کارگرانی که در بی‎توجهی و بی‎تدبیری مسئولان «کانون توجه» شدند

بعد از اتفاق مرگ‎بار در معدن یورت آزادشهر؛ کارگرانی که در بی‎توجهی و بی‎تدبیری مسوولان قرار داشتند اکنون در کانون توجه قرار گرفتند به طوریکه اداره کار گلستان طی نامه‎ای از بازرسان کار خواسته تا پیگیر وضعیت واحد‎های خطرناک استان شوند.

نظارت بر ایمنی فعالیت معدن‎کاران جدی شد/ بارزسان اداره کار گلستان پیگیر وضعیت واحدهای خطرناک شدند

به گزارش گلستان 24، بعد از اتفاق غمبار و مرگ‎باری که در معدن یورت آزادشهر افتاد و نتیجه آن ماحصل عدم نظارت به موقع مسئولان بود و چندین نفر از معدن‎کاران را به کام مرگ فرستاد، بالاخره مسئولان استان از خواب غفلت بیدار شده و در همین راستا اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان طی نامه‎ای از بازرسان کار خواست تا پیگیر وضعیت واحد‎های خطرناک در استان شوند.

 گرچه نوش‎دارو بعد از مرگ سهراب نمی‎تواند مرهمی بر دل‎های زخم خورده کارگران معدن استان باشد اما جای شکرش باقی است آلارم زنگ خطری که جامعه کار و تلاش را از مدت‎ها پیش تهدید می‎کرد اکنون مسئولان‎مان را کمی حساس‎تر کرده است.

حساسیت این روزهای مسئولان گرچه بی‎ارتباط با روزهای پایانی عمر دولت یازدهم و تبلیغات انتخابات نیست اما هر آنچه که باشد توجه به وضعیت کارگران و معدن‎‎کاران که جزو اقشار آسیب‎پذیر جامعه هستند ستودنی است.

تصمیم مسئولان برای معدن یورت آزادشهر گرچه دیرهنگام بود و 43 نفر از معدن‎کاران را به دلیل بی‎توجهی متولیان به کام مرگ فرستاد و خانواده‎های آنان را داغدار کرد، اما بالاخره تصمیم برای پیگیری آن گرفته شد.

حالا این معدن در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال حداقل باید 6 ماه تعطیل بماند، کارگران آن از کار بیکار شدند البته قول بیمه بیکاری به آنها داده شد اما هزینه‎های زیادی هم به دولت تحمیل شد، اینجاست که باید قبل از وقوع این اتفاقات، تدبیر به کمک می‎آمد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس گلستان به محل حادثه اعلام کرده بود از 21 اردیبهشت‎ماه سال  تا 1393 تا دی ماه سال گذشته 23 بازدید از این معدن انجام شده و آخرین بازدید نیز در 20 دی‎ماه سال گذشته انجام شده است و در گفت‌وگو با یکی دیگر از خبرگزاری‌ گفته است که «کارگران این معدن از سال‎های 1393 و 1394 مشکلاتی داشتند» و حتی این موضوعات در جلسات شورای تامین کارگری مطرح شده بود؛ این سوال را در ذهن ایجاد می‎کند که چرا باید این مسائل پشت گوش انداخته شود و نسبت به آن بی‎توجهی صورت بگیرد و بازرسان از فعالیت این معدن نا ایمن جلوگیری نکنند.

چرا باید تاوان شرایط خاص ایجاد اشتغال را کسانی بدهند که محکوم به قشر ضعیف جامعه هستند؟ چرا آنقدر جان کارگران ناچیز شمرده می‎شود که مدیرکل کار استان صراحتا اعلام می‎کند ما «به‌ راحتی نمی‌توانیم مجموعه‌ای را تعطیل کنیم بلکه نیاز بود با تعامل بیشتری کار را انجام دهیم کما اینکه مشکلات هم از سوی این کارفرما مرحله‌ به‌ مرحله مرتفع می‌شد».

آری گاهی وقت‎ها خیلی زود، دیر می‎شود؛ اینکه بازرسی‎های دقیق از معادن استان بعد از مرگ کارگران، اولویت مسوولان می‎شود و تمام معادن غیراستاندارد بعد از وقوع یک فاجعه موقتاً تعطیل می‎شوند تا مشکلات ایمنی آنها رسیدگی و برطرف شوند و مجددا فعالیت آنها آغاز شود، ما هم به ای کاش‎هایی امیدوار می‎شویم که اگر زود انجام می‎گرفت شاهد غبار غم بر چهره بسیاری از خانواده‎ها نبودیم.

انتظار جامعه از کسانی که شعار تدبیرشان، خیلی از افراد اطراف‎مان را به آینده‎ای روشن امیدوار کرده است بیش از اینها بود، اما به همان ضرب‎المثل قدیمی اکتفا می‎کنیم که جلوی حادثه یا فاجعه را از هر جایی که بگیریم منفعت است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار