حجت الاسلام عالی تأکید کرد:

یک کارشناس دینی معتقد است برگزاری مراسم پیاده روی اربعین از مرزهای یک کشور فراتر رفته و مشوش شدن آن موجب وارد شدن ضربه به پیکره این راه الهی است پس باید جلوی انحراف را گرفت تا تفرقه ای بوجود نیاید و مشکلی رخ ندهد.

نباید در مراسم پیاده روی اربعین انحراف ایجاد شود

به گزارش گلستان24، پیام مراسم اربعین که برگرفته از بازگشت اسراء به کربلاست درس ظلم ستیزی، آزادگی، جوانمردی، پاکی، عزت مندی را به همه کسانی که اعتقاد به انسانیت دارند نشان می دهد از این رو این حرکت جهانی فراگیر خواهد شد و طبیعتا هر بنده ای با بهره گیری از این صفات الهی می تواند موجب نقش زدن تصویر زیبایی از درس های واقعه عاشورا شود. حجت الاسلام و المسلمین  مسعود عالی، کارشناس دینی از مصداق های الهی و امید جبهه حق به ارزش ها در مقابل توان و ابزار مادی جبهه باطل در قیام عاشورا گفت که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

*اراده برگرفته از قدرت الهی چه ویژگی­هایی دارد و آیا همراهی خانواده حضرت سیدالشهداء (ع) تا آخرین قدم در مسیر الهی قیام ایشان می تواند مصداقی برای این امر باشد؟

باید توجه داشت که اراده برگرفته از خداوند دارای ویژگی های زیادی است که از جمله مهمترین آن ناب و خالص بودن اداره است زیرا در بهترین موقعیت اقدام به تحقق امر خداوند می کند و رنگ الهی به خود می گیرد.شاید گاهی کاری را برای خداوند انجام دهیم ولی به موقع نباشد که این یعنی از سرمنشاء اصلی که جهت معنوی دارد به دور هستیم و نمی توانیم تأثیرگذار بود.

حال با توجه به تعریف انجام شده باید یادآوری کرد که خانواده و یاران امام حسین (ع) با اراده ای نشات گرفته از قدرت الهی آماده بودند تا در بهترین موقعیت نیاز که همان واقعه عاشورا بود اقدامی الهی انجام دهند و بعد از واقعه نیز هر کدام برای پیام رسانی کارشان را درست انجام دادند و به عهدشان وفا کردند و از این جهت ماندگار و مصداقی از رنگ الهی شدند.

* آیا می توان گفت که رفتار یاران امام حسین (ع) در واقعه عاشورا نشان دهنده امید است و درصورت وجود این مهم،امید جبهه حق به ارزش ها در مقابل توان وابزار مادی جبهه باطل چطور ارزیابی می شود؟

در سرزمین کربلا برخی از یاران حضرت سیدالشهدا (ع) امید به پیروزی حقیقی نداشتند لذا با امام حسن (ع) شرط کردند که اگر پیروز می شویم بمانند وگرنه کاروان ایشان را ترک می کنند که این تفکر نشان دهنده جهالت و نداشتن امید واقعی است.

بنابر محاسبه مادی و توجه به معیارهای ظاهری در واقعه کربلا  شاید می توان گفت که نتیجه از اول مشخص بود اما وقتی بر اساس معیارهای الهی و امید واقعی به این مهم فکر کنیم متوجه می شویم که با توکل بر خدا و داشتن دانش اینکه وقتی کاری برای خداست بی نتیجه نمی ماند این روند به سمت تفکر الهی تغییر می کند که نمونه بارز آن جنگ تحمیلی هشت ساله کشورمان است که مردم ما در مقابل چندین کشور و قدرت جهانی با داشتن امید واقعی ایستادند و بر سر ارزش­ها و آرمان ها مقاومت کردند. خیلی از انقلاب های دنیا نتوانستند فراگیر شوند ولی انقلاب اسلامی کشورمان با الگوگیری از قیام عاشورا تبدیل به گفتمان جهانی شد.

*به نظر شما آزادگی و عزت در مفاهیم دینی چه جایگاه دارد و این مفاهیم در قیام امام حسین (ع) از چه زاویه ای مورد توجه قرار گرفته است؟

در واقعه عاشورا سه صفحه زیبا، زشت و باطنی وجود دارد. در صفحه زیبا که حضرت سیدالشهداء (ع) و اصحاب­شان قرار دارند تماما صفت هایی نظیر آزادگی، جوانمردی، پاکی، عزت مندی و صداقت مشاهده می شود.

اما در صفحه زشت این واقعه که نقطه مقابل امام حسین (ع) قرار دارد نقطه سفیدی دیده نمی شود و تماما شاهد خشونت، پلیدی، سیاهی، بی منطقی و ناپاکی هستیم که آنها را مستحق لعن می کند.

اما صفحه باطنی واقعه عاشورا  تماما در دست خداوند است به همین خاطر زیبایی های بندگی در تمام رفتارهای حضرت سیدالشهداء (ع) و اصحابشان دیده می شود.صفحه باطنی عاشورا موجب برکت قیام حضرت سیدالشهداء (ع) است و باعث به پیروزی رسیدن ایشان می شود و انشالله این پیروزی زمینه ساز ظهورمنجی بشریت حضرت مهدی (عج) خواهد شد.

طبیعتا هر بنده ای با بهره گیری از صفات الهی نظیرآزادگی، جوانمردی، پاکی، عزت مندی می تواند موجب نقش زدن تصویر زیبایی از درس های عاشورا شود زیرا انسان آن وقت تسلیم حق بودن و راضی بودن به رضای خداوند متعال را تمرین می کند.

*چرا مردم برای عزاداری در روزاربعین فاصله بین نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند و آیا مراسم پیاده روی اربعین در گذشته نیز به همین سبک بوده است؟

یکی از اموری که مربوط به حرمت اما حسین (ع) می شود زیارت ایشان است که از جمله توصیه های اهل بیت (ع) است و اگر با پیاده رفتن همراه باشد برای هر گام برداشتن ارزش زیارت افزون تر می شود و به عبارت دیگر پیاده روی اربعین تداوم حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) بحساب می آید که در طول تاریخ تا امروز ادامه داشته است.

بنابراین اگر این مهم را به عنوان تداوم پیام قیام عاشورا بدانیم طبیعی است که می شود تاثیر این پیام را در طول تاریخ و در بین مسلمانان و غیر مسلمانان مشاهده کرد.

مراسم پیاده روی اربعین در گذشته نیز وجود داشته و بیشتر به شکل فردی یا کاروانهای کوچک برگزار میشده است اما این نهضت در سالهای اخیر تبدیل شده به موج جهانی و حرکت عظیمی که مانور برای مومنین جهان است ؛ مؤمنینی که با همان اهداف پیرو حضرت سیدالشهداء (ع) هستند و صرفا مربوط به گروهی از شیعیان هم نمی شوند. به عنوان مثال، گاندی یکی از افراد مشهور و شناخته شده در دنیاست که تحت تاثیر پیام امام حسین (ع) قرار گرفته است در کشورش اقدام به ظلم ستیزی کرد.

پیام مراسم اربعین که برگرفته از بازگشت اسراء به کربلاست درس ظلم ستیزی را به همه کسانی که اعتقاد به انسانیت دارند نشان می دهد از این رو این حرکت جهانی فراگیر خواهد شد و به عنوان زمینه ساز برای ظهور امام مهدی (عج) تلقی می شود.

بنابراین باید مراقب بود که در این اتفاق با عظمت مشکلی رخ ندهد زیرا این مراسم از مرزهای یک کشور فراتر رفته و مشوش شدن آن موجب وارد شدن ضربه به پیکره این راه الهی است پس باید جلوی انحراف را گرفت تا تفرقه ای بوجود نیاید.


انتهای پیام/

ارسال نظر

آخرین اخبار