رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان گفت: کشاورزان تغذیه محصول زراعی کلزا را جدی بگیرند.

کشاورزان گلستانی تغذیه محصول زراعی کلزا را جدی بگیرند

به گزارش گلستان24،​ علی موسی‎خانی  اظهار کرد: مزارع کلزا در استان گلستان شرایط سرمایی را تاکنون پشت سرگذاشتند و برای اینکه کلزا از رشد مطلوبی برخوردار شود کشاورزان باید تغذیه این محصول زراعی را جدی بگیرند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه طول روز و دما افزایش پیدا کند محصول زراعی کلزا سریعا وارد فاز ساقه‎دهی و گلدهی می‎شود بنابراین باید نیاز غذایی کلزا را برآورده کنیم.

* کشاورزان عملیات کودپاشی را آغاز کنند

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان ابراز کرد: به کشاورزان توصیه می‎کنم که عملیات کودپاشی را آغاز کنند و از کودهای نیتروژنه مانند سولفات آمونیوم به میزان 100 الی 150 کیلوگرم در مزارع کلزا توصیه می‎شود.

موسی‎خانی بیان داشت: به دلیل سرمایی که داشتیم برخی مزارع کلزا ممکن است به خوبی رشد نکرده باشند و دیرکشت شدند و شاید هنوز سطح برگ لازم را ندارند که بتوانند میزان کود را جذب کنند.

وی با بیان اینکه کشاورزان از رشد ضعیف گیاه کلزا در مزارع نگران نباشند، اذعان کرد: به دلیل سرمایی که داشتیم شاهد کندی رشد محصول زراعی کلزا در مزارع گلستان شدیم و با گرم شدن هوا و بالا رفتن دما قطعا این گیاه رشد خواهد کرد.

* کشاورزان برای تحریک گیاه کلزا در مزارع‎شان از کودهای ازته استفاده کنند

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان افزود: کشاورزان برای تحریک گیاه کلزا در مزارع‎شان می‎توانند از کودهای ازته به میزان 50 کیلوگرم در هکتار استفاده کنند.

موسی‎خانی رطوبت خاک را یکی از عوامل مهم در زراعت کلزا برشمرد و یادآور شد: گیاه کلزا نیاز به رطوبت کافی دارد تا رشد مطلوبی داشته باشد و کشاورزان باید کوددهی خود را همزمان با بارندگی به گیاه بدهند و نیاز غذایی کلزا را مرتفع کنند.

وی افزود: چنانچه طی روزهای آینده بارندگی نداشته باشیم کشاورزانی که امکانات آبیاری دارند می‎توانند همزمان با کوددهی از آبیاری نیز استفاده کنند.

* بهترین روش مبارزه با علف‎های هرز، روش کنترل دستی است

رئیس اداره پنبه و دانه‎های روغنی جهادکشاورزی استان گلستان بیان داشت: مزارعی در سطح استان گلستان وجود دارند که دچار خسارت پرنده شدند و یا مزارعی هستند که بعد از شالی کشت شده‎اند که این گیاهان نیاز به کودهای بیشتری دارند زیرا دچار خسارت‎زدگی شدند و برگ‎ها بر اثر خسارت پرندگان یا آب‎ماندابی که در کشت قبلی(کشت شالی) از بین رفته است نیاز به کوددهی با دوره کمتری است.

موسی‎خانی ادامه داد: کوددهی باید بین 15 الی 20 روز مجددا تکرار شود تا گیاه خودش را بازیابی کند و شاهد یک رشد خوبی در آن مزرعه باشیم.

وی درخصوص استفاده از علف‎کش‎ها در مزارع کلزا، اذعان کرد: کشاورزان با مشورت کارشناسان جهادکشاورزی می‎توانند از علف‎کش استفاده کنند و با توجه به اینکه مهمترین علف‎های هرز مزارع کلزا، شلمی و خردل وحشی است توصیه می‎کنم که بهترین روش کنترل دستی است و کشاورزان چنانچه این علف‎های هرز را در مزارع خود مشاهده کردند می‎توانند با کنترل دستی علف‎های هرز را از بین ببرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار