شهید نواب صفوی تاریخ ایران را تغییر داد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نواب صفوی یک نابغه الهی بود، در زمان به دنیا آمدن وی رضاخان در اوج قدرت بود و در سال ۳۴ نیز به شهادت رسید و ۳۰ سال بیشتر عمر نکرد، ولی توانست بنیان روح جهادی و انقلابی‌گری را در این کشور ایجاد کند.

سخنرانی حسن رحیم پورازغدی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد 25 دی 94

 به گزارش گلستان24، حسن رحیم پورازغدی  25 دی 94 در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: نواب صفوی یک نابغه الهی بود، در زمان به دنیا آمدن وی رضاخان در اوج قدرت بود و در سال 34 نیز به شهادت رسید و 30 سال بیشتر عمر نکرد ولی توانست بنیان روح جهادی و انقلابی‌گری را در این کشور ایجاد کند.

وی افزود: تقریبا تمامی رهبران مذهبی که از سال 42 تا 57 نقش اصلی را در انقلاب امام داشتند همه تحت تاثیر نواب صفوی مبارز و انقلابی شدند و در آثارشان نیز همین را گفته‌اند؛ در همین مشهد عمده مبارزان تحت تاثیر نواب بودند و فدائیان فلسطین نیز تحت تاثیر فدائیان اسلام ایران شکل گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نخستین کسی که در دوره جدید شعار تشکیل حکومت اسلامی داد نواب صفوی بود و عنصر جهاد و شهادت را دوباره در این جامعه زنده کرد و ترس مردم را از میان برد و نخبگان عافیت‌پرست را به خود آورد و مسیر تاریخ ایران را تغییر داد.

رحیم پورازغدی با اشاره به عمر کوتاه نواب صفوی خاطرنشان کرد: نواب در دو عرصه فرهنگی و جهادی فعالیت کرده است، از شهید سیدحسین امامی که هژیر را هدف قرار داد تا امثال علی محمد امامی و دیگران که جزو گروهی بودند که کسروی را هدف قرار دادند و یا شهید مظفر ذوالقدر و خلیل طهماسبی که رزم آرا را اعدام کرد، اینها یک جریانی بودند که مسیر تاریخ اسلام و ایران و منطقه و تشیع را تغییر دادند.

وی بیان کرد: من می‌خواهم به چهره دیگری از نواب اشاره کنم، عمدتا به صداقت و صراحت نواب پرداخته شده است، نامه‌ای در سال 1323 امام نامه‌ای به علما نوشت و بر روی نواب نیز بسیار تاثیر گذاشت و شاید علت اصلی مهاجرت وی به ایران نیز همین باشد و بلافاصله با کسروی جلسات متعدد گذاشت.

رحیم پورازغدی خاطرنشان کرد: در مقابل آنها نواب را تهدید کردند، قضیه احمد کسروی آن زمان مثل سلمان رشدی امروز بود، یکی از عواملی که در حضور نواب در ایران تاثیرگذار بود همین نامه امام راحل بود که فرمودند علیه اصل اسلام و تشیع در حال نوشتن هستند و چرا شما ساکت نشسته‌اید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نواب صفوی پیشاهنگ جهاد در ایران معاصر بود و طراح فکر حکومت اسلامی در قرن اخیر بود؛ نواب صفوی تفکر پیشرو انقلاب اسلامی بود و امروز حرف‌های نواب و امثال آن بیداری جهانی را ایجاد کرده است و تا لحظه مرگ محکم بود و در وصیت نامه وی نیز این مسئله عیان است.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: وی در وصیت نامه خود می‌نویسد ای بشر به خود بیا و به خدای بزرگ و عزیز وفادار باش، درد نواب در لحظه شهادت و تیرباران نیز این‌ها است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شاه زمانی از نواب صفوی به ستوه آمد و به وی پیشنهاد تولیت آستان قدس رضوی را در قبال سکوت وی داد گفت: در مقابل نواب به فرد واسطه گفت برو به شاه بگو ما برای اجرای احکام اسلام به پا خواسته‌ایم، یا با قدرت اسلام، شاه را نابود می‌کنیم یا به دست شاه از بین می‌رویم.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: "نیکی کدی" می‌گوید فدائیان اسلام برنامه اسلامی بنیادگرا منتشر کردند و این‌ها نخستین کسانی بودند که با صراحت خواهان بازگشت اسلام و پایان نفوذ و سلطه غربی‌ها بودند.

وی گفت: نواب صفوی پیشگام جهاد مسلحانه انقلابی در ایران بود و بعد از نواب بود که سال‌های بعد گروه‌های مسلح چریکی ضدشاه چه کمونیسم و چه مذهبی ایجاد شد منتهی جهاد نواب تروریسم نبود که آدم‌های بی‌گناه را از میان ببرد بلکه سران رژیم را هدف قرار داده بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اقدامات نواب مزدوران آمریکا و پهلوی را به وحشت انداخت، فدائیان وقتی ترور می‌کردند در صحنه حاضر می‌ماندند و با صدای بلند تکبیر می‌گفتند و عنوان می‌کردند خواهان حکومت اسلامی هستند.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: همین آدم کتابی هم دارد و فکر تشکیل حکومت اسلامی را در آن مطرح می‌کند و ابتدا در 14 بند وضعیت جامعه کنونی را می‌نویسد و سپس 13 راهکار اصلاحی می‌دهد و به حکومت هم می‌گوید اگر بخواهی ما در این زمینه به تو کمک می‌کنیم.

وی گفت: نواب زمانی این حرف‌ها را زده است که در جهان اسلام هیچ کس با این صراحت صحبت نمی‌کرد و این است که نواب جدا از خدماتش یک نابغه بود، البته در برخی موضع‌گیری‌ها ممکن است با نواب اصطکاک هم باشد. برخی از مواضع نواب درست بود و در مواردی هم بود که ممکن بود نواب آنها را مصلحت درجه یک نداند.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: نواب و یارانش در همین مدرسه فیضیه قم کتک خوردند و می‌گفت ما هم در حوزه غریب هستیم و هم در جامعه؛ غربی‌ها می‌گفتند نواب از زمان خودش 40 تا 50 سال جلوتر بود. شهید نواب ممکن است به خاطر جوانی و غیرت انقلابی در برخی روش‌ها و تاکتیک‌ها دارای اشکالاتی باشد اما پیکان اصلی حرکت وی مهم است.

وی با اشاره به اینکه نواب، مفاسد خاندان پهلوی را ریشه‌شناسی کرده بود بیان کرد: وی معتقد بود قوانین اسلامی اجرا نمی‌شود و بشر منحرف شده است و از سوی دیگر فرهنگ درستی در جامعه نداریم و به اسم علم، شهوت‌آموزی رواج یافته است، وی درباره حجاب و مشروبات الکلی و مواد مخدر نیز موضع داشته است و آنها را آثار تمدن غرب می‌داند.

وی با اشاره به موضع نواب برای اصلاح ساحت هنر گفت: نواب معتقد بود دروغ و چاپلوسی در رسانه‌ها حاکم شده است و رسانه‌ها رذیلت پرورش می‌دهند.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نواب نسبت به رباخواری و فراگیری رشوه در جامعه زمان پهلوی هشدار داده بود و معتقد بود این مسئله سبب شده دولت و ملت برابر یکدیگر موضع‌گیری کنند.

وی افزود: نواب معتقد بود روحانیت، وزارت فرهنگ و دانشگاه، وزارت دادگستری، وزارت کشور، وزارت دارایی، وزارت بهداری و وزارت پیشه و یا کار امروز، وزارت کشاورزی، وزارت خارجه، وزارت پست و تلگراف و تلفن، وزارت راه و وزارت دربار و شاه از مواردی است که باید اصلاح شود.

وی گفت: نواب معتقد بود ما اصلا شاه نمی‌خواهیم و شخص اول مملکت نباید شاه باشد، آخرین حرف نواب این بود که تا ربع قرن نگذشته این شاه و این نظام سرنگون می‌شود و دیدید این مسئله محقق می‌شود و این بسیار عجیب بود و این حرف را نواب در زمان تیرباران خود می‌گوید.

رحیم پور ازغدی تاکید کرد: نواب معتقد بود تربیت اسلامی و شیعی در جامعه وجود ندارد و در درجه نخست مشکل فرهنگی داریم و این در میان خواص و عوام وجود دارد و جامعه‌ای که خودش صالح نباشد نمی‌تواند خواهان حاکمی صالح باشد و این روایتی از پیامبر اسلام(ص) است.

وی با اشاره به اینکه هر ملتی مستحق والیانش است تاکید کرد: شیرازه زندگی اجتماعی از نظر نواب به هم ریخته است و باید برای انسان کردن جامعه و احیای فضایل انسانی تلاش کرد و این برعهده فرهنگ است، وی معتقد است جامعه به لحاظ علمی و اخلاقی عقب افتاده‌ایم.

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: نواب معتقد بود ما باید همه علومی را که بخاطر آن به دشمنان وابسته شده‌ایم در نظام آموزشی خود تقویت کنیم و باید قوی بشویم تا تحت سلطه نباشیم. باید ملت و حکومت را به لحاظ فرهنگی اصلاح کرد زیرا وی معتقد بود سه چهارم جامعه و سه چهارم تحصیل‌کردگان ما فاقد صفات انسانی هستند و اکثر آنها رشوه می‌خورند و رشوه‌خواری عمومی شده است.

وی گفت: نواب مسئله اصلی را فرهنگ می‌داند زیرا معتقد بود فرهنگ آن دوره اوباش پرور است و هر کس به فکر خود است و حرام و حلال از میان رفته است و علت این مسئله این است که حاکمان دزد هستند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: نواب اصل مسئله را حکومت افراد نالایق می‌داند و در جای دیگری می‌گوید رسانه‌های ما همه متملق و چاپلوس هستند و این بسیار دردناک است به اعتقاد وی همه کسانی که رسانه‌های آن زمان را در اختیار داشتند، مثل رقاص‌ها عمل می‌کردند و تمام رسانه‌ها آن روز را مشمول شهوت انگیزی می‌دانست.

رحیم پور ازغدی با اشاره به تاکید نواب صفوی بر تربیت دینی مردم خاطرنشان کرد: نواب می‌گوید چرا در بازارهای ما دروغ و ربا رواج یافته است؟ زیرا همه مشغول چاپلوسی هستند و همه خادمان دستگاه پهلوی هستند و دروغ سبب سلب اعتماد مردم از یکدیگر شده است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار