معاون دفتر تالاب‎های سازمان حفاظت از محیط زیست:

معاون دفتر تالاب‎های سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در سال‎های گذشته تالاب‎های کشور با طرح‎های غیرکارشناسی لایروبی شدند و این شرایط منجر به خشک شدن و نابودی بیش از 70 تالاب‎های کشور شد.

بیش از 70 تالاب در‎ کشور خشک و نابود شدند/ نجات خلیج گرگان با لایروبی بی‎فایده است

محمد باقرزاده کریمی ظهر امروز در کارگروه کمیته ملی خلیج گرگان که در دفتر استاندار گلستان برگزار شد با اشاره به هزینه‎های میلیاردی برای لایروبی تالاب‎های کشور اظهار کرد: اجرای طرح‎های غیرکارشناسی در لایروبی تالاب‎ها خسارات زیادی به بار آورد.

به گزارش گلستان24،​ وی لایروبی تالاب‎ها با تکیه بر طرح‎های غیرکارشناسی را یک اقدام بی‎منطق دانست و تصریح کرد: این وضعیت منجر به تعطیلی لایروبی در کشور شد که باید برای این مهم تدبیر درست و اساسی صورت بگیرد.

معاون دفتر تالاب‎های سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: تالاب انزلی در اثر لایروبی غیرکارشناسی آسیب زیادی دید و هزینه‎های میلیاردی برای آن مصروف شد که نتیجه این اقدام روند خشکسالی این تالاب را طولانی‎تر کرد.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه لایروبی بسیاری از رودخانه‎ها به بهانه انتقال آب به زمین‎های کشاورزی صورت گرفت، گفت: این وضعیت سبب شد تا در ایام دیگر سال هنگام بارندگی و خشک شدن رودخانه شاهد سیلاب باشیم.

وی طرح‎های ارائه شده برای لایروبی خلیج گرگان را برای نجات آن بی‎فایده دانست و اظهار کرد: سرنوشت خلیج گرگان چیزی جز تداوم خشکسالی نیست.

معاون دفتر تالاب‎های سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: در سال‎های گذشته تالاب‎های کشور با طرح‎های غیرکارشناسی لایروبی شدند و این شرایط منجر به خشک شدن و نابودی بیش از 70 تالاب‎ در کشور شد.

به گزارش فارس؛ خلیج گرگان (استرآباد) بزرگترین خلیج دریای خزر است که بر اثر پیشروی و گسترش شرقی رشته ساحلی شبه جزیرهٔ میانکاله در جنوب شرقی دریای خزر تشکیل شده‌است.

وسعت خلیج گرگان حدود 400 کیلومتر مربع است. خلیج گرگان کم عمق است به طوری که با در نظر گرفتن بالاآمادگی آب، حداکثر عمق آن به 4 متر می‌رسد و از غرب به شرق تا حوالی ضلع جنوبی آشوراده به عمق آب افزوده می‌شود.

اکولوژی خلیج گرگان تحت تأثیر دریای خزر، رودهای مجاور و شبه جزیره میانکاله قرار گرفته‌است که رشد و تکثیر آبزیان، ماهیان استخواندار و ماهیان غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد، بدین جهت می‌توان گفت که شبه جزیره میانکاله و خلیج گرگان دو محیط زیستی و جغرافیایی جدایی‌ناپذیرند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار