ولی ملکی :استثمار کارگران در قالب طرح کارورزی

نظام آموزش کشور به اندازه ای ناکارآمد است که یک دانش آموز یا دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن، هیچ توان عملی برای حضور در کارخانه ندارد و همین امر باعث شده که تعداد فارغ التحصیلان بیکار به مرز وحشتناکی برسد.

وضعیت فارغ التحصیلان بیکار در مرز هشدار
به گزارش گلستان 24،عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با انتقاد از کسانی که به تخریب طرح کارورزی می پردازند گفت: نظام آموزش کشور به اندازه ای ناکارآمد است که یک دانش آموز یا دانشجو پس از فارغ التحصیل شدن، هیچ توان عملی برای حضور در کارخانه ندارد و همین امر باعث شده که تعداد فارغ التحصیلان بیکار به مرز وحشتناکی برسد. بنابر این باید این افراد برای مدت کوتاهی به صورت کارورز در کارگاه مشغول کار شود و چون در این مدت هزینه زیادی به کارگاه تحمیل می کند، نمی توان انتظار داشت که حقوق بالای به وی پرداخته شود.

ولی ملکی با انتقاد از عملکرد دانشگاههای کشور گفت: باید بپذیریم که دانشگاهها از نظر محتوا خالی یا کم فایده شده اند. یعنی کسی که از دانشگاه فارغ التحصیل میشود، یک سری تئوری یاد گرفته که در محیط کار ارزشی ندارد و نمی تواند کاربردی باشد و باید این دانش کاربردی شود.
وی با اشاره به اینکه در گذشته مدارس فنی حرفه ای را برای رفع این مشکلات پیش بینی کرده بودند گفت: در این مدارس یک سری آموزشهایی تعریف شده بود که همزمان با دروس تئوری ارایه می شد و کارساز بود و هنوز هم این روند ادامه دارد.

نماینده مشکین شهر طرح کارورزی را از دو منظر مورد بررسی قرار داد و گفت: اوایل انقلاب که در دانشگاه تبریز تحصیل می کردم 5 واحد برای کارورزی اعزام شدم. هنگامی که وارد کارخانه ها شدم، دنیای جدیدی را پیش رو دیدم و آنچه در جزوه های درسی بود با آنچه در کارخانه جریان داشت، بسیار متقاوت بود.
وی با تاکید بر اینکه در طرح کارورزی ترس دانشجو از کارخانه می ریزد و با مدیریت کارگاه آشنا می شود گفت: بزرگترین آفت این است که هیچ ارتباطی بین کارخانه و دانشگاه وجود ندارد.
 

وضعیت فارغ التحصیلان بیکار در مرز هشدار/استثمار کارگران در قالب طرح کارورزی

عضو کمیسیون صنایع با تاکید بر اینکه نگرانی از استثمار کارگران در قالب طرح کارورزی وجود دارد گفت: شاید برخی کارفرمایان با سواستفاده از این طرح نیروها را با حقوق پایین به کار بگیرند. اما بحث بر سر این است که هدف از کارورزی افزایش توانمندی تحصیل کردگان است و قرار نیست که از تحصیل کردگان دانشگاهی در مشاغل پیش پا افتاده استفاده شود.
ملکی با اشاره به اینکه در خارج از کشور هر درسی را به همه مقاطع آموزش نمی دهند گفت: در ایران یک سری دروس تعریف شده که به صورت یکسان آموزش داده می شود در حالی که شاید این دروس هرگز به درد آن دانش آموز یا دانشجو نخورد.

وی با تاکید بر اینکه در دبیرستان باید مقطع تحصیلی به صورت مشخص تعیین شود گفت: این کار بسیار بدی است که دروسی به دانش آموز یا دانشجو بدهد که هیچ ربطی به رشته تحصیلی اش نداشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد ازنبود ثبات در مدیریت کشور گفت: هر وزیری که مدیریت را بر عهده می گیرد، نظام آموزشی را به هم می ریزد و نتیجه آن می شود که طرح کاروزی در اجرا با مشکل رو به رو می شود.

وی در پاسخ به اینکه با دادن حقوق 300 هزار تومان به کارورزان موافق هستید گفت: اگر کشور با مشکل بیکاری رو به رو نبود و هر کس هر وقت اراده می کرد، بنابر مدرک و تجربه اش کار داشت، همه چیز تفاوت می کرد. اما در شرایط فعلی که بنابر اعتراف مسوولان حدود چهار میلیون بیکار داریم، نمی توان از طرح کارورزی انتقاد کرد.

ملکی با اشاره به سابقه مدیریتهای بسیاری که در کارخانه های کشور داشته است گفت: چرا گمان می کنید که یک کارفرما یا مدیر حاضر است کارخانه اش را به کارگاه آموزشی تبدیل کند تا ماهیانه 500 هزار تومان کمتر حقوق بدهد. امروزه کارخانه ها به دلیل نداشتن نیروی ماهر ضربه می خورند و هیچ کارفرمایی حاضر نیست خط تولیدش را به دست افراد کم سواد و بی تجربه بدهد.
وی با اعلام اینکه کارفرما در نتیجه به کارگیری نیروهای بی تجربه، زیان بسیاری در کارگاه متحمل می شود گفت: قرار نیست یک متخصص مکانیک را به عنوان آبدارچی یا نیروی خدماتی به کار بگیرند. بلکه این افراد در بخشهای اجرایی کارخانه به کار مشغول می شوند. دراین صورت اگر آن فرد توانایی داشته باشد، می تواند نظر مساعد کارفرما را تامین کند واگر ناتوان باشد، کارفرما حاضر نیست با او همکاری کند و این بهترین روش برای استخدام است که کارفرما برای مدتی نیروی کار را آزمایش کند و اگر توانمندی او را تایید کرد، آنگاه به هیچ شرطی حاضر نیست اخراجش کند.

منبع : کارگرآنلاین

ارسال نظر

آخرین اخبار