وزیر علوم در گرگان :

وزیر علوم گفت :ماموریت گرا شدن دانشگاهها بویژه استان گلستان با توجه به منطقه کشاورزی ، دامداری ، جنگل ها و محیط زیست و گردشگری امری ضرری بنظر می رسد .

رشد 122 درصدی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نسبت به ابتدای انقلاب / الزامی شدن کارآموزی برای دانشجویان صنعت

محمد فرهادی وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری عصر امروز شنبه ۱۶ بهمن ماه در جشن انقلاب دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع گرگان اظهار کرد: امروز علم و فناوری در کشور به نسبت قبل و ابتدای انقلاب توسعه بسیار گسترده ای داشته و هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی پیشرفتهای در خور توجه ای داشتیم و در حال حاضر از قدرتهای علمی دنیا بوده و در منطقه نیز در همه شاخص ها سرآمد هستیم .

وزیر علوم در گرگان

به گزارش گلستان24، فرهادی افزود: در سال ۵۷ تعداد کل دانشجویان ما ۱۷۵ هزار نفر بود اما الان این تعداد ۲۵ برابر شده و نکته جالبتر اینکه در کارشناسی ارشد ۱۲۲ برابر رشد دانشجویان را شاهد هستیم ، همچنین ۲۹ دوره دکتری تخصصی داریم و در حال حاضر تعداد دانشجویان این مقطع ۳۷ برابر شده است .

وی با اشاره به افزایش ۱۲ برابری دانشگاههای کشور تصریح کرد: اعضای هیئت علمی ما در ابتدای انقلاب ۷ تا ۸ هزار نفر بودند اما در حال حاضر ۸۰ هزار عضو هیئت علمی داریم و البته هنوز سرانه استاد دانشجو ما پایین و ۲۷ به یک است و ما طبق برنامه ششم توسعه باید ۲۰ به یک برسیم و با همین وضعیت هم به نسبت اوایل انقلاب شاهد رشد ۱۱ برابری هستیم .

وزیر علوم اذعان داشت : توسعه علمی صرفا مقالات نیست که البته آن هم خیلی مهم است اما از آن مهمتر استناد به این مقالات است که ۷۵/۱ و ۸۱/۱ سهم ما از تولید علم در دنیاست اما شاخص مقاله های پراستناد و داغ را با ۲/۲ به خودمان اختصاص دادیم و کیفیت علمی ما مناسب است .

رتبه ۸۷ را در شاخص نوآوری در دنیا داریم

فرهادی تاکید کرد :  در شاخص نوآوری رتبه ما دو سال پیش ۱۱۳ بود اما الان رتبه ۸۷ را در دنیا داریم و در سالهای اخیر دولت تدبیر و امید به سمت توسعه فناوری و نوآوری و ایجاد علوم جدید رفتیم و از این جنبه هم ۳۹ پارک علم و فناوری و بیش از ۴۰۰۰ هزار شرکت دانش بنیان تاسیس شد که بیش از ۲۵۰۰ شرکت فعال هستند .

وی با اشاره به اینکه دانشگاههای ما نیز می توانند شرکت دانش بنیان داشته باشند خاطرنشان کرد: قبلا این موضوع نبود اما الان جزو شاخص های علمی دانشجویان و اساتید است که در شرکت های دانش بنیان فعالیت کنند .

مراکز رشد دانشگاهی به ۱۶۹ رسیده

این مقام عالی وزارت بیان کرد: مراکز رشد دانشگاهی به ۱۶۹ عدد رسیده که تولید انبوه محصولات دانشگاهی نیز در ان دیده می شود و جایگاه ما از نظر رشته های جدید مثل بیوتکنولوژی ، نانوتکنولوژی ، هوافضا ، ICT ، علوم مهندسی و … جایگاه بسیار خوبی در دنیا داریم .

فرهادی تاکید کرد: در سال گذشته ۷۵۰ هزار شغل ایجاد شد اما چون تعداد فارغ التحصیلان کشور نیز زیاد است این آمار خودش را نشان نمی دهد لذا باید به طرف فعال کردن بنگاه های اقتصادی زودبازده برویم .

وی ادامه داد: در حوزه آموزش عالی طرح آمایش آموزشگاههای عالی را مطرح کردیم و برای هر دانشگاه سند راهبردی داریم ، همه دانشگاهها باید منطبق بر نیازها ، ضروریات ، امکانات منطقه ای ، محلی ، استانی و کشوری باشند و در این طرح کشور به ۱۰ منطقه تقسیم شده و گلستان در منطقه ۲ قرار دارد و دانشگاهها باید از این فصت در جهت هم افزایی استفاده کنند یعنی رشته های تحصیلی مشابه نداشته باشند ، رشته های قدیمی را حذف و رشته های کاربردی جدید را ایجاد کنند .

الزامی شدن کارآموزی برای دانشجویان صنعت

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری که در جشن انقلاب دانشجویان گرگانی سخنرانی می کرد ، ادامه داد : دانشجویانی که در عرصه صنعت هستند حتما باید دوره های کارآموزی در صنعت را بگذرانند ، فعلا صنایع بزرگ پای کار نیامدند اما صنایع کوچک کار را شروع کردند .

فرهادی با اشاره به توسعه آموزشگاههای مهارتی تصریح کرد: این موضوع یعنی ارتقای مهارت در برنامه ششم بطور جدی دیده شده و در برنامه اقتصاد مقاومتی نیز وجود دارد و از  طرف دیگر ماموریت گرا شدن دانشگاهها بویژه استان گلستان با توجه به منطقه کشاورزی ، دامداری ، جنگل ها و محیط زیست و گردشگری امری ضرری بنظر می رسد .

افتتاح آزمایشگاه آب و رسوب نیاز استان بود

وی عنوان کرد: افتتاح آزمایشگاه آب و رسوب یکی از مسائل اصلی بود چون ما در کشور و سایر کشور دچار بحران آب هستیم و این موضوع نیاز استان گلستان بود .

فرهادی با اشاره به گشایش هایی که برجام در بحث وزارت علوم ایجاد کرد گفت : ظرف دو سال گذشته ۲۵۰ پروژه تحقیقاتی با دیگر کشورهای دنیا داشتیم و این امر از طریق گشایش ارتباطی ناشی از برجام صورت گرفت .

انتهای پیام

منبع: گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار