نخستین همایش ملی حقوق سبز با محوریت تاکید بر چالش‎های زیست محطی مناطق شمالی کشور از صبح امروز با حضور دادستان کل کشور در گرگان آغاز شد.

نخستین همایش ملی حقوق سبز در استان گلستان آغاز به‌کار کرد

هادی هاشمیان در نخستین همایش ملی حقوق سبز که با محوریت تاکید بر چالش‎های زیست محطی مناطق شمالی کشور در دانشگاه آزاد گرگان برگزار شد اظهار داشت: سازمان بسیج حقوق‎دانان از میان مسائل و مشکلات متعددی در کشور ما و استان‎های شمالی وجود داشت به بحث زیست محیطی و چالش‎هایی که در استان‎های شمالی به این موضوع خاص مرتبط بوده پرداخته است.

به گزارش گلستان24، وی تصریح کرد: از اهداف این همایش این است که جامعه را به چالش‎های زیست محیطی حساس کنیم و متاسفانه در دهه‎های اخیر آن چه بر سر محیط زیست، تنفس مردم  را مختل کرده متعدد است و مهم‌ترین آن ناکارآمدی مدیریت در محیط‎زیست و منابع طبیعی هم از لحاظ تامینی و کاربردی و اجرایی است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان ادامه داد: در استان گلستان شاید به لحاظ اسمش و شاید به لحاظ قرار گرفتن نقطه جغرافیایش بگوییم که مشکلات زیست محیطی کمتری دارد.

هاشمیان افزود: 55 درصد از مساحت استان گلستان بیان و کبیر است و ریزگردهایی از شمال استان و از سمت مرز‎های ترکمنستان به گرگان داریم و متاسفانه خلیج گرگان که مورد استفاده ملی است در حال خشک شدن است و این همایش می‎تواند مردم و مسئولان ملی ما را به این موضوعات حساس کند و به این مشکلات بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این همایش این است که ایجاد نگرش واحد در موضوعات مربوط به میحط زیست را به وجود بیاورد و یکی از چالش‎های بزرگ در دهه‎های اخیر که بزرگترین ضربه را به میحط زیست زده مسئولان محیط‎زیست بوده و کوتاهی مسئولان در حفظ اراضی کشاورزی منجر به کاهش اراضی کشاورزی و محصولات کشاورزی شده است.

رئیس کل دادگستری استان گلستان  گفت: طرح‎های ناکارآمد جنگلداری یکی دیگر از موضوعات است که چالش‎های زیست محیطی را به وجود آورده و همچنین برداشت از معادن کوهی سبب تخریب جنگل در استان گلستان شده است.

هاشمیان یادآور شد: در شورای تامین و استانداری گلستان موضوع انتقال سرچشمه‎های زرین گل به استان سمنان مورد پیگیری قرار گرفته که این موضوع اکوسیستم منطقه را بهم ریخته و با همکاری دوستان جلوی این طرح ناکارآمد گرفته شده است.

وی اظهار کرد: برداشت از طرح‎های متعدد مانند نیلکوه و چرای دام از دیگر عواملی است که به محیط زیست ضربه زده و خوشبختانه با تلاش جمعی مسئولان و ائمه جماعت برخی موضوعات حل شده اما بخشی از اقدامات در سطح ملی باید اتفاق بیفتد.

رئیس کل دادگستری استان گلستان  اظهار داشت: مقام معظم رهبری بارها به میحط‎زیست تاکید کردند و براساس آن احکام قضایی خوبی در راستای میحط‎زیست صادر شده و ما در ماه‎های اخیر توانستیم رای‎هایی صادر کنیم که افرادی که تخریب جنگل می‎کند خودش بیاید و به کشت درخت‎ و نگهداری از آن محکوم شده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار