بررسی نمایشگاه بهاره گلستان :

نمایشگاه فروش بهاره در حالی بعد از یک سال وقفه کار خود را آغاز کرده که از دید اکثر خریداران بیشتر اجناس عرضه‌شده در این نمایشگاه اجناس در مغازه مانده و قدیمی است.

لبخند آجیل به مشتریان/ استقبال سرد مردم گلستان از غرفه های پوشاک

به گزارش گلستان24، نمایشگاه فروش بهاره در شهر گرگان از تاریخ ۹ اسفندماه کار خود را آغاز و تا روز ۱۵ اسفند از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۲۰ شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. این نمایشگاه در حالی برپا شده که بازار با رکود بسیاری مواجه است و بسیاری از بازاریان علی رغم فرا رسیدن ماه اسفند معتقدند شرایط فروش محصولات بسیار نا امید کننده است.

برای بررسی وضعیت این نمایشگاه، مقایسه قیمت ها و همچنین استقبال مردم سری به محل دائمی نمایشگاه هایبین المللی گرگان زدیم.

در محوطه ورودی محدوده حفاظت‌شده‌ای درست‌شده و تعدادی شترمرغ همراه با بنری برای معرفی محصولات به‌دست‌آمده از این پرنده در آن نگه‌داری می‌شود. وارد فضای نمایشگاه که می‌شوید مواد پروتئینی، عسل، کیف و کفش، حبوبات، انواع پوشاک، کمربند، مانتو، روسری، شیرینی‌جات، سوغات شهرهای مختلف ایران‌زمین، روغن خوراکی، پاستیل، آجیل، لوازم آشپزخانه، کارت تخفیف، بدلی جات و ... اقلامی هستند که در ۱۲۵ غرفه یازدهمین نمایشگاه بهاره گلستان به چشم می‌خورد. البته در بین غرفه‌ها یک غرفه هم به کار طراحی چهره مشغول بوده تا این نمایشگاه بهاره ازنظر ارائه خدمات کامل شود.

روزهای ابتدایی نمایشگاه معمولاً ساعات ابتدای گشایش نمایشگاه از بازدید کمتری برخوردار است. با نگاهی اجمالی به غرفه‌های نمایشگاه متوجه می‌شوید اکثر پوشاک و کیف و کفش‌های موجود در نمایشگاه اجناس معمولی هستند.

بیشتر اجناس فروشگاه باب میل مشتریان نیست

خانمی ۴۰ ساله در حال برانداز کردن یک کیف‌دستی است. برای خرید مردد است کنارش می‌ایستم و نظرش را در رابطه با اجناس و کیفیت نمایشگاه جویا می‌شوم.

مریم کشیری معتقد است بیشتر اجناس نمایشگاه به‌غیراز مواد خوراکی از مد افتاده و قدیمی است و آن‌قدر چشمگیر نبوده که بخواهد خریدی انجام دهد.

وی می‌گوید که بیشتر غرفه داران اجناسی که از سال‌های گذشته روی دستشان مانده را اینجا برای فروش عرضه می‌کنند که باب دل همه نیست.

بانویی دیگر به همراه همسرش در حال بازدید از غرفه فروش کیف و کفش است، خانم صیادی اجناس موجود در نمایشگاه را نسبت به قیمتشان خوب توصیف می‌کند و می‌گوید برای خرید آجیل شب عید قیمت‌های نمایشگاه مناسب است اما برای خرید پوشاک بازار را ترجیح می‌دهم. قیمت اجناس امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما آن‌ها این افزایش قیمت را روی همه اجناس خود اعمال نمی‌کنند و قیمت برخی از اجناس را همانند سال گذشته ثابت نگه‌داشته‌اند

اکثر بازدیدکنندگان معتقدند اجناس ارائه شده در این نمایشگاه برای قشر کم درآمد جامعه مناسب است. چرخی در بین غرفه‌ها می‌زنم و در رابطه باقیمت اجناس با غرفه داران صحبت می‌کنم.

علی مقدم که مسئولیت غرفه روسری فروشی را بر عهده دارد می‌گوید قیمت اجناس امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته اما آن‌ها این افزایش قیمت را روی همه اجناس خود اعمال نمی‌کنند و قیمت برخی از اجناس را همانند سال گذشته ثابت نگه‌داشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد علت ثبات قیمت اجناس ۹۹ درصد خود فروشندگان هستند چراکه فروش، هرساله افت داشته و نسبت به سال قبل کمتر می‌شود و ما برای اینکه مردم قدرت خرید داشته باشند ترجیح می‌دهیم از سود خود کم کنیم تا جنس به فروش برسد.

