روز ۱۰ دی‌ ۱۳۱۶ تقسیمات کشوری جدید ایران اعلام شد. در این روز هیات وزیران بر اساس قانون جدید «تقسیمات کشوری و وظایف فرمانداران و بخشداران»، ایران را به ۱۰ استان، ۴۹ شهرستان و ۲۹۰ بخش تقسیم کرد.

زمانی که بچه‎های گرگان بچه تهران بودند + عکس

 ایران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز تمدن بشری تابع شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، همواره در ادوار مختلف تقسیم‌بندی‌هایی داشته است و بر همین اساس در اوایل دوره قاجار ایران به پنج حکمرانی و ۱۲ حاکم‌نشین تقسیم ‌شد.

به گزارش گلستان24، در آغاز قرن سیزدهم قسمتی از این تقسیم‌بندی تغییر یافت به طوری که در اواسط سلطنت ناصرالدین شاه قاجار، ایران دارای چهار ایالت و ۲۳ ولایت بود. پس از برقراری مشروطه و تأسیس مجلس شورای ملی، بر طبق قانون اساسی، تغییر سرحد ولایات و ایالات بدون تصویب قانون ممنوع شد. اینگونه بود که مجلس شورای اسلامی در دی ‌ماه ۱۲۸۶ قانونی با عنوان «قانون ایالات و ولایات» را به تصویب رساند که مطابق آن ایران به چهار ایالت و ۱۲ ولایت تقسیم می‌شد.

۳۰ سال بعد یعنی در آبان ماه ۱۳۱۶ که با دوران سلطنت رضا شاه پهلوی همزمان بود، مجلس قانون جدید تقسیمات کشوری را تصویب کرد و اختیار تغییر در آن را به هیات وزیران سپرد. بر اساس این مصوبه، ایران به شش استان تقسیم شد. هر استان شامل چند شهرستان بود و هر شهرستان به چند بخش و هر بخش به چند دهستان و هر دهستان به چند قصبه و روستا تقسیم می‌شد. این شش استان عبارت بودند از: استان شمال غرب، استان غرب، استان شمال، استان جنوب، استان شمال شرق و استان مکران.

golestanema4

با این‌ حال عمر این تقسیم‌بندی شش‌گانه نیز بیش از دو ماه نبود. بدین ترتیب در روز دهم دی‌ماه‌‌ همان سال تقسیمات کشور به ۱۰ استان، ۴۹ شهرستان و ۲۹۰ بخش تغییر یافت. این استان‌ها عبارت بودند از:

- استان یکم: زنجان، قزوین، ساوه، سلطان آباد، رشت، شهسوار

- استان دوم: قم، کاشان، تهران، سمنان، ساری، گرگان

- استان سوم: تبریز، اردبیل

- استان چهارم: خوی، رضائیه، مهاباد، مراغه، بیجار

- استان پنجم: ایلام، شاه آباد، کرمانشاه، سنندج، ملایر، همدان

- استان ششم: خرم آباد، اهواز، گلپایگان، خرمشهر

- استان هفتم: بهبهان، شیراز، بوشهر، فسا، آباده، لار

- استان هشتم: کرمان، بم، بندرعباس، خاش، زابل

- استان نهم: سبزوار، بیرجند، تربت حیدریه، مشهد، قوچان، بجنورد، گناباد

- استان دهم: اصفهان، یزد.

منبع:

سامانه اطلاع رسانی مرکز اسناد ملی

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار