مدیرکل هواشناسی استان مازندران در آئین تکریم خود در گلستان مطالبی گفت که شاید هضم آن برای گلستانی‌ها و حداقل همکاران هواشناسی وی در استان هم تلخ باشد، موضوع مهم مالی بود.

یک استان فاصله برای خلاصی از جهنم کمبود اعتبارات/ مشکلات اعتباری گلستان در مازندران وجود ندارد

سخنان مدیرکل سابق هواشناسی گلستان بر این مبنا بود که در گلستان مشکل اصلی در حوزه کاری وی کمبود اعتبارات بود، اما این موضوع با وجود تصورات قبلی در مازندران وجود نداشت و برعکس گلستان همه مزایای جانبی کارکنان مازندرانی پرداخت شد.

به گزارش گلستان24،​ اگر موضوع مشکلات اعتباری و مالی را طبق گفته مدیر کل سابق هواشناسی، دلیل کوچ وی بدانیم، متوجه یک واقعیت تلخ خواهیم شد گلستان بسیار مورد کم‌لطفی مسؤولان کشوری است.

مشکلات اعتباری گلستان

این موضوع نه در حوزه هواشناسی، بلکه در اکثر ادارات این استان شمالی به وضوح قابل لمس است و اکثر آنان از نبود یا کمبود اعتبارات می‌نالند و اذعان می‌کنند که کفگیر مالی آنان به ته دیگ خورده است.

به راستی چه عواملی موجب می‌شود که استان همجوار ما در یک اداره کل از نظر مالی مشکلات فراوان داشته باشد به قدری که مدیرکل آن مجموعه حتی اگر شده به شوخی هم بگوید که پول کرایه رفت و آمد ندارد و در استانی دیگر همین مدیرکل بگوید که همه مزایا را پرداخت کرده و حتی پول اضافه دارد.

با خودمان رو راست باشیم، مشکل از کجاست، که نبود پول موجب می‌شود، یک مدیر و البته مدیران، گلستان را ایستگاه مناسبی برای تلاش نداند و حتی آن را ترک کند و اکنون بگوید چنین مشکلی در استان همسایه وجود ندارد.

*گلستان ایستگاه نامناسب مالی برای دستگاه‌های دولتی

البته این روال منطقی است که یک سیستم نباید مشکلی بابت هزینه‌های جاری داشته باشد، اما چرا گلستان دچار چنین مشکلات ابتدایی در حوزه مدیریتی است، معضلاتی که موجب شده تا نه این دستگاه دولتی بلکه بسیاری از دستگاه‌های اجرایی گلستان از نبود اعتبارات جاری رنج ببرند.

شاید هم بنابراین است، اقتصاد مقاومتی تنها در گلستان خود را نشان دهد و کارکنان برخی از ادارات دولتی این استان طعم نداری را بیشتر بچشند، در حالی که همکاران آنان در سایر نقاط کشور با مشکلات کمتری به نسبت آنان مواجه هستند.

یکی از کارکنان دستگاه‌‌های دولتی در گلستان با اشاره به شرایط مالی دستگاه متبوع خود گفت: 6 ماه است که اضافه کار نگرفته‌ایم و ماموریت‌ها نیز از سال گذشته پرداخت نشده است.

ج. حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: بخش عمده‌ای از حقوق اکثر کارمندان صرف اقساط، کرایه خانه، پول دانشگاه و هزینه‌های جاری می‌شود و تنها دلخوشی آنان به مزایایی است که بتوانند حداقل به لحاظ معیشتی دچار مشکل نباشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه من همسرم کارمند است، اما با این وضعیت هم کم می‌آوریم چرا که هزینه‌ها افزایش یافته و تورم هم به شکل فراگیر در اکثر مایحتاج زندگی وجود دارد.

حمیدی ادامه داد: واقعا گاهی فکر می‌کنم که این نیروهای قراردادی که حقوقشان پایین‌تر از یک میلیون 300 هزار تومان است و همسرانشان هم خانه‌داراست چگونه اوضاع را سپری می‌کنند.

وی تصریح کرد: امسال هم که قرار است تنها 10 درصد به حقوق‌ها اضافه شود که تقریبا عملا هیچ اتفاقی در فیش‌های حقوقی دستگاه‌هایی چون ما نمی‌افتد که دریافتی‌ها به طور میانگین بین یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون و 600 هزار تومان است.

یکی دیگراز کارکنان دولتی در شهرستان گنبدکاووس با اشاره به وضعیت اعتبارات در دستگاه‌های دولتی گلستان گفت: این شرایط در همه دستگاه‌ها یکسان نیست و در برخی دستگاه‌ها شرایط همچنان عادی است و دریافتی‌ آنان همچنان برقرار است.

*شرایط مالی در همه دستگاه‌ها یکسان نیست/ قول بهبود می‌دهند اما اوضاع بدتر می‌شود

حسین عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان تصریح کرد: با این روند مدیران هم مستاصل شده‌اند، چون هر بار قول می‌دهند که شرایط خوب می‌شود، اما هر روز از روز دیگر بدتر است.

وی ادامه داد: یکی از بهترین ابزار انگیزشی برای تلاش بیشتر در دوایر دولتی بهره‌برداری از مزایای اداری است تا به واسطه آن بتوانند ضمن ایجاد انگیزه و رقابت روند امور را نیز مدیریت کنند اما این حربه از دست مدیران دولتی گلستان خارج شده است.

 عظیمی اذعان کرد: متاسفانه تداوم این شرایط به هیچ‌وجه به نفع دستگاه‌های دولتی استان نیست و موجب شده تا رکود سختی بر این مجموعه حاکم شود و به نسبت گذر زمان تغییر چندانی در عملکرد این سازمان‌ها حاصل نشود.

اینکه دستگاه‌های دولتی طی سال‌‌های اخیر در کشور شرایط مناسبی به لحاظ اعتبارات ندارند، امری مشخصی است، اما اینکه چرا گلستان به لحاظ اعتباری شرایطی بدتر از دیگر استان‌ها دارد، موضوعی است که باید آن را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرارداد.

بخشی از این موضوع در سیستم مدیریتی دستگاه‌های اجرایی استان است که نتوانست شرایط تلخ گلستان را به کشور منتقل کنند و در عین حال قادر به برقراری ارتباط با عوامل تاثیرگذار بر اعتبارات کشور نبوده‌اند.

یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های اعتباری در استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است که نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری بر بودجه‌بندی استان دارد، دستگاهی که عملکرد چند سال اخیرش حداقل نشان می‌دهد در این موضوع به ویژه در هزینه‌های جاری دستگاه‌های دولتی توفیق چندانی نیافته است و حداقل نتوانسته در دستگاه‌های دولتی تحرک چندانی برای  پیگیری اعتبارات ایجاد کند.

 البته نمی‌توان از تاثیرگذاری مقام ارشد استان غافل شد، متاسفانه هنوز چانه‌زنی و ارتباطات در موضوع اعتبارات یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیرگذار در کشور است و  انتظار می‌رود مقام عالی استان با استفاده از جایگاه قانونی خود و ارتباط مناسب با مقامات همطراز و بلندپایه کشوری در پیگیری اعتبارات بهره گیرند تا از مشکلات موجود بکاهند.

رفتن مدیران موفق و پرتلاش از استان به واسطه نبود اعتبارات جاری، تلخ‌ترین اتفاقی است که می‌تواند برای هر استانی حادث شود، در حالی که یک مدیر به هیچ‌وجه نباید چنین دغدغه‌ای در حوزه کاری خود داشته باشد، بلکه می‌بایست فارغ از این حواشی، ذهن خود را معطوف تلاش و برنامه‌ریزی برای تحول و توسعه حوزه کاری کند.

شرایط امروز محصول زنجیر‌ه‌ای ناقص از اشتباهاتی است که همچنان مرتکب می‌شویم، از نوع چینش مدیران غیرتخصصی گرفته تا نداشتن یک برنامه مدون برای مجموعه‌ای که برای کار آماده است اما نمی‌دانیم چه برنامه‌ای برای آن باید تدوین شود.

هر چند در ادبیات استاندار گلستان بارها به موضوع مشکلات اعتباری و زیرساختی استان اشاره شده اما مشخص نشده که طی این سه سال چه برنامه‌ای برای حل این مشکل مورد توجه قرار گرفته است.

اکنون در آستان برنامه ششم توسعه و بودجه‌ سال 1396، انتظار می‌رود مسؤولان استان با بازنگری بر سیاست‌های فعلی در جذب بودجه، ضمن بررسی مشکلات موجود سعی کنند تا با برنامه‌ریزی درست و استفاده از تمامی ظرفیت‌های استان و کشوری، ضمن تصحیح روند فعلی، کاری کنند که دیگر مدیری استان را به خاطر نداشته‌هایش رها نکند.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار