طرحی که در فضای مجازی به بار نشست

این بار اینستاگرام و تلگرام به کمک جامعه آمدند و بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را برای دقایقی از فضای مجازی دور کردند تا برای سرسبز شدن چهره شهرشان قدمی بردارند.

درختانی که از شبکه‌های اجتماعی روییدند

حمیدرضا تاجی: 15 تا 22 اسفندماه در ایران به نام هفته «منابع طبیعی» نامگذاری شده که نخستین روز این هفته به عنوان روز «درختکاری» نامیده شده است. امروزه بیشتر کشورهای دنیا روز درختکاری را محترم شمرده و در این روز به کاشتن درخت‌ها و نهال‌ها اقدام می‌کنند.

به گزارش گلستان24، مراسم روز درختکاری ابتدا در سال 1872 و در ایالت نبراسکای آمریکا و در تاریخ 10 آوریل (21 فروردین)، توسط فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون (J.Sterling Morton) برگزار شد اما بعد از مدتی این تاریخ به آخرین جمعه ماه آوریل انتقال یافت.

در دین اسلام نیز «درختکاری» از جایگاه والایی برخوردار است. به طوری که پیامبر(ص) در این باره می فرمایند: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود».

رهبر انقلاب نیز همواره بر سنت نیک و پسندیده تاکید دارند و از مردم و به خصوص جوانان می‌خواهند که به این سنت اهتمام بیشتری بورزند. ایشان در بیاناتی تاکید کردند: «سنت درختکاری، خیلی سنت خوبی است. کار ما که درخت می‌کاریم، یک کار نمادین است. ما یک درخت می‌کاریم، معنایش این است که جوانها که چندین برابرِ نیروی یک آدم پا به سن گذاشته‌ای مثل ما در آنها وجود دارد و نشاط بیشتری دارند، تعداد بیشتری درخت بکارند و مردم عزیز کشورمان عادت کنند به سنت ایجاد این وسیله‌ی حیات. 1388/12/18»

این سنت کاشت نهال، با آلودگی‌های شهرهای بزرگ کشور طی سال‌های اخیر از یک سو و رشد شبکه‌های اجتماعی از سوی دیگر، باعث شده تا افراد بیشتری در این باره احساس مسئولیت کنند.

به همین منظور تعدادی از جوانان به صورت خودجوش پویش مجازی را با عنوان «یه عالمه درخت» به راه انداختند. در توضیح این کمپین آمده: «سلام. ما یه عده جوون هستیم که می‌خوایم «یه عالمه درخت» بکاریم. این روبات بهت کمک می‌کنه که تو هم با ما همراه بشی. هم می‌تونی توی کمپین رسانه‌ای مون عضو بشی و پوستر اختصاصیت رو بگیری و توی اینستاگرام منتشر کنی. که با این کار ده تا درخت به اسم خودت برات می‌کاریم. هم می‌تونی برای کاشتن درخت باهامون همراه بشی و بیای و خودت درخت هات رو بکاری.»

این کمپین از همان روزهای نخست در بین چهره‌های سرشناس فضای مجازی نیز با استقبال گسترده‌ای مواجه شد به طوری که بسیاری از هنرمندان با انتشار پوسترهایشان در اینستاگرام ضمن ثبت 10 نهال به اسم خودشان، مردم را برای حضور در این کمپین تشویق کردند.

محمود رضوی، تهیه کننده سینما، مژده لواسانی، مجری تلویزیون و بازیگرانی مانند علی دهکردی، آناهیتا همتی، کتایون ریاحی، فاطمه معتمدآریا، عاطفه رضوی، شبنم مقدمی، الهام پاوه‌نژاد، پویا امینی و سارا خوئینی‌ها از فعالان این طرح سبز بودند.

 

«یه عالمه درخت» و پویش‌های مردمی این چنینی به خوبی نشان دادند که شبکه‌های اجتماعی، تنها به انتشار تصاویر شخصی و یهویی کاربران محصور نیست و این نرم‌افزارهای تلفن همراه پتانسیل این را دارند که در مواقع ضروری به کمک مسئولان بیایند و بخشی از بار اجتماعی جامعه را نیز به دوش بکشند.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار