معاون عمرانی استاندار گلستان:

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان گفت: حادثه معدن زمستان یورت استانی مدیریت شد ولی عملکرد برخی مدیران در حادثه معدن آزادشهر ضعیف بود.

عملکرد برخی مدیران در حادثه معدن آزادشهر ضعیف بود

به گزارش گلستان 24، رضا مروتی شامگاه چهارشنبه، در اختتامیه اولین کارگاه آموزشی و تمرین مدیریت بحران استان گلستان که در دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر برگزار شد، با بیان اینکه حوادث در کمین هستند، اظهار کرد: حادثه معدن زمستان یورت از حوادثی بود که می توانست تاثیرات خاص سیاسی را بگیرد ولی مردم فهیم ما از این حوادث مختلف زیاد دیده اند و تاثیری از این جریانات نمی گیرند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با بیان این که مدیریت بحران جایگاه ویژه ای در استان دارد، گفت: تلاش کردیم با برگزاری جلسات متعدد شورای هماهنگی مدیریت بحران و آموزش، جایگاه مدیریت بحران را نشان دهیم.

مروتی با بیان اینکه حادثه پلاسکو به دلیل پخش مستقیم و مداوم از صدا و سیما، تبدیل به یک بحران ملی شد، تصریح کرد: ما جایگاه مدیریت بحران را نمی شناسیم و نمی دانیم در چه جایگاهی از آن هستیم، وقتی در صحنه حادثه قرار بگیریم تازه جایگاه ها مشخص می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان بیان کرد: در مدیریت بحران کسی دستور نمی دهد و باید در زمان طلایی به صورت خودکار کارها انجام شود.

وی با بیان اینکه آیا تا به حال از خود پرسیده ایم که چرا مردم به صحنه حادثه هجوم می آورند، تاکید کرد: مردم باور ندارند که ما می توانیم کار کنیم و خود مشغول به کار می شوند، ما استخدام شده ایم تا کار کنیم.

مروتی با اشاره به حادثه پلاسکو که تعدادی از آتش نشانان جان خود را از دست دادند، در ادامه گفت: چرا باید این عزیزان را از دست می دادیم، چون در لحظه فرماندهی کار خود را انجام ندادیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط اولیه حادثه معدن یورت ما ۶۸ مصدوم داشتیم و ۴۳ معدن کار را در طول بحران از دست دادیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود: با از بین رفتن ۴۳ معدن کار، ۴۳ خانواده از دست می روند و آیا می شود به سادگی از آن عبور کنیم؟

مروتی در ادامه گفت: حادثه معدن، در مقیاس استانی نبود ولی به صورت استانی مدیریت شد، با سوءاستفاده عده ای بار ملی بر دوش گرفت.

وی با بیان اینکه ۶۸ نفر دچار مسمومیت شدند و هشت نفر در کما بودند، تاکید کرد: عزیزانی که وارد معدن شدند نمی دانستند با چه عمقی از فاجعه روبرو هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان افزود: جمعیت هلال احمر باعث افتخار استان است و باید از مجموعه مدیریت بحران، فرماندار شهرستان مورد حادثه، اورژانس، آتش نشانی گرگان، سپاه و لشکر ۳۰ گرگان تقدیر و تشکر کرد.

وی با بیان اینکه معدن کاران کرمان به پاس قدردانی کمک مردم گلستان در زلزله بم، در حادثه حضور پیدا کردند، خاطرنشان کرد: این نوع دوستی قابل ستایش است.

مروتی اظهار کرد: کار بدون زخمی به پایان رسید و در روز هفتم ما پیکر ۳۴مین معدن کار را بیرون آوردیم. در این حادثه ما به دلیل حضور فعال مردم کسری امکانات نداشتیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان تاکید کرد: ما نقص داریم و باید نقد کنیم و بدانیم در کجای کار هستیم تا مردم به ما اعتماد کنند.

وی گفت: عملکرد مدیرانی که در دوره آموزشی رامسر با ما بودند در بحران این حادثه دیده شد و آنچه انتظار ما بود انجام نشد.

مروتی با بیان اینکه قانون مدیریت بحران کامل است، تصریح کرد: کسانی که نتوانستند نقش خود را در حادثه به خوبی ایفا کنند و در جایگاه اصلی خود باشند باید به مراجع قضایی معرفی شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان متذکر شد: هر کسی در هر نقشی که هست باید در زمان وقوع بحران بداند که در کجا قرار می گیرد و چه نقشی را ایفا می کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از تشکیل ساختار بحران، یک فوتی و زخمی نداشتیم، گفت: کار سخت بود نه از نوع کار.

مروتی تاکید کرد: نقص مدیران به دادستانی اعلام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان عنوان کرد: برایند کلی خوب بود و توانستیم بدون کمترین دغدغه و چالشی جسد ۴۳ معدنکار را به خانواده هایشان تحویل دهیم.

وی گفت: آیا ما کارکردمان را با حس نوع دوستی مردم تطبیق می دهیم؟

مروتی با بیان اینکه جان یک فرد کم ارزش نیست، تصریح کرد: سخت است کسی برای کمک بیاید ولی جان خود را از دست بدهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان خاطرنشان کرد: از دوره های آموزشی به سادگی عبور نکنیم و فقط به گرفتن تعداد ساعت ها بسنده نکنیم.

وی در ادامه گفت: حادثه معدن زمستان یورت آخرین حادثه نیست و استان حوادث نهفته بسیاری دارد. در بحث پیشگیری باید حادثه معدن را واکاوی کنیم،

مروتی با اشاره به اینکه در بحث ساختمان سازی فقط به داشتن مُهر نظام مهندسی تکیه نکنیم، تاکید کرد: حادثه ریزش مهد کودک در گرگان اگر ۱۰ دقیقه زودتر انجام می شد جان کودکان به خطر می افتاد و مسئولیت حقوقی ان را چه کسی قبول می کرد؟

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان ادامه داد: باید با کسی که این استحکام بندی را تاکید کرده و به دنبال آن این فاجعه اتفاق افتاده به طور قاطع برخورد کرد و همه اینها به پیشگیری بر می گردد.

وی تصریح کرد: باید در تپه ها و نقاط رانشی، ساخت و ساز ها محدود شود و جان افرادی که به نام ایمن بودن ساختمان در آن سکونت می کنند مهم است.

مروتی در پایان تاکید کرد: قطعا با بالاترین مقام هایی که در دوره ها شرکت نکردند مکاتبه خواهد شد و هنوز نیاز به آموزش داریم و جدی گرفتن دوره های آموزشی و قوانین و مقررات الزامی است.

انتهای پیام/ مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار