برنامه تلویزیونی «ثریا» که سال گذشته با پیام قدردانی کم‌سابقه رهبر انقلاب مواجه شده بود، حالا با فشارهای فراوان و گسترده دولت متوقف شده است.

توقف یک برنامه تلویزیونی با فشارهای بی‌سابقه دولت/تشکر امام خامنه‌ای از عوامل برنامه

به گزارش گلستان24، برنامه‌های تولیدی رسانه ملی در این سال‌ها با یک تفاوت مهم همراه بوده است. هجوم اسپانسرها به تیم تهیه برنامه‌های تلویزیونی باعث شده تا وقتی مخاطب پای برنامه محبوبی مثل خندوانه یا دورهمی هم می‌نشیند، تبلیغات نچسب و بیجای پشتیبان مالی برنامه را ببیند. در این سال‌های کم پولی سازمان، اتفاقات تازه‌ای را شاهدیم که این مسئله یکی از دردناک‌ترین قسمت‌های ماجراست. شاید ناچاریم همه این‌ها را تحمل کنیم.

حالا برنامه‌های متعددی ساخته می‌شوند تا صرفا آنتن را پر کنند. در روزهای گذشته یکی از کارگردان‌های جوان سینما به برنامه صبحگاهی تلویزیون می‌رود. با پیشنهاد مجری مشغول بازی کامپیوتری فوتبال می‌شوند، آنهم بصورت زنده! کارگردان جوان هم تکه‌ای می‌اندازد و می‌گوید: «دارید آنتن پر می‌کنید؟»

در این میان برنامه‌های تلویزیونی‌ای هم هستند که با دغدغه جوانان انقلابی ساخته می‌شوند و پر از حرف و سوژه‌های مهم برای پیگیری هستند. «ثریا» یکی از این برنامه‌ها است که حالا پنج سال از اولین تجربه پخش در رسانه ملی را پشت سر گذاشته است. «ثریا» با شعار «دیدبانی برای پیشرفت ایران» روی آنتن شبکه اول سیما رفت و کارش را شروع کرد.

برنامه ثریا با پرداخت به مسائل کلان پیشرفت کشور در مسائلی که گستره زیادی هم دارد همچون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی ، شهرسازی، انرژی هسته‌ای، مسکن، نظام سلامت و .... که عمدتا نخبگانی و دانشگاهی است همیشه تلاش داشته است بتواند این مسائل را به زبان ساده برای تبدیل به گفتمان عمومی و ملی کشور مطرح کند.

سال گذشته درست در همین ایام «ثریا» برنامه‌اش را با موضوع ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار به روی آنتن برد. بلافاصله بعد از تمام شدن برنامه مراتب تقدیر و تشکر امام خامنه‌ای بدست تهیه‌کننده برنامه ‌رسید. این پیام را دفتر رهبر انقلاب به محسن مقصودی مجری و تهیه‌کننده برنامه رساند: «از قول من از ایشان تشکر کنید، من امشب خیلی خسته بودم، نشستم این برنامه را تماشا کردم، واقعاً لذت بردم، هم آقای طالب‌زاده، هم مجری جوان و هم سه فیلم کوتاهی که پخش شد، جالب بود. از چند نفر اشخاصی هم که آنجا بودند (مهمانها) تشکر می‌کنم.»

حالا ماجرا با گذشت یک سال از این تعریف و تمجیدها کمی متفاوت شده است و کار به جایی رسیده است که تهیه کننده برنامه از مردم خواسته تا برای استمرار پخش برنامه دعا کنند. مقصودی در افتتاحیه هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار انتقادهای بسیاری را از جریان فرهنگی-سیاسی دولت مطرح کرد. جمعه شب و در اختتامیه جشنواره هم حرف‌های صریحی زد: «امیدوارم مسئولانی که شعار «آزادی بیان» می دهند در عمل هم به این شعار پایبند باشند و در تحمل منتقدین سعه صدر بیشتری داشته باشند. برای «استمرار» پخش برنامه ثریا دعا کنید.»

ثریا در این 5 سال بدلیل رویکرد مستقل و صراحتی که لازمه شعارش یعنی دیدبانی پیشرفت کشور بوده است، با مشکلات و چالش‌های فراوانی مواجه بوده است. هفته گذشته بود که ثریا بمناسبت ایام شهادت مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته‌ای کشورمان از دونفر از همکاران و نزدیکان شهید در صنعت هسته‌ای دعوت کرد. مهندس حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی و عضو هیئت مدیره یکی از شرکت‌های غنی سازی اورانیوم و مهندس علیرضا فراهانی، معاون سابق برنامه ریزی و توسعه سایت نطنز و فردو مهمان برنامه بودند.

در یکی از میان برنامه‌های ثریا گزارشی از دیدار صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پخش شد که مهندس آبنیکی هم در آن فیلم بود اما چهره‌اش مانند بقیه پوشیده شده بود. پس از آنکه ماجرا به استودیوی ثریا برمی‌گردد، مجری می‌پرسد: «الان چطور بدون هیچ پوششی اینجا حضور دارید؟» آبنیکی هم می‌گوید که از سال 1392 کنار گذاشته شده است و الان در سازمان اوقاف نقش مشاور را دارد! او گفت بقیه بچه‌ها هم وضع بهتری ندارند، یکی در شرکت کامپیوتری و دیگری در شرکت تاسیسات فاضلابی و ... کار می‌کنند.

فشارهای بی‌سابقه دولت به مدیران صداوسیما باعث شده تا پس از همه این حرف‌ها، تهیه‌کننده ثریا برای پخش دوباره برنامه‌اش از مردم بخواهد که برایش دعا کنند.


انتهای پیام/ سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار