طرح نظارتی و مبارزه با قاچاق گوشی تلفن همراه توسط پلیس از اول مهر آغاز می شود و این موضوع لرزه بر اندام برخی متخلفان بازار موبایل چهار راه میدان و سرخواجه گرگان انداخته است .

آغاز طرح ضربتی مبارزه با موبایل های قاچاق چهار راه میدان و خیابان سرخواجه گرگان

موبایل امروز به یکی از ضروری ترین نیازهای انسانی تبدیل شده بطوریکه انسانها یاد گرفته اند از یکدیگر می توانند جدا باشند اما از موبایلشان نه و این یعنی اعتیاد که یکی از بزرگترین تهدیدات فضای مجازی امروز به شمار می رود .

به گزارش گلستان24، اما این موبایل چگونه بدست ما می رسد ؟ اصلا چند درصد از مردم با این وسیله ،  نحوه تعمیر و شناخت قطعات اصلی و یدکی و تقلبی آن آشنا هستند ؟ طبق آمارهای رسمی فقط 10 درصد از گوشی‌های خارجی فروش رفته در کشور از مبادی رسمی و حدود90  درصد آن از مبادی غیررسمی و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

طبق گفته مسئولا ن ، نیاز سالانه کشور به تجهیز تلفن همراه 11 میلیون دستگاه است که دو میلیون دستگاه از محل واردات رسمی و تولید داخلی و 9 میلیون دستگاه تلفن همراه دیگر خارج از رویه رسمی وارد کشور می‌شود ، ارزش اقتصادی این میزان قاچاق تلفن همراه 1.6 تا 1.8 میلیارد دلار در سال و ضرر دولت با احتساب 15 درصد حقوق دولتی در حوزه واردات بابت قاچاق کالای تلفن همراه سالانه فقط 250 میلیون دلار است.

با حضور در بازار موبایل خیابان سرخواجه گرگان که از ابتدای چهارراه میدان شروع می شود، متوجه خیل عظیم مغازه هایی که موبایل می فروشند هستیم ، کاسبان این حرفه از هر جنس و سلیقه ای حضور دارند و  بیان برخی واقعیتهای تلخ از دل این حرفه ما را نگران می کند.

در عین حال با شروع سال جدید و تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی ؛ اقدام و عمل یکی از بزگترین مولفه های این کار مبارزه با کالای خارجی که تحت عنوان قاچاق به کشور ما وارد می شوند و تبلیغ کالای بومی و داخلی برای حمایت از تولید ملی و تقویت اشتغالزایی ، بحث اقدام است .

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشانی اقدام در برابر متخلفان که بخش عظیمی از قاچاق موبایل را به داخل کشور انجام می دهند ، امسال یکی از بزرگترین اولویتهای خود را بر اساس منویات مقام معظم رهبری ، مبارزه با قاچاق قرار داده است .

قرار است از ابتدای مهرماه طرح نظارتی و مبارزه با گوشی های قاچاق در گرگان آغاز شود ، طرحی که از همین الان و با شنیدن نام آن لرزه به اندام برخی فروشندگان موبایل قاچاق افتاده است ، افرادی که طی این سالها بواسطه قاچاق موبایل و عدم شناخت مردم نسبت به این وسیله جدید، سود سرشاری به جیب زده اند .

صحبتهای ما با برخی فروشندگان موبایل در خیابان سرخواجه گرگان نشان می دهد که برخی حدود الهی حلال و حرام را رعایت نکرده و برای سود بیشتر بعضا قطعات تقلبی و بدل به مشتریان می دهند ، حتی باتری ها و شارژرها نیز بنا به گفته برخی شاغلین این حرفه عوض می شوند و با قیمت زیاد به خریدار ناآشنا داده می شود.

در این بازار گوشی های قاچاق پر است و قبلا مشتری برای گرفتن گوشی حتی تا داخل ماشین فروشنده هم می توانست برود اما الان چند روزی است که ویترین ها خالی شده است و فقط چند تا گوشی تلفن همراه به عنوان نمونه نشان داده می شود.

طی گشت نامحسوسی که در هفته های گذشته توسط پلیس گرگان انجام شد برخی فروشندگان قاچاق بساط خود را جمع کرده اند ، آنها گوشی های قاچاق را پنهان کرده اند و افرادی که گوشی می خواهند بواسطه آشنایی با برخی فروشندگان موبایل خود را تهیه می کنند .

به هر روی ، فروشندگان گوشی با اخطاریه نیروی انتظامی در یک آمپاس قرار گرفته اند و فکر می کنند این طرح هم موقت است و یک هیاهوی اولیه که بزودی می خوابد و این نیازمند است که نیروی انتظامی با ترسی که به دل قاچاقچیان انداخته ، همین رویه را ادامه دهد .

در همین حال فروشنده‌ها و واحدهای صنفی که در گذشته کالاهای قاچاق را خریداری کرده‌اند، باید کالا را از هرکس که خریده‌اند به او بازگردانند؛ در واقع آنها نباید کالای قاچاق را خریداری می‌کردند و مسئولیت توزیع آن را بر عهده می‌گرفتند. 

به هر حال قرار است  با هدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه طرح رجیستری (ثبت) موبایل از مهرماه در کشور اجرایی می‌شود و سیم کارت روی موبایل‌های قاچاق فعال نمی‌شود. در مرحله نخست این طرح که به مدت یک ماه می‌باشد، هدف پیشگیری و آموزش اصناف است و طرح با محوریت اصناف انجام می‌شود و این در شرایطی است که مسئولان کشور هم به این جمع بندی رسیده‌اند که قاچاق کالا یکی از موانع جدی تحقق اقتصاد مقاومتی است و باید به شکل اساسی رفع و حل شود.

گزارش جواد عموزاد 

منبع: گلستان ما

 

ارسال نظر

آخرین اخبار