نوسان قیمت دلار عامل گرانی پوشاک

 مقدم یکی از علت‌های افزایش قیمت محصولات را نوسانات قیمت دلار می‌داند و می‌گوید ۹۰ درصد روسری‌های بازار از خارج از کشور تهیه می‌شود و به همین دلیل هرساله شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم.

زهرا اکبری فروشنده غرفه محصولات لوازم‌آرایشی و بهداشتی هم افزایش قیمت‌ها را به نوع جنس و داخلی و خارجی بودن آن وابسته می‌داند و اظهار می‌کند: قیمت اجناس داخلی نسبت به سال گذشته تغییری نداشته اما اجناس خارجی با افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.

به سراغ غرفه‌های آجیل‌فروشی می‌روم، حسن علی نژاد مسئول یکی از این غرفه‌ها از کاهش قیمت آجیل‌ها خبر می‌دهد و بیان می کند: سال ۹۴ با افزایش قیمت آجیل روبه‌رو بودیم اما امسال مغز بادامی که در سال ۹۴ هر کیلویی ۵۴ هزار تومان میفروختم امسال همان جنس را کیلویی ۴۸ هزار تومان می‌فروشم.

وی علت ارزانی برخی اقلام در ایام نزدیک به عید را انتخابات سال آینده می‌داند و می‌گوید: با نزدیک شدن به انتخابات تعرفه مواد غذایی واردشده کاهش می‌یابد.

علی نژاد یکی دیگر از علت‌های ارزانی آجیل را در انبار ماندن این اجناس از سال گذشته عنوان می‌کند و ادامه می دهد: ازآنجایی‌که دست بالای دست بسیار است و همه تلاش می‌کنند اجناس خود را به فروش برسانند ازاین‌رو قیمت‌های خود را کاهش می‌دهند.

ایمان اصغری یکی دیگر از آجیل‌فروشان می‌گوید: شاید برخی عمده‌فروشان جنس سال گذشته خود را ارزان‌تر بفروشند اما آجیل هرساله از افزایش قیمت برای فروشندگان برخوردار بوده و این خود فروشندگان هستند که برای رقابت با یکدیگر سود خود را کاهش می‌دهند.

بیش از ۹۰ درصد غرفه داران خلوتی روزهای ابتدایی نمایشگاه را به‌پای بی‌اطلاعی مردم از برپایی چنین نمایشگاهی می‌دانند و معتقدند نمایشگاه در روزهای پایانی و روزهای تعطیل که مردم فرصت خرید دارند شلوغ می‌شود.

رئیس انجمن امور صنفی استان گلستان هم از روند نظارت مستقیم بر روی عملکرد غرفه‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: قیمت اجناس غرفه‌های فروش بهاره ۱۰ الی ۱۵ درصد ارزان‌تر از بازار بوده و برخی از غرفه‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد هم به اجناس خود تخفیف می‌دهند.

موسی‌الرضا رضایی بابیان اینکه حدود ۵۰ درصد غرفه‌های نمایشگاه واحدهای تولیدی استان هستند، اضافه می‌کند: بیش از ۴۰ درصد غرفه‌ها را مواد غذایی و ۳۰ درصد را پوشاک را تشکیل می‌دهند.

رضایی می گوید: واحد عرضه مواد پروتئینی در نمایشگاه مستقر شده و علاوه بر اینکه مرغ منجمد تنظیم بازار در این نمایشگاه نسبت به سایر فروشگاه ها ارزان تر عرضه می شود مرغ گرم هم با حدود کیلیویی ۵۰۰ الی ۸۰۰ تومان ارزان تر از بازار شهر فروخته می شود.

وی تصریح می کند: واحد نظارت بر غرفه‌ها و حمایت از حقوق مصرف‌کننده در نمایشگاه مستقر بوده و چنانچه از سوی غرفه داران تخلفی رخ دهد و به آیت تخلف از سوی مردم اطلاع‌رسانی شود سریعاً پیگیری خواهد شد.

رضایی می‌گوید: حتی اگر مشتریان نسبت به کیفیت اجناس ارائه‌شده هم نارضایتی داشته باشند با مراجعه به ما و اعلام آن بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

 
منبع: مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار