شاید با این جمله‌ها آشنا باشید، «اصلاً این اداره به ما اهمیت نمی‎دهد» یا «هیچ ارزشی برای این سیستم قائل نیستم» سخنانی که نشان دهنده جایگاه متزلزل یک سازمان در بین کارکنان اداری خود است.

تقویت تعصب سازمانی نیاز ضروری ادارات گلستان

اگر شما نیز می‎خواهید میزان تعلق و تعصبتان را به سازمان اداری خود محک بزنید از خود بپرسید تا چه میزان به سازمان خود تعصب دارید؟ پاسختان هر چه باشد نشان‎دهنده میزان دلبستگی شما به یک سیستم اداری است.

به گزارش گلستان 24، بسیاری از مدیران زمانی که در قدرت ساکن می‎شوند به دلیل کم‎دانشی که البته از این دست در گلستان کم نیست و شاید هم بی‎توجهی، ارزش خاصی برای این احساس ارزشمند نیروهای خود قائل نیستند، چرا که تصور می‎کنند کارهای مهم‎تری در مجموعه خود دارند که جایی برای این دست توجه باقی نمی‎ماند، غافل از اینکه در حال نابود کردن سیستم اداری خود هستند.

اندیشمندان در حوزه سازمان و مدیریت معتقد هستند: مهم‎ترین و ارزشمندترین سرمایه یک سازمان، سرمایه انسانی آن است که توجه به این سرمایه گرانبها بر روند شکست یا کامیابی سازمان‎ها تأثیر مستقیم دارد، لذا تلاش برای توسعه تعهد در کارکنان امر مهمی است که مدیران باید به آن توجه کنند.

افراد متعهدتر، به ارزش‎ها و اهداف سازمان پایبند بوده و فعالانه‎تر در سازمان نقش‎آفرینی می‎کنند و کمتر به ترک سازمان و یافتن فرصت‎های شغلی جدید اقدام می‎کنند.

در تعریف تعلق خاطر سازمانی می‎توان گفت که این موضوع که می‎توان به عبارتی دیگر آن را تعصب و یا وفاداری به سازمان قلمداد کرد، به معنای وفاداری به ارزش‎ها، انتظارات و اهداف سازمانی است.

مفهوم تعهد سازمانی بالاتر از تعصب و وفاداری سازمانی است و بر نگرشی مثبت دلالت دارد که از احساس وفاداری کارکنان به سازمان حاصل می‎شود و با مشارکت افراد در تصمیمات سازمانی، توجه به افراد سازمان و موفقیت و رفاه آنان تجلی می‎یابد.

*بی‎توجهی به شایسته‎سالاری آفت تعلق خاطر سازمانی

یک کارمند گلستانی با تاکید بر اهمیت و جایگاه وفاداری به یک سازمان اداری گفت: این نگاه ارزشمند و تعصب به دستگاه اجرایی در مجموعه ادارات استان کمتر وجود دارد و یا اصلاً مورد توجه نیز قرار نمی‎گیرد.

مقصودلو اظهار کرد: وقتی شایسته‎سالاری در یک سیستم اداری تنها یک شعار باشد و ارتباطات جای ضوابط را بگیرد، جایی برای وفاداری یک کارشناس به آن سازمان باقی نمی‎ماند.

وی تصریح کرد: سازمان باید برای نیرویش اهمیت قائل باشد تا آن فرد نیز متقابلاً برای آن مجموعه و جایگاهش شأن و ارزش قائل شود اما این موضوع عملاً اتفاق نمی‎افتد و برخی مسئولان دستگاه‎ها در حالی که از بالا به مجموعه خود می‌نگرند، تصور می‎کنند، دلیلی برای این‌که به نیروهای مجموعه خود اهمیت دهند، وجود ندارد.

مقصودلو با اشاره به انگیزه‎های مهم در ایجاد تعلق خاطر سازمانی در افراد افزود: بخشی از این انگیزه مادی است و بخشی دیگر نیز معنوی است که باید توأمان مورد توجه قرار گیرد تا بتواند در تحکیم رابطه بین فرد و سازمان موثر باشد.

وی یادآور شد: این هنر یک مدیر است که چگونه بتواند بین این دو انگیزه تعادل ایجاد کند و سازمان  خود را در حوزه تعصب نیروهایش به مجموعه و سازمان خود پیش ببرد، چنانچه وقتی در خارج از مجموعه سازمان زیر سؤال رفت فرد خود را مقید به دفاع از مجموعه‎اش بداند.

مقصودلو با اشاره به ترک خدمت برخی از نیروهای توانمند مجموعه دستگاه‌های اداری در گلستان یادآور شد: این نیروهای توانمند وقتی دیدند که ساختار اداری بهاء و ارزشی برای آنان قائل نیست، تصمیم گرفتند توانمندی خود را در محیطی غیر از ادارات دولتی به کار گیرند و اکنون نیز از افراد توانمند بخش خصوصی محسوب می‎شوند.

یکی دیگر از نیروهای مجموعه ادارات استان گلستان با انتقاد از بی‎توجهی دستگاه متبوع خود به توانمندی و علایق نیروهای شاغل در آن مجموعه اذعان کرد: اعتقاد دارم یکی از دلایل ناکارآمدی سیستم‎های اداری بی‎توجهی به نیروهایی است که در آن مجموعه فعالیت می‎کنند.

شیخی خاطرنشان کرد: وقتی یک نیرو با تمام وجود برای یک سازمان کار می‎کند و در پست کارشناسی خود طی سال‎ها به یک مجموعه خدمت کرده است، انتظار دارد که به مدارج بالاتری دست یابد اما وقتی می‎‎بیند به جای استفاده از توانمندی وی، سازمانش نگاهش را به نیروهای ضعیف بیرون از محیط کاری معطوف کرده، طبیعی است که دیگر رمقی برای تلاش بیشتر از خود نشان نمی‎دهد.

وی تاکید کرد: این وضعیت در دستگاه‎های ستادی بیشتر خود را نشان می‎دهد و طلبکاران در چنین مجموعه‎های اداری با توجه به نگاه مدیر راس از دیگر دستگاه‎ها، مجوز ورود به مناصب دولتی را دریافت می‎کنند و بر مجموعه نیروهای آن محیط اداری مستولی می‎شوند.

شیخی ادامه داد: در چنین شرایطی نمی‎توان انتظار معجزه و تحول در چنین دستگاهی را داشت، چرا که آن مدیر میهمان با توجه به فقدان تعهد به دستگاهی که در آن ورود پیدا کرده، ضمن تامین نیازهای معنوی و مادی خود در اندیشه آن است که ضمن سنگین کردن رزومه‌اش، از امکانات موجود و با ارتباطات خود پلی برای مناصب بزرگ‌تر بسازد.

مدیران وارداتی ارزش کمتری برای تعلق خاطر نیروهای سازمانی قائل هستند

وی افزود: این موضوع نیاز به تأمل بسیار ندارد، مثل روز روشن است که این اتفاق رخ خواهد داد.

یک مدرس دانشگاه در رشته مدیریت و برنامه‎ریزی نیز با اشاره به اهمیت تعلق خاطر سازمانی گفت: براساس مطالعات و بررسی‎های انجام شده، موضوع تعهد کارکنان به سازمان نتایج ارزشمندی برای آن مجموعه در پی خواهد داشت و مدیران می‎توانند با به‎کارگیری عوامل موثر بر این موضوع از نتایج آن بهره‎مند شوند.

سیدقربان حسینی در گفت‎و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: از مهم‎ترین نتایج تعهد کارکنان به سازمان می‎توان به افزایش خلاقیت و نوآوری کارکنان، افزایش ماندگاری کارکنان در سازمان، احساس رضایت، تعلق، وابستگی و دلبستگی کارکنان به سازمان، عملکرد شغلی مطلوب‎تر آنان، کاهش خروج کارکنان از سازمان، رفتار اجتماعی فعال، غیبت نکردن از کار، نوع‌دوستی، کمک به همکاران و کاهش استرس شغلی اشاره کرد.

به گفته وی، موفقیت‌های مادی و افزایش اثربخشی افراد و بهره‎وری سازمانی در نهایت موجب تعالی و کسب اهداف سازمانی شده و جامعه را از منفعت سازمان و تلاش کارکنان آن بهره‎مند می‎سازد.

حسینی ادامه داد: وفاداری به حرفه به معنای داشتن احساس مسئولیت و علاقه‎مندی نسبت به حرفه‎ای خاص و وفاداری کاری، نوعی تمایل عاطفی مثبت نسبت به رعایت حقوق جامعه در زمینه کار است.

وی تصریح کرد: تعلق خاطر سازمانی، نوعی وابستگی روانی و عاطفی فرد به سازمان است که در آن فرد سازمان را از آن خود می‎داند.

به گفته این پژوهشگر، از نتایج مهم تعلق خاطر سازمانی، احساس مالکیت نسبت به سازمان است و با تقویت این احساس، فرد برای ارتقای بیشتر مجموعه خود تلاش خواهد کرد.

حسینی اضافه کرد: درایت مدیریت در سازمان‎ها باید بر ایجاد حفظ تعلق و وفاداری سازمانی در کارکنان متمرکز شود که رفتار مناسب، توجه به استفاده متناسب از مشوق‎ها و غیره می‎تواند موجب دلبستگی و وابستگی کارکنان به سازمان شود.

وی با اشاره به برخی بی‌توجهی‌ها به حس وفاداری و تعلق کاری در ادارات و سازمان‎های دولتی در استان خاطرنشان کرد: از پیامدهای فقدان تعلق خاطر سازمانی در استان، افت بازده کارکنان و سازمان، افزایش فاصله مخاطبان و دستگاه اجرایی و ایجاد رابطه خشک بدون انعطاف درون‎سازمانی است.

حسینی تاکید کرد: پیامد همه این عوامل همچون زنجیره‎ای منجر به افت عملکرد و کاهش اثربخشی کارکنان ادارات دولتی در استان می‎شود، موضوعی که اکنون نیز به آن مبتلا هستیم.

وی گفت: اگرچه تاکنون موضوع تعلق خاطر سازمانی و حس وفاداری افراد به مجموعه اداری آنچنان که باید مورد توجه قرار نگرفته است اما باید برای ایجاد چنین حس شایسته‎ای در استان کوشید تا به نتیجه درستی دست یافت، نه اینکه چشم خود را بر واقعیت‎های موجود ببندیم و انتظار داشته باشیم دیگران هم واقعیت‎ها را نبینند./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار