اکثر دشت‎های گلستان با مشکل آب زائد که در بلندمدت موجب شوری خاک می‎شود مواجه هستند؛ این آب زائد تهویه ریشه را دچار مشکل کرده و موجب خشک شدن زراعت می‎شود، زهکشی اراضی می‎تواند با خروج آب زائد از اراضی شرایط خاک برای رشد گیاه را فراهم کند.

انجام عملیات زهکشی در 30 هزار هکتار از اراضی گلستان

به گزارش گلستان 24، تقریبا 280 هزار هکتار تا 300 هزار هکتار از اراضی گلستان شامل دشت‌ها هستند در اکثر دشت‌ها یک مشکل مهم وجود دارد و آن هم وجود آب مازاد در خاک این دشت‌هاست که در بلندمدت موجب شوری خاک می‌شود برای حل این مشکل زهکشی اراضی که در واقع عملیاتی است که با احداث یکسری کانال‌های روباز یا زیرزمینی موجب خروج آب زائد از زمین شده پیشنهاد می‎شود این عملیات شرایط خاک  برای رشد ریشه  گیاه را فراهم می‎کند.

سال 1384 و در سفر اول دولت قبل مطالعات زهکشی برای 280 هزار هکتار از اراضی استان مصوب شد این مطالعات در حال حاضر توسط وزارت نیرو در دست اجراست و در سفر ریاست جمهوری دکتر روحانی به گلستان عملیات زهکشی برای 22 هزار هکتار از اراضی استان مورد تصویب قرار گرفت.

با توجه به دشت‎های وسیع در استان و بارندگی نسبتا خوب، زهکشی اراضی می‎تواند نقطه عطفی برای کشاورزی و افزایش تولیدات استان به خصوص در بحث گندم باشد اما با این وجود شواهد حاکی از آن است که عملیات زهکشی به دلیل کمبود منابع روند مناسبی را سیر نمی‎کند.

افزایش کشت محصولات با عملیات زهکشی

در همین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: تاکنون در 30 هزار هکتار اراضی استان عملیات زهکشی انجام شده اما واقعیت این است که اعتبارات برای زهکشی مناسب نیست و زهکشی 22 هزار هکتار از اراضی استان که مصوب سفر هیأت دولت است باید تا پایان سال انجام شود.

مختار مهاجر تصریح کرد: زهکشی موضوع بسیار مهمی در بخش کشاورزی محسوب می‎شود در اکثر دشت‌ها یک مشکل مهم وجود دارد و آن هم وجود آب مازاد در خاک این دشت‌هاست که در بلندمدت باعث شوری خاک می‌شود از طرفی کشت عمده دشت‌های استان گندم و غلات است اگر در دشت‌ها زهکشی انجام شود شاهد افزایش کشت گندم به میزان یک میلیون و 500 هزار تن بدون نیاز به بارندگی خواهیم بود.

وی بیان کرد: مهمترین مشکل ما در بحث زهکشی تأمین اعتبار لازم برای اجرای سیستم زهکشی و اجرای مطالعات آن است و امیدواریم برای نجات کشاورزی استان نگاه مسؤولان به زهکشی اراضی بیشتر معطوف شود.

 

زهکشی عملیاتی برای نجات ریشه گیاه

در حالیکه مسؤولان استانی از عدم اعتبار مناسب برای عملیات زهکشی در اراضی استان خبر می‎دهند اما کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند برای نجات کشاورزی استان عملیات زهکشی یک امر ضروری و لازم محسوب می‎شود که همه مسؤولان باید در این امر مشارکت داشته باشند.

در همین رابطه کارشناس ارشد کشاورزی استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان، زهکشی را عملیاتی برای نجات ریشه گیاه عنوان کرد و گفت: زمانی که زمین آبیاری می‌شود سطح آب سفره زیرزمینی بالا می‌آید، این اتفاق تهویه در منطقه ریشه را با مشکل مواجه می‎کند از طرفی این تجمع املاح موجب شوری در خاک خواهد شد.

علی زمانی افزود: در عملیات زهکشی یکسری کانال‎های روباز یا زیرزمینی احداث می‎شود که آب زائد را از زمین خارج کرده تا شرایط خاک برای رشد گیاه فراهم شود.

وی با بیان اینکه با این عملیات تهویه لازم برای رشد گیاه تأمین می‎شود، خاطرنشان کرد: زهکشی آب زائد در خاک را که باعث خفگی و مسمومیت ریشه می‎شود خارج می‎کند در واقع با این عملیات آب مازاد یک منطقه به صورت طبیعی یا مصنوعی خارج می‎شود که این امر موجب افزایش کمیت و کیفیت محصولات خواهد شد.

این کارشناس کشاورزی استان گلستان، کمبود اعتبار را یکی از دلایل مهم در کند بودن عملیات زهکشی اراضی استان عنوان کرد و گفت: باید واقعیت را پذیرفت که اعتبارات استانی و ملی پاسخگوی نیاز در انجام عملیات زهکشی نخواهد بود چرا که هزینه‎ها بسته به نوع زهکشی از هکتاری 4 میلیارد تومان تا 10 میلیارد تومان برآورد می‎شود.

زمانی معتقد است برای حل مشکل کمبود اعتبار باید مسؤولان استانی برای اخذ فاینانس یا جذب اعتبارات خارجی اقدامات لازم را انجام دهند.

وی بیان کرد: زمانی که آب در منطقه ریشه به مدت طولانی بماند ریشه احساس خفگی می‎کند و به دنبال آن مسمومیت و پوسیدگی برای گیاه ایجاد خواهد شد بنابراین رشد گیاه مختل و در نهایت زراعت خشک می‌شود که عملیات زهکشی این مشکلات را رفع خواهد کرد.

 طرح زهکشی اراضی استان از سال 1385 آغاز شده اما تاکنون شاهد پیشرفت مطلوبی در این زمینه نبودیم با توجه به کمبود ریزش‌های جوی در چند سال اخیر می‌توان از آب زائد داخل زهکش‌ها و اختلاط آن با آب‌های دیگر در آبیاری گیاهان مقاوم به شوری استفاده کرد از طرفی زهکشی فوایدی همچون جلوگیری از وقوع سیل، به زیر کشت بردن اراضی جدید، زودتر گرم شدن خاک در فصل بهار، شروع زودتر عملیات کشاورزی، کیفیت و کمیت بهتر محصولات، شست و شوی املاح اضافی را به دنبال خواهد داشت که تمام این فواید در نهایت موجب افزایش سطح کشت محصولات استان و ایجاد درآمد و اشتغال بیشتر برای استان خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار