گرد و غبار، در راهپیمایی ۲۲ بهمن در کنار مردم اهواز و بدون ماسک شرکت کرد؟ این نشان می دهد ابتکار اراده ای برای آمدن به اهواز نداشت و گرنه می توانست مثل دکتر هاشمی در بدترین شرایط هم خود را به اهواز برساند.»

براساس این گزارش، بیش از یکسال از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد و در این بین چه بسیار روزهایی که استان خوزستان با پدیده گرد و غبار دست و پنجه نرم کرده است ولیکن از سوی دولت و سارمان محیط زیست هیچ اقدام عملی برای رفع این نگرانی صورت نگرفته است. اما در همین مدت، سازمان حفاظت محیط زیست بارها و بارها بر توقف تولید بنزین در داخل کشور و واردات بنزین تاکید داتشه است. معصومه ابتکار در گفت‌گویی در این باره سازمان حفاظت محیط زیست را مسئول سنجش و پایش مستمر وضعیت هوا در کلان شهرها معرفی کرده بود. او گفته بود که «بر اساس آمار و گزارش‌هایی که در ابتدای دولت یازدهم دریافت کردیم، متوجه وضعیت بسیار ناگوار شاخص‌های مختلف آلودگی هوا شدیم. علاوه بر این از گزارش‌هایی که از دیگر مراجع از جمله شهرداری و دانشگاه‌های مستقل به ما رسید، به این جمع‌بندی رسیدیم که کیفیت بنزین کیفیت بسیار نامطلوبی است و ما این موضوع را در اواخر سال ۹۲ رسما به وزارت نفت اعلام کردیم. طبق بررسی‌هایی که داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که نوع بنزینی که در گذشته عرضه می‌شد، از جمله بنزین پتروشیمی و بنزین پیرولیز مغایرت‌های جدی با استانداردها مخصوصا در موضوع ترکیبات حلقوی و بَنزَن داشت و از این جهت اعلام کردیم که فورا توزیع این بنزین‌ها باید متوقف شود». یک سوال اساسی که ذهن را به خود معطوف می‌دارد، این است که معصومه ابتکار که در یکسال گذشته تمام تلاش خود را معطوف به قطع تولید بنزین در داخل و واردات شبهه برانگیز بنزین از خارج کشور به بهانه آلوده بودن بنزین داخلی کرد، چگونه درخصوص پدیده ریزگردها سعی کرده بی توجه باشد و اقدامی صورت ندهد؟

 

جدای از این مساله ابتکار در زمانی که عضو شورای شهر تهران بود، بیش از وضعیت فعلی به سلامت مردم بها می داد! به قدری وی در دوره سوم شوراها بر تاثیر مخرب پارازیت‌ها اصرار داشت که تنها تصویر از او در اذهان ملت، به همین مساله بازمی گردد. ابتکار در آن دوره بر خلاف نظر کارشناسان، مدعی بود پارازیت‌ها بر سلامتی انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود. اکنون نیز وی در سازمان محیط زیست پیگیر مساله پارازیت‌ها است ولی معلوم نیست چرا درخصوص مساله ریزگردها هیچ دغدغه خاطری ندارد!.

پس از افزایش انتقادات به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست، ابتکار در گفتگو با خبرگزاری اصلاح‌طلب ایلنا، در اظهارنظری جالب و قابل تامل و در شرایطی که در یکسال گذشته هیچ اقدام عملی برای مقابله با این پدیده نکرده است، بدون نام بردن از اقدامات دولت مدعی شده « در دولت جدید تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام گرفته است، اما هیچ‌کدام از برنامه‌های مورد نظر؛ یک شبه، یک ماهه و یکساله به ثمر نمی‌رسد، بلکه این برنامه‌ها بلند مدت و میان مدت هستند. در کوتاه مدت تنها کاری که می‌شود، انجام داد؛ واکنش سریع است.» شاید اشاره ابتکار به اقدامات بسیار زیاد دولت، اشاره‌ای به سخنان رئیس‌جمهور در دیدار با مجمع نمایندگان استان خوزستان دارد. روحانی در 27 ابان ماه در جمع این نمایندگان گفته بود که «یکی از مشکلاتی که مردم این استان با آن مواجه هستند، مسئله زیست محیطی نظیر پدیده ریزگردها است که این موضوع در اولین جلسه شورای عالی محیط زیست به عنوان مهم‌ترین مسئله زیست محیطی کشور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد، دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت امور خارجه درخصوص رفع این مشکل و چگونگی همکاری با دیگر کشورها اقدامات لازم را انجام دهند؛ البته حل این مشکل نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و زمان مناسب دارد. همچنین فعال‌سازی اروند و پاکسازی و لایروبی اروند که باید با مشارکت کشور عراق انجام شود جزو اولویت‌های این دولت است». البته تا به امروز خروجی خاصی از وزارت امور خارجه در این خصوص مشاهده نشده و بیشتر به نظر می‌رسد تمام ظرفیت وزارت امور خارجه بر مساله هسته‌ای معطوف شده باشد و دیگر این وزارتخانه وقتی برای رسیدگی به وضعیت مردم خوزستان نداشته باشد. جدای از این رایزنی دیپلماتیک-که البته تا کنون نیز انجام نپذیرفته- دولت و سازمان حفاظت محیط زیست هیچ اقدام دیگری انجام نداده‌اند.

 

نکته قابل تامل و تاسف اینجاست که علی‌رغم وجود متولی امر در خصوص پدیده ریزگردها، رئیس‌جمهور تصمیم می گیرد به جای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، یک عضو کابینه به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور به اهواز سفر کند و بدون استفاده از ماسک در جریان امور قرار گیرد. در این بین نیز خانم ابتکار از فاصله دوهزار کیلومتری، به بررسی این پدیده بپردازد. سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در این باره گفته است «باید خانم ابتکار به عنوان نماینده دولت به استان خوزستان اعزام می‌شد نه وزیر بهداشت؛ خانم ابتکار معاون رئیس‌جمهور است بنابراین این انتظار واقعاً وجود دارد که حداقل به استان خوزستان می‌رفت اما اینکه چرا نرفته است معلوم نیست؟»

نقوی حسینی به ابعاد دیگری از فعایلت‌های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پرداخته است. وی با بیان اینکه یک علامت سؤال بزرگ روی رئیس‌ سازمان محیط زیست قرار گرفته که چرا حداقل به خوزستان نرفته است؟، به برخی اقدامات ابتکار مانند حضور در همایش‌ها و گردهمایی‌های سیاسی اشاره و تصریح کرد: موضوعات مهمی مانند ریزگردها در خوزستان که بسیار هم خسارت‌بار است باید مورد توجه جدی رئیس سازمان محیط زیست قرار گیرد؛ مردم سایر فعالیت‌ها و رفتارهای این دستگاه را زیر ذره‌بین می‌برند و سؤال می‌کنند که دستگاه متولی محیط زیست چرا در حوزه‌های دیگری فعالیت می‌کند که مربوط به وزارت کشور یا احزاب یا گروه‌هاست؟

ابعد بیشتر فعالیت‌های سیاسی معصومه ابتکار را جواد کریمی قدوسی بیان کرده است. او که با فارس گفتگو می‌کرده، گفته متأسفانه نه تنها تحرک لازم را از جانب رئیس سازمان محیط زیست در خصوص بحران خوزستان ندیده‌ایم، بلکه اخبار بسیار نگران‌کننده‌ای از اقدامات سیاسی ایشان شنیده‌ایم.

«خانم ابتکار مسئولیت حمایت و پشتیبانی از زندانیان مربوط به فتنه 88 و کمک‌رسانی به آنان را بر عهده گرفته است. در بحث واردات بنزین‌های غیراستاندارد با اسم بنزین‌های یورو 4 ولی با هدف خواباندن تولید داخلی و آن هم با رانت نزدیکان خودش، اقداماتی انجام داده است؛ در اخبار موثقی که به دست ما رسیده رانت برخی نزدیکان خانم ابتکار در بحث واردات بنزین محرز شده و این اخبار به دست تک تک نمایندگان مجلس رسیده است.»

وی با بیان اینکه متأسفانه خانم ابتکار با شاکله سیاسی که دارد فضای سازمان محیط زیست را به فضای باشگاه سیاسی تبدیل کرده، اضافه کرد: رئیسی که خدمت در عرصه‌های سخت مانند رفتن به خوزستان و حضور در این مناطق را نمی‌پذیرد و به سادگی از انجام این اقدامات شانه خالی می‌کند، نمی‌تواند مشکلات را حل کند، اخیراً قرار بود خانم ابتکار به خوزستان سفر کند اما به خاطر بدی آب و هوا و ریزگردها، سفرش به این استان را لغو و از رفتن به آنجا خودداری کرد.

 

نماینده مشهد و کلات در مجلس همچنین یادآور شد: اما شاهد بودیم که وزیر بهداشت با خودرو و به صورت زمینی عازم منطقه خوزستان شد و از نزدیک مشکل بیماران تنفسی و پدیده آسم، مسائل مختلف و آمادگی دانشگاه‌ها را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار «سراج24» هرچند که سازمان حفاظت محیط زیست صرفا یک سازمان با مسئولیت‌های اجتماعی است ولیکن ابتکار که از موسسان حزب مشارکت نیز است، علاقه بسیاری به نقش آفرینی در حوزه‌های سیاسی و غیر مرتبط با محیط زیست دارد. برخی دامنه فعالیت‌های غیر مرتبط وی را بسیار بیش از آنچه که امروز وجود دارد، می دانند و می‌گویند که ابتکار در انتخابات هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز ورود داشته و تلاش کرده است تا احمد مسجد جامعی بار دیگر رئیس شورای شهر تهران شود. او در انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استانها نیز دخالت داشته است و تلاش کرده تا مهدی چمران بار دیگر رئیس این پارلمان محلی نشود.

تلاشهای اینچنینی باعث شده است تا ابتکار از وظیفه اصلی خود غافل بماند و مردم خوزستان در سایه سیاسی کاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نفس‌هایشان به شماره بیفتد و راه بیمارستان را در پیش بگیرند./ سراج 24

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    بعضی ازمسئولین فقط موقع انتخابات مردم رامی شناسندوطرفدارانهاهستندبعدازرای آوردن همه رافراموش می کنند

آخرین اخبار