نیاز محمد نیازی که به پدر فرش تورکمن معروف است، فرزند اراز محمد، در سال 11/1/1303 در کوموش دپه متولد شد.

پدر فرش ترکمن را بشناسیم

به گزارش گلستان24، استاد نیازی تحصیلات ابتدایی خود را در دوره رضا شاه در مدرسه پهلوی کوموش دپه گذراند و در سال 1355 با خانواده خود به‌گنبد کوچ کرد و در این شهر ساکن شد.

وی در گنبد وارد بازار کار شد و به رنگریزی نخ مشغول گردید و بعد‌ها رسما وارد بازار فرش شد. 

پدر فرش ترکمن

علت و انگیزه گرایش وی به ‌فرش و احیاء نقش‌های فرش تورکمن، شرکت در نمایشگاه فرش تهران در سال 1356 بود. وی در طی 35 سال تحقیق و تفحص در نقش‌های فرش ترکمنی، در احیاء این نقش‌ها و نیز بالا بردن کیفیت فرش تورکمن با بکارگیری فنون فرش تورکمن در خصوص طراحی و رنگرزی و با طراحی سیستم جدیدی از دار عمودی توانست دار افقی تورکمن را تغییر دهد.

استاد طی سال‌های گذشته برای معرفی فرش تورکمن در بیش از 50 نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت نموده و مورد تقدیر مسئولان استانی و کشوری قرار گرفته است.

همچنین کتاب « نیازجان و فرش تورکمن » در معرفی استاد نیازجان نیازی و فرش تورکمن است که از انتشارات فرهنگان و به پیشنهاد علی حصوری و به کوشش ذبیح الله بداغی در سال 1371 تالیف و چاپ شده است.

استاد نیاز محمد نیازی پس از 51 سال کار و تلاش و شناسایی هنر اصیل و دیرپای فرش وترکمن، در سن 86 سالگی در مورخه 6/1/1389 به علت بیماری دارفانی را وداع گفت و پیکر مطهر این هنرمند در آرامگاه آق‌قایه گنبد به خاک سپرده شد.

منبع کانال خبری گمیش تپه

 

ارسال نظر

آخرین اخبار