دوری چند ماهه ذائقه ایرانی ها از میوه های فصلی وقت خوبی است برای برچسب خوردن قیمت های عجیب و غریب روی میوه های نوبر، بهار هم که باشد پیشخوان میوه فروشی ها رنگین تر می شود.

سودجویی با طعم نوبرانه ها / چغاله 120 هزار تومان ناقابل!

به گزارش گلستان24، طبیعت چهارفصل ایران هر چند فاصله به دست آمدن میوه های گرمسیری را کمتر کرده است اما وسوسه چشیدن آن برای ذائقه ایرانی ها نه کمتر که هر سال بیشتر هم می شود. نمونه اش سینی های چغاله بادام جلوی پیشخوان میوه فروشی های سطح شهراست، میوه ای که با دیدنش بزاق دهان ترشح می شود اما وقتی نگاهی به قیمت آن کنید بدون شک بزاق جمع شده در دهانتان را قورت می دهید.

نوبرانه ها

میوه های نوبر عمر کوتاهی دارند و به همان نسبت فرصت کمی برای سودجویی برخی از فروشنده ها از این وسوسه های خوش طعم وجود دارد. چند روز پیش هر چند رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفته بود که چغاله بادام کیلویی 25 تا 40 هزار تومان به فروش می رسد اما همین دیروز با سر زدن به سه چهار میوه فروشی در چند منطقه قیمت های نجومی روی این میوه ها خورده بود. نمونه اش قیمت چغاله ریز در خیابان نبرد تهران که 95 هزار تومان بود. رقم های جالب تری هم برای این میوه نوبر دیده شد، به عنوان مثال یک مغازه میوه فروشی در منطقه نارمک بود که این میوه نوبر را به ازای هر کیلو 120 هزار تومان می فروخت و جالب توجه اینکه خریدار هم داشت!

چند روز دیگر ارزان می شود

رئیس اتحادیه میوه وسبزی با بیان اینکه قیمت چغاله بادام طی ۱۵ روز آینده به ۴ تا ۵ هزارتومان کاهش می‌یابد، گفت: طی ۳ روز آینده گوجه سبز وارد بازار می‌شود.

سید حسین مهاجران در گفتگو با مهر از کاهش قیمت سیب درختی و خیار در بازار خبر داد و اظهارداشت: قیمت هرکیلوگرم سیب درختی و خیار ۵۰۰ تومان ارزان شده و درحال حاضر هرکیلوگرم سیب درختی سفید ۶۵۰۰ تومان و قرمز ۵۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

وی قیمت خیار گلخانه‌ای را نیز ۳۰۰۰ تومان و خیار بوته‌ای را بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان اعلام کرد. رئیس اتحادیه میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت پرتقال‌های وارداتی غیرمجاز بین ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان است، گفت: قیمت پرتقال شمال باکیفیت و آبدار نیز کیلویی بین ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است.
مهاجران اضافه کرد: عرضه پرتقال جنوب نیز بسیار کاهش یافته و فصل این محصول رو به پایان است.
وی نرخ هرکیلوگرم موز را هم بین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: کیوی هم کیلویی بین ۴۰۰۰ تا ۵۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی درباره قیمت نوبرانه‌ها نیز گفت: هم اکنون قیمت هرکیلوگرم چغاله ریز بین ۲۵۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ تومان و چغاله درشت ۱۵۰۰۰ تومان است.

مهاجران با بیان اینکه با ورود محصولات ساوه، گرمسار، کرج و شهریار قیمت چغاله کاهش پیدا می‌کند، افزود: تا ۱۰ الی ۱۵ روز آینده تولید این نقاط وارد بازار خواهد شد و قیمت چغاله به ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هم می‌رسد.

وی از ورود گوجه سبز طی ۳ روز آینده به بازار خبر داد و اظهارداشت: طی ۳ روز آتی گوجه سبز تولیدی گرمسار، قم و ساوه وارد بازار مصرف خواهد شد.

چشیدن طعم میوه های عجیب

قیمت های نجومی از آن میوه های نوبر نیست و بسیاری از میوه های دیگر هم با رقم های عجیب و غریب فروخته می شوند. هر چند شاید اسم بسیاری از این میوه ها هم به گوشتان نخورده باشد و برای چشیدن مزه آنها نه تنها باید راه شمال تهران را در پیش بگیرید که باید سر کیسه را هم حسابی شل کنید.

محصولاتی اعم از سیب و پرتقال تا آووکادو و انواع فلفل که از کشورهای همسایه گرفته تا کشورهای دوردستی همچون برزیل در ویترین مغازه‌ها و سبد کالای مردم قرار می‌گیرند.

میوه‌هایی که چند سالی است واردات‌شان ممنوع است و عرضه‌شان در بازار علاوه بر ضربه به تولید با کیفیت و متنوع داخلی، چیزی جز ورود آفت به باغ‌ها و تهدید سلامت جامعه ارمغان دیگری ندارد و مسئولان هم نسبت به سلامت مصرف آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

مانگوستین، لیچی، کامکوات، دوریان و جاک فروت از برخی از این میوه های عجیب هستند که به رغم ممنوعیت واردتشان همچنان در دسترس برخی از شهروندان قرار می گیرد.

قیمت های روز میوه

سایت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار تهران قیمت های روز میوه را اینچنین نوشته است. پرتقال تامسون جنوب هر کیلو 4400 تومان، به 4700 تومان، آناناس طلایی 7500، سیب سرخ لبنان 3500، کیوی 4200 و موز 5100 تومان در این سایت قیمت خورده است.

هر چند اگر تخلفاتی در این زمینه مشاهده کردید می توانید با سامانه 124 تماس بگیرید.

منبع: جام جم

ارسال نظر

آخرین اخبار