غوغای شقایق‌های سرخ در پادلدل

غوغای شقایق‌های وحشی در اردیبهشت از ظرفیت‌های جذب گردشگر در گالیکش است که توسط مسئولین گالیکش نادیده گرفته‌شده است.

یاقوت‌های سرخ ظرفیت گردشگری گالیکش که نادیده گرفته‌شده‌اند

به گزارش گلستان 24، همزمان با آغاز فصل بهار در سراسر کشور جلوه‌های بی‌نظیری از شکوه آفرینش پدیدار می‌شوند، که می‌توان با استفاده بهینه از این فرصت مغتنم، گردشگران و طبیعت گردان بسیاری را از نقاط مختلف کشور به تماشای این جلوه‌های الهی فراخواند.

صنعت گردشگری یکی از صنایع درآمدزا و موردتوجه جوامع جهانی است که در صورت بها دادن به این صنعت و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌های موجود، می‌تواند منشأ درآمدزایی و بستر شکل‌گیری صنایع جانبی متعددی باشد، همچنان که کشورهای پیشرفته بخش قابل‌توجهی از توسعه‌یافتگی خود را مرهون توجه و نگاه ویژه به این بخش هستند.

 

nilkooh141 1

 

هرساله در اردیبهشت‌ماه همزمان با جلوه گری مناظر طبیعی در سراسر کشور، روستاهای دهستان نیلکوه و بخصوص روستای پادلدل شاهد رویش شقایق‌های سرخی است که اگرچه به لحاظ زیبایی و شکوه چیزی از لاله‌های مشهور "حسین آباد کالپوش" که هرساله در جمعه پایانی اردیبهشت جشنی برای مشاهده آن‌ها ترتیب داده می‌شود و گردشگرانی از سراسر کشور به آنجا می‌آیند کم ندارند اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و معرفی مناسب این ظرفیت گردشگری، رونق زیادی ندارد و شقایق‌های پادلدل گمنام پرپر می‌شود و کمتر توریستی از آن‌ها دیدن می‌کند.

در بهار اراضی پادلدل یکسره سرخ است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، نقاش عالم، رنگ‌های این دشت را متفاوت از دیگر دشت‌ها ترکیب کرده و منظره‌ای را به وجود آورده که یک‌بار دیدنش بسیار ارزشمند و به‌یادماندنی است.

دشت شقایق‌های وحشی پادلدل یکی از دشت‌های شقایق نادر در شمال کشور است که در اراضی جنوبی این روستا واقع‌شده است و در صورت ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و تفریحی، می‌تواند در فصل بهار به‌ویژه در اردیبهشت هرسال طبیعت گردان بسیاری را به‌سوی خود جذب کند.

 

nilkooh141 1

 

شقایق‌های وحشی در این دشت عمر کوتاهی دارند و تنها یک هفته تا 10 روز فرصت لذت بردن از این جلوه الهی میسر می‌شود، گویا همین مسئله نیز سبب بی‌اهمیتی و عدم رسیدگی مسئولان این شهرستان شده است تا شقایق‌های وحشی درنهایت غربت شکوفا شده و به خاموشی بگرایند.

50 کیلومتر بالاتر از روستای پادلدل روستای "حسین‌آباد کالپوش" که در محدوده جغرافیایی استان سمنان است فردا 25 اردیبهشت‌ماه هشتمین جشن شقایق‌های خود را برگزار خواهد کرد.

تجربه مسئولین شهرستان میامی گواه این موضوع است که هرساله بر تعداد گردشگران این دشت افزوده‌شده است. آژانس‌های مسافرتی با به راه انداختن گردشگران رونق زیادی به خود می بینند و جوامع محلی این روستاها نیز با ارائه محصولات خود در این جشن سود سرشاری می‌برند.

این درحالی است که با براه انداختن جشن شقایقها در روستای پادلدل می توان رونقی هم به بازدید از قدیمی ترین مکان زندگی بشر در شمال کشور (غار وسط دلدل) داد.

امید است ازآنجایی‌که در بخش لوه شهرستان گالیکش برنامه‌های فرهنگی خوبی انجام‌شده و در حال انجام است مسئولین بخش مرکزی گالیکش حداقل با برگزاری جشن شقایق‌ها و ثبت آن گام محکمی جهت جذب گردشگر و رونق اقتصادی بردارند.

 

nilkooh141 1

گیاه شقایق از خانواده (Papaverasea) با گل‌های قرمز، گرز مرکزی در گل‌ها و برگ‌های پهن کنگره‌دار که ارتفاع آن‌ها حدود 40 تا 50 سانتی‌متر است، یکی از گیاهان بسیار زیبا تلقی می‌شود، گل‌های آن دارای عمری بسیار کوتاه و گلبرگ‌های آن پایداری کمی بر روی کاسبرگ‌ها دارند، رنگ قرمز پررنگ و حساسیت زیاد گلبرگ‌ها در پرپر شدن از مصادیق و اصطلاحات ادبی بوده که در متون پارسی و شعرهای ایرانی به فراوانی از آن ذکرشده است.

خواص شقایق وحشی

این گیاه که در مناطق مختلف ایران می‌روید در بهار مناظر زیبایی را در اطراف مزارع و کوهپایه‌ها به وجود می‌آورد. از این گیاه به‌عنوان افزودنی در سالاد استفاده می‌شود. در طب سنتی ایران از جوشانده آن برای کاهش سرفه، التیام زخم و رفع اسهال استفاده می‌شده است.

در تحقیقات جدید نشان داده‌شده است که عصاره این گیاه می‌تواند به رفع علائم وابستگی به مورفین کمک کند. همچنین، تحمل به مورفین و نیز حساسیت به آن را از بین می‌برد. این عصاره خواص ضد دردی داشته و التهاب را نیز کاهش می‌دهد.

در یک تحقیق استفاده از آن توانست از عود مصرف در معتادان جلوگیری کند. این عصاره خواب‌آور و کاهنده استرس و آرام‌بخش است.

با تمام این موارد، باید در نظر داشت که به دلیل اینکه گونه‌های مختلف شقایق ازنظر ظاهری به هم شبیه هستند و برخی از آن‌ها سمی می‌باشند، استفاده از گونه غیر سمی باید زیر نظر و تائید افراد گیاه‌شناس خبره انجام شود.

ارسال نظر

  • آرمیتا
    0

    وااااااااای خدایاااااااااا چقدر قشنگه!!!

آخرین اخبار