دکتر غلامرضا منتظری:

آرام و بی صدا به قلب خانه های ما قدم گذاشت. دست انداخته در روسری زنان مان و بر صورت مردانمان سیلی بی غیرتی می کوبد. تنها کسی که باید دلش برای ما بسوزد خود ما هستیم. چگونه با این دشمن بجنگیم؟

ماهواره، قاتل خاموش

به گزارش گلستان 24، در سال های اخیر، جنگ نرم وارد عرصه جدیدی از تهاجم فرهنگی شده است. دیگر از شبکه های سیاسی که به تخریب نظام جمهوری اسلامی ایران  و مسلمانان می پردازد کمتر خبری می شود. حالا شبکه های جدید روی کار آمده اند که آرام و بی صدا، پا به قلب خانه های ما گذاشتند وبا نشان دادن سریال های خانوادگی در ظاهر جذاب، مهیج و پر رنگ و لعاب ، رنگ عفت، احترام  و حیا را آرام آرام از دل خانواده های ایرانی می شویند. آن ها خیلی سریع تر از یک ویروس کشنده، همه جا را فراگرفتند و حالا در هر خانه ای که بروی یک پای صحبت این است که قسمت بعدی فلان سریال چه خواهد شد. تجمل گرایی را آنقدر نرم در ضمیر نا خدآگاه فرو می کنند، که خودمان هم گاهی نمی فهمیم.

اگر دشمن دیروز لب مرز های ما جولان می داد و ما قلم پای او را شکستیم، امروز دشمن در خانه های ماست. دست پیچیده در روسری زنان مان و بی غیرتی را در صورت مردانمان سیلی میزند. بی عفتی، خیانت و هرزگی را در خانه خودمان، بهمان دیکته می کند تا هر آن چه از فرهنگ اصیل ایرانی، اسلامی مان مانده ، در عین بی اعتنایی به دست فراموشی بسپاریم. او بزرگترین ثروتمان را هدف گرفته است، خانواده مان را. ولی راه مقابله با این دشمن که پا به خانه های ما گذاشته چیست؟

ماهواره

دکتر غلامرضا منتظری، مدیر کل سابق اداره ارشاد اسلامی استان گلستان، در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، در جواب این سوال می گوید: ما باید این واقعیت را قبول کنیم که امروز بسیاری از تحولات فکر و فرهنگی در فضای مجازی شکل می گیرد. اولین نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که باید به فرهنگ استفاده بهینه از ظرفیت فضا های مجازی بیشتر واقف شویم. وی معتقد است که اقشار مخلتف به ویژه نهاد مقدس خانواره باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. خانواده های محترم باید برای فرزاندان عزیز خود در استفاده بهینه از این فضا، مدیریت جدی تری را اعمال کنند.

دکتر منتظری می گوید باید با مخاطبین، به ویژه نسل جوان با ادبیات خودشان این موضوع را تفیهم کرد که نمی شود از هر آن چه که در ماهواره و فضای مجازی به صرف این که در دست رس ماست، استفاده کنیم. خیلی از چیز ها در دست رس ماست. اما همه آن ها به سود ما نیست. مثل آن که یک سم در دسترس ما باشد و ما آن را بخوریم و استفاده کنیم.

دکتر منتظری

 وی با بیان این موضوع که برخی از برنامه های حاظر در فضای مجازی و ماهواره، یک سم مهلک و کشنده است، ادامه می دهد: مشکل آن جاست که ممکن است ما آن را درک نکنیم. وی می گوید که دشمن خیلی با ظرافت و دقت سعی می کند که مبانی فکری و فرهنگی جهان اسلام به ویژ مسلمانان ، نسل جوان و خانواده را مورد هجمه قرار دهد. او معتقد است باید به این موضوع واقف باشیم که هر چیز که در فضای مجازی است، استفاده از آن برای ما مجاز نیست.  جدای از مسئله شرعی، به جهت عقلی هم باید بدانیم که به چه چیز هایی اجازه ورود به حریم اندیشه، فکر و دل خود را می دهیم. آیا حاظریم هر چیز انحرافی و محتوای کشنده ای را مورد استفاده قرار دهیم؟ آیا حاظریم آب مسموم را بنوشیم اگر بدانیم که سمی است؟ قطعا این کار را نخواهیم کرد. لذا باید بپذیریم که برخی از خوراک های موجود بر سر سفره ماهواره برای سعادت و نیک بختی ما یک سم مهلک است و اثر خود را تدریجی می گذارد.

 ماهواره یک مصداق جدی در حوزه جنگ نرم است. جنگ نرم هم به صورت مستقیم، چهره به چره با ما برخورد نمی کند. بلکه فضایی را فراهم می کند که انتخاب ما مطابق با مرز هایی باشد که آن ها برای ما تعیین می کنند.

مدیر کل سابق اداره ارشاد اسلامی استان همچنین معتقد است که باید تلاش کنیم از این ظرفیت درست استفاده کنیم. فقط با یک برخورد سلبی نمی شود در حوزه ماهواره ورود پیدا کرد. نمی شود دائم به نسل جوان بگوییم نگاه نکن، نبین، نرو، این به تنهایی کافی نیست. باید در اندیشه استفاده بهینه از این فضا باشیم ، مدیریت کنیم و حضور پیدا کنیم. برنامه های تاثیر گذار، هدفمند و جذاب تولید کنیم که جوان ما در مقام انتخاب  به گزینش احسن دست بزند. برنامه هایی را انتخاب کند که برای سعادت و نیک بختی او می تواند تاثیر گذار باشد.

ماهواره

انس گرفتن با ماهواره و اعتماد کردن به آن، صدمات جبران ناپذیری به فرهنگ جامعه ما خواهد زد. این موضوع امروز به دغدغه خیلی از دانشمندان، سیاسیون و نهاد های ذی ربط تبدیل شده است. تحقیقات نشان می دهد که شبکه های ماهواره ای حدود 80 در صد بر سبک زندگی ایرانیان تاثیر می گذارد. انزوا طلبی، افزایش روابط فرازناشویی، خیانت به همسر، بی احترامی به جایگاه پدر و مادر، ساده انگاشتن سقط جنین در دختران جوان ، ترویج خشونت، بد حجابی، بلوغ زود رس و دین گریزی تنها چند مورد از تاثیرات وارده این رسانه بر خانواده های ایرانی است.

موضوع جالب این است که بیشتر افراد جامعه فقط برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت خود به تماشا کردن ماهواره می پردازند. خانواده ها از این تاثیرات بر خود و خانواده شان غافل هستند. غافل از آن که ماهواره  در حال انتقال آموزه ها و اهداف خود به خانواده ها است.

صدا و سیمای ما نیز در سال های اخیر برای مبارزه با این مشکل، سعی  کرده است ، تعداد شبکه های تلویزیونی را افزایش و سطح کیفی برنامه های در حال پخش را ارتقا دهد. این موضوع و اقدام مسئولین در ترویج فرهنگ سازی، کمی از بار سنگین این مشکل کم کرده است. اما تنها کسی باید دلش برای ما بسوزد خود ما هستیم.

اکنون وقت آن رسیده که به خود بیاییم. این دشمن را که با چراغ خاموش، آرام و بی صدا مهمان خانه های ما شده،  و سعی دارد بنیان خانواده مان را سست کند، تا دیر نشده نابود و با غیرت ایرانی و آموزه های دینی مان، باز هم دشمن را سرکوب کنیم.

 

 

ارسال نظر

  • ناشناس
    0

    مردم ما فکر می کنن این چیزا فقط واسه بقیه رخ می ده. واسه خودشون که این جوری نیست.

  • وفائی
    0

    ضمن تشکر از آقای دکتر منتظری که افتخار استان ما هستند و ما همیشه از رهنمودهای ایشان بهره مند می شویم ولی نکته ای که قابل تامل است اینجاست که با وجود اینکه ایشان از لحاظ علمی و فرهنگی و سابقه جهاد و سوابق ایثارگری و همچنین ولایی بودنشان و منش اعتدال گونه ای که تا به حال داشته اند چرا یک لحظه باید بدون پست باشند!!! خطاب به مسولین بالا دست حسود که نمیخوان این نیروهای ارزشی رو به جامعه بیشتر معرفی کنن

    • ناشناس
      0

      اگر به همچین ارزش هایی میدان بدیم دیگه پسر خاله پسر عمه بقیه بی کار میشن!

  • شیما
    0

    آقای منتظری بسیار انسان بزرگی هستند. هیچ وقت نگاه نمی کنند که شما کی هستید و چه کاره اید. همیشه برخوردشون با آدم عالیه. ایشالا همیشه موفق باشن

آخرین اخبار