گزارشی از ظرفیت‌های معطل‌مانده گنبدکاووس:

ظرفیت‌های بالقوه و بی‌نظیر شهرستان گنبدکاووس سال‌هاست که به دلیل عدم حمایت و فقدان سرمایه‌گذار اقتصادی معطل‌مانده و در خدمت توسعه کشور قرار نگرفته است.

معطل‌ماندن سرمایه‌گذاری گنبدکاووس با وجود معدن صدف کوهی و گردشگری/ سوارکاری و اسبِ ترکمن قربانی ذهن صنعتی مدیران

شهرستان گنبدکاووس به عنوان دومین شهر بزرگ استان گلستان و وسیع‌ترین شهرستان این استانِ سرسبز سال‌هاست که به دلیل بی‌توجهی در درازمدت و تاخیر در توسعه‌یافتگی استان گلستان با وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیار زیاد در عرصه اقتصاد نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در سطح کشور برسد.

به گزارش گلستان24، معادن و ذخایر طبیعی بسیار، صنایع‌دستی کم‌نظیر و پُرظرافت، قالیچه و فرش سنتی، جاذبه‌های تاریخی و مذهبی متعدد، ورزش و هنرِ زبان‌زد و بسیاری از ظرفیت‌های دیگر همه و همه بسترهایی است که در صورت توجه مسؤولان و همت و تلاش بیشتر مردم می‌تواند اقتصاد گنبدکاووس را شکوفا و وضعیت این شهرستان مهم و محوری را در معادلات اقتصادی منطقه و حداقل شمال کشور ارتقای بسیار زیادی دهد.

معطل‌ماندن

به نظر می‌رسد در طی این سال‌ها نگاه صنعتی و اذهان صنعت محور مدیران و مسؤولان و تصور نادرستِ توسعه مبتنی بر کارخانه‌های بزرگ باعث شده است که گنبدکاووس نه در عرصه گسترش و شکوفایی توانمندی‌های بومی خود موفق عمل کند و نه به اهداف برنامه‌ریزی شده در همان تعاریف غلط مبنی بر تبدیل به یک شهر صنعتی و پیشرفته رسیده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس ، با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر صنعتی و تولیدی در شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: این شهرستان یکی از محوری‌ترین شهرستان‌های استان و حتی کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی است که تا به امروز کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در سال‌های اخیر با وجود شتاب حرکتی نتوانسته عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کند.

عبدالقدیر کریمی با بیان اینکه فضا برای سرمایه‌گذاری در گنبدکاووس با حمایت همه مسؤولان و علمای شهرستان فراهم است، افزود: ما معتقدیم بخشی از مشکلات اقتصادی شهرستان گنبدکاووس به دلیل عدم حضور سرمایه‌داران بزرگ در این شهرستان و اجرای پروژه‌های بزرگ و موفقی است که در طی این سال‌ها می‌توانست به عرصه اقتصاد کشور ورود جدی کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی هیأت اندیشه ورز اقتصاد مقاومتی در شهرستان گنبدکاووس با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی، خاطرنشان کرد: با کمک اعضای این هیأت اندیشه‌ورز و شورای راهبری اقتصادی در شهرستان گنبدکاووس توانسته‌ایم محورهایی را برای پیشرفت با توجه به توانمندی‌های داخلی پیدا کنیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه گنبدکاووس با تاکید بر اینکه خروجی جلسات کارشناسی با شناسایی طرح‌های زودبازده و ظرفیت‌های واقعی شهرستان می‌تواند به ما کمک موثری داشته باشد، گفت: بر اساس این خروجی که حاصل ساعت‌ها جلسات و تبادل نظرهای فنی و تخصصی است سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌هایی همچون زیورآلات ترکمن، فرش ابریشمی، پارچه دستباف، گلخانه‌های روستایی و صنایع دستی ترکمن به عنوان اولویت‌های اصلی که تاکنون از ظرفیت بالقوه آن استفاده کافی نشده پیشنهاد شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گلستان، با اشاره به اینکه گنبدکاووس یکی از شهرستان‌هایی است که در حوزه‌های مختلف دارای توانمندی‌های اقتصادی کم‌نظیر است، تاکید کرد: در حال حاضر اگر بتوان با سرمایه گذاری در حوزه زهکشی اراضی کشاورزی در این شهرستان ورود جدی کنیم می‌توانیم تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

حسین پیش‌قدم بزرگ‌ترین معدن صدف کوهی کشور در گنبدکاووس را یکی از مهم‌ترین منابع ثروت برای این شهرستان دانست و گفت: متاسفانه این معدن به دلیل عدم حمایت‌های لازم و سرمایه‌گذاری مناسب هم‌چنان معطل مانده و ظرفیتی این‌چنینی در خدمت توسعه و آبادانی شهر و استان قرار نگرفته است.

وی ظرفیت سوارکاری در شهرستان گنبدکاووس را یک فرصت بسیار بزرگ برای توسعه اقتصاد از طریق ورزش عنوان کرد و ادامه داد: اگر بتوانیم با سرمایه‌گذاری اقتصادی در ورزش موجب توسعه پرورش اسب و سوارکاری شویم می‌توانیم از این طریق اقتصاد ورزشی را فعال و حتی به صادرات اسب به دنیا نیز بیاندیشیم که اقدام بسیار بزرگی برای اقتصاد شهرستان گنبدکاووس و استان گلستان خواهد بود.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگاران شرق استان گلستان با اشاره به اینکه توسعه و پیشرفت را نباید در ایجاد کارخانجات بزرگ صنعتی جستجو کرد، گفت: در شهرستان گنبدکاووس قطعا ظرفیت‌هایی هم‌چون همین تولید برق از انرژی خورشیدی وجود دارد که بتوان با توجه ویژه و حمایت کافی، آن را محور توسعه و پیشرفت و حتی اشتغال زایی در سطح شهرستان و استان قرار داد.

حجت‌الله میرزایی با بیان اینکه ورود سرمایه گذار به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصاد استان گلستان و شهرستان گنبدکاووس را حل کند، خاطرنشان کرد: اصلاح ساختارهای اقتصادی و نگاه به اقتصاد خرد و کلان در سطح شهرستان و استان می‌تواند بزرگترین کمک به فضای اقتصادی در گنبدکاووس باشد زیرا ظرفیت در این شهرستان بسیار زیاد اما برنامه برای بهره‌مندی از آن به اندازه کافی در طی این سال‌ها وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه برای رشد اقتصادی و بهره‌مندی درست از ظرفیت گنبدکاووس باید بهداشت و آموزش و پرورش در این شهرستان فعال‌تر و جدی‌تر پیگیری شود، اظهار کرد: اگر این دو حوزه تقویت شود بدون تردید هم‌پای سرمایه‌گذار به شهرستان شما باز خواهد شد و هم راه برای استفاده از ظرفیت‌های دیده نشده و به فعلیت نرسیده باز می‌شود.

قائم مقام سابق جهاد کشاورزی استان گلستان در گرگان با اشاره به اینکه نظام اقتصادی کشور ما در سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم و تعریف شده است، تصریح کرد: طبق قانون باید 25 درصد از نظام اقتصادی ما را بخش تعاونی در بر بگیرد اما متاسفانه تا به امروز این امر محقق نشده است.

حسین گلی با بیان اینکه گنبدکاووس سرشار از ظرفیت‌هایی است که با شرکت‌های تعاونی می‌توان آنها را به فضای اقتصادی شهرستان اضافه کرد، افزود: در حال حاضر تعاونی توسعه و عمران گنبدکاووس با عضوگیری بیش از یک هزار نفر توانسته است پروژه بزرگ پرورش قارچ را به صورت باشکوه و عظیمی اجرایی کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار