جدایی اینچه برون از گنبد

متاسفانه اخیرا زمزمه‌هایی از ناملایمتی های غیررسمی دیگری به گوش می رسد! که برخی از مسئولین استانی سعی دارند اینچه برون را از منطقه گنبد کاووس جدا کنند و منطقه آزاد گنبدکاووس در اینچه برون به نحوی با کوشش عده ای به کام قدرت بالا تمام شود. حتی اگر امکانش فراهم شود، قبل از رُوبان ،این منطقه از گنبدکاووس قیچی شود!

چشم ما به تدبیر بچه های گنبد است

به گزارش گلستان 24، “تسخیر” امری به ذات شوم و با پیشینه ای کهن می باشد. از دوران دور و بَدویت عالم دورماندگان از خوبی ها و مردانگی ها و فراموش بُردگانِ فطرت علاقه بالایی به تصاحب مال،جان، خاک و افتخارات دیگران برای “افزون طلبی” خود داشته اند. گاه اگر توان تصاحب نداشتند “تخریب” و “سانسور” شیوه دیگر بوده است. اگر نگویی این امر شوم بی رحم ترین، بلکه باید گفت دورترین مرام در تاریخ و فرهنگ کهن ما بوده است! چرا که توجه به هویت و تاریخ ماندگارتر از ناجوانمردی است.

البته باید ابراز خوشنودی فراوان کرد، که اگرچه “افزون طلبی”در اندازه حکومت ها در سرزمین ما تاریخ و اعتبار چندانی نداشته است و معمولا گاه و بی گاه مورد حمله و هجوم و تصرف “افزون طلبان” بوده ایم! اما در ابعاد وجودی انسان ها حتما می توان این صفات را یافت. آنچنان که نیک سرشتی نیز می باشد.

caricaror-gonbad

مردمان پر میراث و حماسه شرق گلستان و گنبد کاووس از ابتدا به حکم مروت همچو قابوس نامه و دارایی از فرهنگ های اقوام، میراث تاریخی کهن همچون شهر کهن جرجان با یافته‌های ناپیدا! و مفاخری همچون مختوم قلی فراغی و بسیار ستارگان و سرداران ملی در جنگ و در عرصه‌های ورزش و فرهنگ از صفات و افتخارات بی اندازه‌ای برخوردار بوده‌اند.

حتی برای این مرام همچون حماسه دوازده دی گالیکش برای یاری رساندن به یکدیگر، شهدایی تقدیم انقلاب کرده‌اند. و هیچ‌گاه به دلیل رعایت انسجام و وحدت نگارستان ایران حتی در موارد لازم همچون نام بردن آن میراث ذکر شده به نام استان و مرکزش خم به آبرو نیاورده‌اند. و بیشتر با لبخندی ملیح نظاره گر اقدامات ناشایست برخی مدیران مرکزنشین استانی بوده اند! باور کنید اینجا همه از حال هم باخبراند. اینجا به توان عالمان و نخبگانش خوب از کاستی‌های و فرصت‌هایی که از دست می‌روند به وضعیت استان و منطقه آشنا هستند. چه بسا برای خود افق‌هایی را برای پیشبرد آرمان های انقلاب اسلامی هدف گذاری کرده‌اند.

متاسفانه اخیرا زمزمه‌هایی از ناملایمتی های غیررسمی دیگری به گوش می رسد! که برخی از مسئولین استانی سعی دارند اینچه برون را از منطقه گنبد کاووس جدا کنندو منطقه آزاد گنبدکاووس در اینچه برون به نحوی با کوشش عده ای به کام قدرت بالا تمام شود. حتی اگر امکانش فراهم شود، قبل از  رُوبان، این منطقه از گنبدکاووس قیچی شود!

اگرچه برای نخبگان و مردم گنبد عدم استفاده از مدیران بومی خوش نتیجه نبوده است، اما همیشه بنا بر همان مرام فرهیختگی خود با استقبال از مدیران غیر بومی استقبال کرده اند!این رویکردهای مدیریتی دراستان سالهاست که برایمان روشن است. نیاوردن وزیری در سفر استانی رئیس جمهور به وسیع ترین شهرستان روشن است. و ده ها مثال دیگر در این سال ها گویای مدیریت های غیرعادلانه بوده است.

گنبدکاووس و شرق گلستان حقوق به حقی دارند که انتظار می رود دولت تدبیری از اعتدال و امید برایشان بیشتر از پیش رقم بزنند. آنچنان که هنوز صبر آنان به سر نیامده است، فکری به حال حقوق آنان در ترازوی انصاف کنند. ترازویی که اگر بخشی از آن ظرفیت های این منطقه باشد، حقوق روشنی پدیدار می شود! یاد آور شدن صفات شوم، اگرچه دور از روی گل گلستانی ها می باشد. اما ما همچنان به چنین امیدهایی درشرق گلستان صبر می کنیم :

منطقه آزاد به مرکزیت اینچه برون و در شهرستان گنبدکاووس است، اما سعی می‌کنیم افق بیشتری را در استان زیر پوشش ببریم. پیشنهاد منطقه آزاد در همین اسفند ماه به مجلس خواهد رفت و در آن‌جا دقیقا محدوده را مشخص خواهند کرد. من تمام ملاحظات را بدون این که شما شعار بدهید می‌دانم. من بچه خود شما هستم، اهل گنبدم. / استاندار گلستان ۲۲ بهمن ۹۳

ضریب یافتن داشته های این منطقه همیشه افتخار مردمان گلستان بوده است. امید می رود که عدالت در تمامی سطوح بیش از پیش در استان برقرار شود. منافع حاصل از مزیت‌های شرق گلستان و گنبدکاووس باید ابتدا به خود زادگاه و جغرافیای صاحب آن برسد. نه آنکه مرکز استان و استان بشود عنوان رجوع همه ظرفیت های شرق و گنبدکاووس! حتی جرجان…

ما به تدبیر “بچه گنبد” امید بستیم.

اعتدال را برپا کنید!

ان شا الله/ گلستان ما

 
 
 

ارسال نظر

آخرین اخبار