نقش آمریکا در جنگ علیه ایران

در جنگ تحمیلی اغلب کشورهای جهان و همه کشورهای قدرتمند از صدام وحمایت می کردند،اما در این میان نقش ایالات متحده آمریکا بسیار مزورانه بود

از ادعای بی طرفی تا مداخله مستقیم نظامی

به گزارش گلستان24، در جنگ تحمیلی اغلب کشورهای جهان و همه کشورهای قدرتمند از صدام وحمایت می کردند،اما در این میان نقش ایالات متحده آمریکا بسیار مزورانه بود

 

آمریکا عامل اصلی جنگ بود،اما ژست بی طرفی می گرفت

وزارت امور خارجه ایالات متحده رسماً اعلام می دارد که در این مخاصمه سیاست بی طرفی مطلقی را اتخاذ نموده و از هیچ یک از طرفین درگیر جانبداری نخواهد کرد. وزیر دفاع وقت آمریکا نیز اظهارات مشابهی را به عمل می آورد.

به رغم این اظهارات رسمی عملکرد واقعی دولت آمریکا بیانگر حمایت آن کشور از عراق به طرق مختلف در طول جنگ بوده است.

وقتی کارد به استخوان رسید و صدام در یک قدمی سقوط قرار گرفت،آمریکا تنها کشوری بود که برای نجات صدام وارد جنگ مستقیم با ایران شد

 

جنگ نیابتی علیه ایران

جنگ عراق علیه ایران در واقع یک جنگ نیابتی بود و عراق نمایندگی مقابله با انقلاب اسلامی را بر عهده داشت به همین دلیل از یک حمایت تضمین شده همه جانبه و گسترده برخوردار بود.

مفهوم جنگ نیابتی در دوره جنگ سرد به جنگی گفته می شد که طرفین درگیر به نیابت از یکی از دوقدرت جهانی (آمریکا یا شوروی) وارد جنگ می شدند. اما با شروع جنگ عراق علیه ایران این مفهوم توسعه یافت و به هر جنگی که یک کشور قدرتمند به وسیله کشوری دیگر علیه کشور سومی به راه می انداخت اطلاق گردید؛ زیرا در این جنگ، آمریکا از عراق به عنوان کشور نایب در حمله به ایران بهره گرفت

 

آمریکا محرک اصلی صدام برای جنگ

بعد از شکست امریکا در طبس و پس از آن شکست کودتای نوژه، برژینسکی استراتژیست اصلی دولت و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور وقت آمریکا به اردن رفت و در تیرماه سال 1359 پنهانی با صدام دیدار و گفتگو کرد و او را به جنگ با ایران ترغـــیب کرد.

صدام تردیدی نداشت که در صورت حمله عراق به ایران ایالات متحده از اقدام جنگی وی حمایت خواهد کرد.

 

نقش آمریکا در ترغیب صدام به تجاوز به ایران از زبان استراتژیست آمریکایی

نکته کلیدی در بحث نقش آمریکا در شروع جنگ ملاقات محرمانه برژینسکی مغز متفکر و تصمیم گیرنده آمریکا با صدام در تیر 1359 درباره راه های هماهنگ کردن فعالیت های آمریکا و عراق در مخالفت با سیاست های ایران بوده است. اگر هدف دیدار این بوده است باید گفت اجلاس در حکم یک شورای جنگی بوده است.برژینسکی صدام را «نیروی متعادل کننده» آیت الله خمینی تلقی می کرد.

اندکی پس از دیدار صدام و برژینسکی، آمریکا 5 فروند جت بویینگ و 8 دستگاه موتور توربین گازی به عراق فروخت در حالی که کاملاً آگاه بود این توربین ها برای تجهیز ناوچه های عراقی کاربرد دارند.

 

نقش آمریکا در ترغیب صدام به تجاوز به ایران

اعترافات ناصر رکنی از فرماندهان کودتای آمریکایی نافرجام نوژه علیه جمهوری اسلامی ایران.

در تیر 1359 آمریکایی ها با ما درباره تقدم و تأخر کودتا و جنگ به بحث و بررسی پرداختند و اجرای کودتا را در تقدم قرار دادند. زیرا در صورت موفقیت کودتا دیگر نیازی به تهاجم نظامی عراق نبود.

شکست کودتای آمریکایی در پایگاه شهید نوژه در 18 تیر 1359 حمله نظامی را قطعی کرد و روز بعد صدام برای رسیدن آمریکا به همان هدفی که در تجاوز به طبس و کودتای نوژه پیش بینی کرده بود با هدایت مقامات آمریکایی وارد جنگ با ایران شد.

 

چرا آمریکا سعی می کرد حمایت خود  از عراق را پنهان کند؟

اهمیت ایران برای آمریکا از جهات مختلف راهبردی از جمله جمعیت، موقعیت جغرافیایی، منابع و ...، خیلی بیشتر از عراق است و با توجه به و با توجه به شبکه های بزرگ و مؤثری که آمریکا در ایران داشت

امید زیادی به بازگشت در حاکمیت ایران داشت، مایل نبود تا رسماً به عنوان طرف مقابل یک تجاوز نظامی قومگرایانه علیه ملت ایران شناخته و پایگاهش در بین مردم ایران به کلی از دست برود، از این رو سعی در پنهان کردن نقش خود در جنگ داشت.

 

اولین حمایت های مالی و نفتی آمریکا از عراق

با بروز مشکلات جدی در عراق و ظهور آثار اقتصادی جنگ، آمریکا به حمایت سیاسی و اطلاعاتی و فروش تسلیحات بسنده نمی کند و برای حمایت از صدام مستقیما وارد میدان کمک مالی به صدام می شود. در دسامبر 1982 ایالات متحده 210 میلیون دلار وام تخصیص داد که در فاصله سال های 1980 تا 1990 نیز 7/4 میلیارد دلار وام تضمین شده (عملاً بلاعوض) برای تجهیز صنایع نظامی عراق به آن کشور اعطا کرد. بهبود روابط آمریکا با عراق موجب افزایش قابل ملاحظه واردات نفت آمریکا از عراق شد به گونه ای که در 1990 آمریکا 24درصد از صادرات نفت عراق که شامل 8 درصد واردات نفت آن کشور می شد را خریداری می کرد در ادامه این همکاری ها کمپانی ها نفتی آمریکایی خطوط جدید حمل و نقل نفت در عراق با هزینه ای معادل 484 میلیون دلار احداث می کنند.

 

ایجاد ارتباط تروریستی آمریکا و صدام

جورج شولتز وزیر امور خارجه آمریکا، در 10 مه 1983 (21 اردیبهشت 1362) در خلال سفر به پاریس، محرمانه با طارق عزیز، همتای عراقی اش دیدار کرد. شولتز به پاریس رفته بود تا با متحدان اروپایی در سازمان ملل همکاری و توسعه اقتصادی در مورد تهدید ایران به مذاکره بپردازد. طارق عزیر با شولتز همدلی نشان داد و پیشنهاد کرد عراق در زمینه های گروه های تروریستی هوادار ایران اطلاعاتی در اختیار آمریکا قرار دهد.

تغییر رویکرد امریکا به عراق از کشوری حامی تروریست تا ارتباط کامله الوداد و دادن غله بدون اخذ پول

در دسامبر 1982 بنگاه اعتبار کالای (ccc) شاخه ای از وزارت کشاورزی آمریکا بی سرو صدا اعتباری به مبلغ 300 میلیون دلار برای خرید گندم و برنج را در اختیار دولت عراق قرار داد. تضمین (ccc) به صورت وام نبود. بلکه در زمینه صدور غله، عراق را جزء دولت های کامله الوداد قلمداد می کرد. به برکت این اقدام عراق یک شبه در بازارهای مالی آمریکا اعتبار پیدا کرد. دولت آمریکا تضمین داد که اگر عراق تا سه سال آینده پول غله خود را نپردازد، خود رأساً پول طلبکاران عراق را پرداخت خواهد کرد.

در نیمه سال 1983 وزارت کشاورزی آمریکا 20 درصد ب راعتبار عراق افزود و در پایان همان سال، اعتبار عراق را دو برابر کردو غله ای به میزان یک میلیارد دلار به عراق فروخت.

 

عراق گیت و کمک های مالی امریکا به عراق

از موضوعات شاخص در رسوایی عراق گیت، وام ها و اعتبارات مالی مهمی بود که بانک ناسیونال دلاورو آنها را پرداخت کرده بودند. در دسامبر 1982 [آذر 1361] شعبه آتلانتا و اگزیم بانک وزارت کشاورزی امریکا تصمیم گرفت به عراق وام بدهد. تقریباً 11 ماه پیش از این، امریکا به طور رسمی نام این کشور را از کشورهای حامی تروریسم حذف کرده بود تا راه برای تأمین اعتبار، تأمین وام و صادرات تجهیزات کاربرد دوگانه به عراق فراهم شود.

موضوع اعطای این اعتبارات با توجه به اینکه چنین اعتباراتی پیش از آغاز جنگ ایران و عراق وجود نداشت و به طور قطع به ایران اعطا نشده، به تنهایی دلیلی بر کمک آشکار آمریکا به عراق محسوب می شد و در نتیجه مبین جانب داری عمیق آمریکا از عراق بود. در ماجرای عراق گیت روشن شد که کاخ سفید با دور زدن قوانین آمریکا مخفیانه به عراق کمک کرده تا این کشور بتواند به تسلیحات ارزشمند و گران قیمتی دست پیدا کند. با این حال اینجا تنها کاری که می توان کرد این است که این مورد را به مواردی که پیش از این افشاء شده اضافه کنیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار