رابطه دولت روحانی با رسانه‌ها

حسن روحانی که در مقابل دوربین‌های تلویزیونی از عدم آزادی کاربران شبکه‌های اجتماعی انتقاد می‌کند، در نهان بارها با کاربران فضای مجازی برخورد کرده و حتی معاون اولش به وزیر اطلاعات دستور برخورد با ادمین‌های تلگرامی را صادر کرده است.

از برخورد گازانبری جهانگیری با ادمین‌های تلگرامی تا توقیف چندباره رسانه‌های منتقد

به گزارش گلستان 24، حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در مناظره دیروز در حالی دوباره خودش را در قامت یک مدیر نقد پذیر نشان داد که در عمل بارها نشان داده که این حرف ها برای وی در حد شعار است.

روحانی روز گذشته عنوان کرد: «شما در همین انتخابات ببینید که چه کسانی هستند که در فضای مجازی آزادند و کاری‌ به آنها ندارند و چه کسانی هستند که هر روز احضار می‌شوند، آیا ما این گونه می‌خواهیم در جامعه عدالت‌گستری کنیم؟»

این سخنان رئیس جمهور درباره آزادی بیان و آزادی فضای مجازی و همچنین انتقاد از دستگیری ادمین های تلگرامی در مقابل تلویزیونی، درحالی است که اسفند سال گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در اقدامی گازانبری به وزیر اطلاعات دستور شناسایی و برخورد قاطع با چند ادمین تلگرامی را صادر کرده بود.

 

 

البته این اظهارات رئیس جمهور با واکنش کاربران فضای مجازی که با آن ها در دولت تدبیر و امید برخورد صورت گرفته بود، نیز روبرو شد:

کمیل باقرزاده، از فعالان رسانه ای در این رابطه نوشت: «برای اولین بار اینو می‌گم: جناب روحانی از شخص بنده به‌خاطر نقل یک خاطره در فضای مجازی شکایت کردند! حالا دارند شعار تحمّل مخالف می‌دهند.»

 

کاوه اشتهاردی، مدیر مسئول نشریه «رمز عبور» نیز در توئیترش نوشت: پرونده نشریه ما یک نمونه از آزادی مطبوعات در دولت روحانی است: 4 شکایت،3 اخطار هیات نظارت و یک بار توقیف رمز عبور.

این اظهارات زمانی بیشتر جلوه می کند که یادآور شویم روحانی 3 سال پیش عنوان کرده بود: «خداوندا، به تو پناه می‌برم از استبداد رأی، عجله در تصمیم و بستن دهان رقیبان و منتقدان.»

به گزارش فارس، هرچند که از برخورد دولت تدبیرو امید با ادمین های کانال های تلگرامی اطلاعات دقیق دسترس نیست اما آمارهای دقیقی از شکایت های دولت از رسانه های خبری منتقد در دسترس است که تعدادی از آن ها در جدول زیر قابل مشاهده است.

البته به این لیست می توان رسانه های دیگری مانند هفته نامه 9 دی را اضافه کرد که در 3 سال اخیر 4 بار توقیف شده است.

لازم به ذکر است آیت الله آملی لاریجانی آبان ماه سال گذشته خطاب به روحانی گفته بود: برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً با واسطه یا بی‌واسطه بارها گفته اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می یابید ندای آزادی مطبوعات سر می دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهانها را نبندید! البته ما به هیچ کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می رویم.

 

در پایان با توجه این دلایل باید دید رئیس جمهور با چه توجیهاتی در رسانه ملی دم از آزادی بیان و فضای باز شبکه های اجتماعی می زند؟

 

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار