اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گرگان در خواب زمستانه؛

بناهای تاریخی روستای سرکلاته گرگان تخریب شد تا یک اثر دیگر هم به جمع آثار تاریخی نابودشده کشور اضافه شود.

میراثی که فروریخت/تخریب بناهای تاریخی روستای سرکلاته گرگان/ دلواپسان پاسخگو باشند!!!

به گزارش گلستان24، گرگان به عنوان یکی از قدیمی ترین شهرهای باستانی کشور قدمتی 5 هزار ساله دارد و در این شهرستان آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که متاسفانه بسیاری از این آثار بعلت عدم توجه در حال نابودی است.  

IMG13023504

طبق شنیده ها بافت تاریخی گرگان، سومین بافت با ارزش و دارای سبک معماری پس از یزد و اصفهان است و وسیع ترین بافت تاریخی شمال ایران می باشد.

بافت تاریخی گرگان به عنوان قدیمی ترین بافت ثبت شده کشور دارای آثار و ابنیه ارزشمندی است که نشان از قدمت هنر و معماری در این سرزمین تاریخی دارد ولی متاسفانه به دلیل بی توجهی مسئولان هر ساله شاهد تخریب یکی از آثار ارزشمند این بافت در گرگان هستیم که به طور مثال خانه دارویی و خانه میرکاظمی از تاریخ گرگان خداحافظی کردند.

0011

متاسفانه بناهای تاریخی روستای سرکلاته گرگان نیز در خواب زمستانی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تخریب شد تا یک اثر دیگر هم به جمع آثار تاریخی نابودشده کشور اضافه شود.

0012

لازم به ذکر است، به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت دردانه رسول اکرم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پیکر هفت شهید گمنام در استان گلستان تدفین شد.

تپه شهدا سرخنکلاته

این رویداد فرهنگی و مهم در حالی اتفاق افتاد که یک خط فکری منحرف و زاویه دار با جریان انقلاب اسلامی به بهانه حفظ تپه تاریخی جزو آثار ملی سعی در ممانعت از تدفین شهدای گمنام در تپه نورالشهداء سرخنکلاته را داشت که به همت امام جمعه محترم و مردم انقلابی و ولایی این شهر پیکر دو شهید گمنام و البته خوشنام دوران دفاع مقدس در محل تعیین شده تدفین شدند.

0013

حال باید از دلواپسان میراث فرهنگی سوال نمود که آیا فقط تپه مقصودی(نورالشهداء سرخنکلا) جزو میراث فرهنگی و ابنیه تاریخی محسوب می شود!؟

آنهایی که به بهانه باستانی بودن تپه مقصودی خواستار ممانعت از تدفین شهید گمنام بودند و مدعی بودند تدفین پیکر شهید در این تپه تاریخی مانع از انجام کار باستان‌شناسی در این مجموعه شده و ساخت‌وسازهای مجزا اتفاق افتاده و رفت‌وآمدهای متفاوتی در آن انجام می‌شود در مقابل تخریب بناهایی تاریخی و باستانی چه پاسخی خواهند داشت؟ حال که بناهای تاریخی گرگان بعلت عدم توجه مسئولان یکی پس از دیگری در حال نابودی است چرا واکنشی نشان نمی دهند؟

حال باید دید که این سیاست یک بام و دوهوای میراث فرهنگی چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

باید منتظر ماند تا ببینیم موضع‌گیری میراث فرهنگی و دوست داران آن!!! در این مورد (تخریب بناهای تاریخی)چه می‌باشد؟

انتهای پیام/ع

ارسال نظر

آخرین اخبار