به بهانه روز عشق:

درست است که از زمان فراگیر شدن روزی به نام روز عشق در ایران چند سالی بیشتر نمی‌گذرد اما این مسئله در همین مدت کوتاه به نحوی در میان جوانان ایرانی رسوخ پیدا کرده که اگر در چند روز باقیمانده به این روز به یکی از مراکز خرید بروید و نگاهی به مغازه‌های فانتزی فروشی بیندازید با ازدحام انبوهی از جوانان که برای خرید آمده‌اند مواجه می‌شوید.

عشق سیری چند!؟

به گزارش گلستان 24، برای تهیۀ گزارش از وضعیت و چگونگی خرید برای روز عشق سری به یکی از مراکز خرید معروف در شرق تهران زدیم و با عده‌ای از کسانی که با هدف خرید برای این روز به ‌اینجا آمده بودند و همچنین عده‌ای از فروشندگان گفت‌وگو کردیم. اولین نکته‌ای که هنگام تهیۀ گزارش نظر ما را به خود جلب کرد این بود که اکثر جمعیت ایستاده در صفوف خرید را جوانان تشکیل می‌دادند، هر چند در بین آن‌ها تک و توک زنان و مردان جا افتاده و میانسال هم دیده می‌شدند که آمده بودند برای همسرانشان هدیه‌هایی تهیه کنند به پاس پاسداشت روز عشق...
در ويترين مغازه‌هایی که خودشان را برای فروش روز والنتاين آماده کرده‌اند، هر نوع هديه‌ای با هر قيمتی را می‌توان يافت: از بسته‌های کوچک و تزئين شده شکلات تا هديه های لوکس و گرانتری که با گل و قلب‌های سرخ آراسته شده‌اند.
میترا که دانشجوی سال آخر روانشناسی بالینی است درباره خريد هديه در روز والنتاين می‌گويد: «بعد از اينکه فهميدم نامزدم برايم چه هدیه‌ای خريده است، برای اينکه جلويش کم نياورم تصميم گرفتم هديه گرانتری برايش بخرم»، او که به همراه دو نفر از دوستانش به خريد آمده، تاکید می‌کند: «آخه نمی خوام بعدا حرف بشنوم!»
شاید یکی از دلایلی که باعث شده خیلی‌ها مدل برگزاری جشن ولنتاین در ایران را نوعی حرکت به سمت مصرف‌گرایی بدانند همین مدل تفکر باشد. تفکری که باعث شده شاهد این موضوع باشیم که امروزه در بسیاری از روابط، میزان علاقۀ طرفین به یکدیگر با قیمت کادوهایی که به هم هدیه می‌دهند سنجیده شود!
مسعود در حالی‌که در حال بررسی چند عروسک و انتخاب از بین آنهاست در مورد هديۀ روز ولنتاين می‌گويد: «در اروپا اين روز را با يک شاخه گل و يا يک هدیۀکوچک به هم تبريک می‌گویند، اما ما حتما بايد يک هديه بزرگ و گران بخريم. هرچقدر هديه گرانتر، ميزان عشق ما بيشتر! واقعا اين هديه خريدن برای ما دردسر شده»! او همچنین توضیح می‌دهد که: «به جز این عروسک یک هدیۀ دیگر هم خریده‌ام که برای خریدش کلی وقت و انرژی گذاشتم، اگر این عروسک را هم بخرم دیگر آمادۀ آماده‌ام برای هدیه دادن و البته هدیه گرفتن!» و وقتی این جملۀ آخر را می‌گوید لبخندی می‌زند که به خوبی اشتیاقش را نشان می‌دهد. همچنین وقتی از او دربارۀ این موضوع که چقدر قیمت هدیه‌ای که دریافت می‌کنی برایت اهمیت دارد، سوال می‌پرسیم ابتدا می‌گوید: «خیلی برایم مهم نیست» ولی پس از لحظه‌ای مکث اینگونه صحبت خود را تکمیل می‌کند که: «هزینه‌ای که برای هدیه شده برایم چندان مهم نیست ولی دوست دارم حداقل چیزی باشد که برای تهیه‌اش وقت صرف شده باشد.»
حمید یکی دیگر از کسانی است که برای خرید هدیه به این‌جا آمده است. او که 29 ساله است و سه سال قبل ازدواج کرده، می‌گوید به اینجا آمده تا سه هدیه تهیه کند. وقتی با تعجب از او می‌پرسیم که حالا چرا سه هدیه؟ با خنده پاسخمان می‌دهد که: «آخر من سه عشق دارم! مادرم، همسرم و دختر یک‌ساله‌ام.» هنگامی‌که از او دربارۀ تاریخچۀ ولنتاین می‌پرسیم ابتدا اندکی فکر می‌کند و سپس پاسخ می‌دهد: « اطلاعی ندارم که چرا در غرب این روز را به عنوان روز عشق انتخاب کرده‌اند و تاکنون هم به آن فکر نکرده بودم اما می‌دانم اجدادمان در ایران روز ۲۹ بهمن را قرن‌ها قبل از باب شدن چنين روزی در اروپا جشن می‌گرفته‌اند.» در آخر هم وقتی از او دربارۀ نظرش دربارۀ لزوم وجود چنین روزی سوال می‌پرسیم این‌گونه پاسخ می‌دهد که: «به نظرم باید چنین روزی وجود داشته باشد ولی نه به این صورت! چون وقتی همه به دنبال دادن هدیه‌های گران‌قیمت و چشم و هم‌چشمی هستند تنها بازار فروش برای عده‌ای سودجو فراهم می‌شود، ضمن این‌که عشق لابه‌لای این همه زرق و برق گم می‌شود.»
در این بین به سراغ اردشیر که فروشندۀ یکی از مغازه‌های شلوغ می‌باشد رفتیم و از او که بسیار خسته به نظر می‌رسید چند سوال پرسیدیم. اردشیر معتقد بود که: «همۀ این کارا به خاطر اینه که یکسری آدم تو ایران دوست دارند کاری که تو ماهواره می‌بینن رو انجام بدن! وگرنه چرا این شلوغیا بعد از 25بهمن تموم میشه و روز عشق ایرانی که فقط سه روز بعد از این روزه هیچ خبری نیست!» وقتی با تعجب از او می‌پرسیم که شما که باید از این شلوغی خوشحال باشید پس چرا اینقدر ازین روز دلخورید اینگونه جواب می‌دهد که: «من فقط فروشندۀ این مغازه‌ام و این سود خیلی در جیب من نمی‌رود ولی صاحب این مغازه و بقیۀ مغازه‌های اینجا به شدت از این روز استقبال می‌کنند و حتی من دیده‌ام که در این روزها بسیاری از جنس‌های نامرغوبشان را با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسانند». او همچنین با قاطعیت می‌گوید: «اکنون که ازدواج نکرده‌ام و کسی را ندارم که برای او هدیه بخرم ولی مطمئنم هیچ‌گاه در چنین روزی برای کسی که دوستش دارم خرید نمی‌کنم چون با چشم خود دیده‌ام که در این روز چقدر اجناس کم کیفیت با قیمت بالا به فروش می‌رسند و ترجیح می‌دهم در روزهایی مانند تولد همسرم یا سالگرد آشنایی و ازدواجمان به او هدیه بدهم.»
در نهایت می‌توان گفت اگر جشن والنتاين در مغرب زمين به قرن سوم ميلادی برمی‌گردد، روز عشق در ميان ايرانيان متعلق به بيست قرن پيش از ميلاد است. روز عشق در فرهنگ ايران باستانی، درست سه روز پس از تاريخی است که اکنون به بزرگداشت کشيشي به نام والنتيوس جشن گرفته می شود، که در مطلب دیگری از این پرونده با عنوان ادب عشق ورزیدن در گذرگاه تاریخ مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم.
اما امروز به جز تعداد معدودی، هيچکس روز عشق ايرانی را به ياد نمی‌آورد. هرچند فکر جايگزينی «سپندارمذگان» به جای «ولنتاين»، دست کم در بحث‌های اينترنتی ايرانيان بالا گرفته، اما از شلوغی مغازه‌هايی که هديه روز ولنتاين می فروشند نکاسته است.
همچنین مطالعه سیرۀ پیامبر اسلام(ص) و همچنین معصومین(ع) نشان می‌دهد که پیشوایان دینی ما نه تنها یک روز را بلکه تمام سال را به محبت کردن نسبت به محبان و اطرافیان خود اختصاص می‌داده‌اند./متن زندگی

ارسال نظر

آخرین اخبار