رئیس سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح غربالگری ژنتیک برای ۴۰ هزار زوج در سراسر کشور خبر داد.

طرح غربالگری ژنتیک برای ۴۰ هزار زوج در سراسر کشور اجرا شد

به گزارش گلستان24، انوشیروان محسنی بند پی صبح امروز در هفتمین همایش معاونان امور اجتماعی بهزیستی کشور که در یاسوج برگزار شد اظهار داشت: این همایش در راستای ارتقا‌بخشی به خدمات تخصصی بهزیستی و جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود.

ژنتیک

رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینکه بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی در 197 شهرستان کشور در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی تشکیل شده است، عنوان کرد: با توجه به رشد زندگی ماشینی و شرایطی که در جوامع ایجاد شده شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی هستیم.

وی با بیان اینکه پدیده‌هایی نظیر افزایش طلاق، پایین آمدن سن اعتیاد و زنانه شدن اعتیاد نشان دهنده این است که باید رویکرد ما تغییر کند، بیان کرد: باید براساس واقعیت‌های موجود در جامعه برنامه‌های کاربردی ارائه داد.

محسنی بندپی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی حاصل تاثیر عوامل متقابل در حیطه‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی است، عنوان کرد: برای کنترل این آسیب‌ها بدون توجه به این عوامل تاثیرگذار نمی‌توان نسبت به سیاستگذاری اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه اکنون رویکرد سازمان بهزیستی کشور در بعد کلان سیاستگذاری  و تدوین برنامه استراتژیک است، ابراز کرد: ما به عواملی نظیر سازمان، نهاد، خانواده و عوامل فردی و محیطی را در نظر بگیریم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه نخستین ویژگی اقدامات سازمان بهزیستی باید از استاندارد سازی برخوردار باشند، بیان کرد: سازمان بهزیستی بر روی استاندارد سازی اقدامات خودش گام بردارد.

وی با بیان اینکه دومین ویژگی باید مبتنی بر شواهد باشد، اظهار داشت: با توجه به مداخلات فرهنگی و اجتماعی اقداماتی در سایر استان‌های کشور انجام شده است و  باید برنامه هر استان بر ویژگی‌های محیطی آن منطقه منطبق باشد.

محسنی بندپی متوسط خودکشی در کشور را 6 در 100 هزار برشمرد و گفت: باید اطلس جغرافیایی آسیب‌های اجتماعی در کشور تشکیل و تدوین شود.

وی با بیان اینکه در این اطلس باید گروه‌های مختلف سنی و جنسی در نظرگرفته شود، عنوان کرد: اقدامات این برنامه به شکل یکپارچه انجام و می‌طلبد دوره‌های آموزشی پیش از دبستان آغاز شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: انتظار می‌رود فرهنگ گفتگو، تعامل، افزایش ظرفیت نقد پذیری و تغذیه فرد و مهارت‌های زندگی در این اطلس پیش بینی شود.

وی با بیان اینکه هیچ سازمانی همچوم بهزیستی نسبت به آسیب‌های اجتماعی نگاه کارشناسی ندارد، ابراز کرد: سازمان بهزیستی 6 برنامه در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله آموزش جنسی، آموزش فرزند پروری و وفاداری و جلوگیری از خیانت را به مردم آموزش می‌دهد.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی باید آینده پژوهی انجام شود، بیان کرد: کار اصلی ما ارتقا فرهنگ و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی با بیان اینکه آمار خودکشی در کشور به نسبت دیگر کشورها پایین‌تر است، افزود: سال گذشته نیروهای اورژانس اجتماعی توانستند از خودکشی 4 هزار و 240 نفر جلوگیری کنند.

محسنی بندپی با بیان اینکه طرح غربالگری ژنتیک امسال برای زوج‌های جوان اجباری است و باید اجرا شود، افزود: در سال برای 40 هزار زوج در 32 استان کشور طرح غربالگری اجرا شده که 30 درصد این زوجین احتیاج به مشاوره داشتند و 20 درصد آزمایش ژنتیک انجام دادند.

وی با بیان اینکه 400 میلیارد تومان اعتبار در سازمان برنامه ریزی بلوکه شده است، تصریح کرد: هر حوزه و استانی که بتواند طرحی در راستای کاهش و کنترل آسب‌های اجتماعی ارائه دهد می‌تواند از این اعتبار استفاده کند.
منبع : تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار