گلستان24 گزارش می دهد؛

کشتار گاه گنبد نیز سنتی بوده و چندان تفاوتی با کشتار گاه علی آباد ندارد و همین موضوع اعتراض قصابان و سلاخان را به همراه داشته است.

اعتراض صنف قصابان نسبت به بسته شدن کشتارگاه سنتی شهرستان علی آباد کتول

به گزارش گلستان24، باسمه تعالی تهیه و توزیع گوشت سالم همواره یکی از دغدغه های کارگروه سلامت و امنیت غذایی و سایر دست اندرکاران امور بهداشتی شهرستان بوده و هست و تلاش در جهت ایجاد بستر مناسب در راستای توزیع و عرضه مواد و محصولات غذایی سالم از دغدغه های اساسی  اعضای این ستاد است. در همین راستا و به منظور جلوگیری از احتمال سرایت بیماری های مشترک دام و انسان ، هفته گذشته کشتارگاه سنتی علی آباد تعطیل و مقرر شد قصابان جهت ذبح دام های خود به شهرستان گنبد مراجعه کنند. حسم الدین تجری مفرد فرماندار علی آبادکتول درجلسه ای که باقصابان و ادارات مرتبط درخصوص بسته شدن کشتارگاه سنتی علی آباد کتول که در کارگروه سلامت استان و شهرستان برگزار  شد افزود: سیاست استان بر این اساس است که در راستای ضرورت امنیت غذایی مردم، کشتارگاه های سنتی تعطیل و کشتارگاه های صنعتی مشغول به فعالیت شوند.

وی با بیان اینکه تعطیلی کشتارگاه سنتی دام شهرستان علی آباد کتول نیز در این راستا انجام شده است گفت: کشتار درکشتارگاه های سنتی بر روی زمین انجام شده و کاملا غیر بهداشتی است و خونی که بر روی زمین می ریزد منشا بیمارهای بسیاری است.

بدون شک کشتار در کشتارگاه های صنعتی از مزایا و ویژگی های خاصی برخوردار است اما متاسفانه بعد از گذشت شش سال از کلنگ زنی کشتار گاه صنعتی علی آباد کتول، این کشتار گاه هنوز به بهره برداری نرسیده است و گرفتار بروکراسی های اداری بانکی است و کشتار دام های شهرستان باید در شهرستان گنبد صورت پذیرد. شایان ذکر است که کشتار گاه گنبد نیز سنتی بوده و چندان تفاوتی با کشتار گاه علی آباد ندارد و همین موضوع اعتراض قصابان و سلاخان را به همراه داشته است.

بعد مسافت ، بیکاری سلاخان بومی، احتمال افزایش کشتار زیرزمینی و غیر بهداشتی، افزایش قیمت گوشت و جگر به دلیل تحمیل هزینه های جانبی، قطع درآمد افرادی که از طریق آلایش دام ( کله پاچه، پوست، جگر و ...) امرار معاش می کنند و ... از دیگر تبعات تعطیلی کشتارگاه سنتی شهرستان است. هر چند شهروندان و قصابان مخالف توسعه شهرستان و ایجاد رویکرد های صنعتی در شهرستان نیستند ولی ذکر این نکته ضروری است که فراهم ساختن زیر ساخت ها قبل از تعطیلی کشتار گاه های سنتی می تواند در روند کاهش اعتراضات و حرکت به سوی توسعه پایدار موثر باشد. امید است مسئولان و دست اندر کاران شهرستان با در نظر گرفتن جمیع شرایط ضمن فراهم کردن بستر مناسب جهت افتتاح و راه اندازی کشتار گاه صنعتی شهرستان، شرایط و وضعیت معیشت قصابان و سلاخان شهرستان را نیز مد نظر قرار دهند.

عزم مسئولان شهرستان در رفع مشکلات اداری و مالی سرمایه گذار کشتارگاه صنعتی شهرستان نیز می تواند یکی دیگر از راهکار های حل معضل پیش رو باشد که علاوه بر ذبح شرعی و صنعتی، باعث اشتغال زایی و حرکت به سوی توسعه پایدار نیز خواهد شد.

گزارش: وحید حاج سعیدی

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار