مدیر کل فرودگاه های استان گلستان:

مدیر کل فرودگاه های استان گلستان از آغاز برنامه پروازی تابستانی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) با هواپیمای جدید ATR خبر داد.

فرودگاه گرگان میزبان هواپیمای ATR خریداری شده "هما" از روز 23 خرداد+گزارش خبری و تصویری

به گزارش گلستان 24، "رامین آذری" مدیر کل فروگاه های استان گلستان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شرکت هواپیمایی ایران ایر، در اردیبهشت ماه اقدام به خرید و بکارگیری 4 فروند هواپیمای پیشرفته ATR در ناوگان پروازی خود کرده تا با استفاده از آنها مسیرهای کوتاه برد در کشور را پوشش دهد.

وی افزود: در روزهای اخیر و بر اساس سنت دیرینه، با انجام نخستین پرواز این هواپیماها در مسیر تهران_مشهد ، بطور رسمی عملیات پروازی جوانترین  هواپیماهای پیشرفته هما آغاز شد.

kasebeamin 1

* 23 خرداد، فرودگاه گرگان میزبان اولین هواپیمای جدید ATR ایران ایر است

"آذری" تصریح کرد: با عملیاتی شدن این هواپیماها ، فرودگاه گرگان به عنوان یکی از اولین فرودگاههای کشور، در روز سه شنبه 23 خرداد ماه شاهد برقراری اولین پرواز این هواپیما در مسیر تهران_گرگان خواهد بود.

این مسئول گلستانی در پاسخ به این سوال که این هواپیماهای جدید در چه مسیر هایی بکار گیری خواهند شد، گفت:هواپیمای جدید و پیشرفته ATR72 هما که به تازگی خریداری و وارد کشور شده است ، در مسیر تهران_گرگان_تهران و گرگان_مشهد_گرگان بکار گرفته خواهد شد.

 

1


مدیر کل فرودگاه های استان گلستان در پاسخ به این سوال که هواپیمای جدید شرکت ایران ایر چه زمانی در فرودگاه گرگان به زمین خواهد نشست ، اظهار کرد: بر اساس برنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ، نخستین پرواز این شرکت با هواپیمای جدید و پیشرفته ATR در روز سه شنبه  ساعت 10/45 تهران را به مقصد گرگان ترک و در ساعت 12/10 دقیقه در فرودگاه گرگان به زمین خواهد نشست . بر همین اساس ، این پرواز در ساعت 12/45 گرگان را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

"آذری" در ادامه با اشاره به افزایش پروازهای شرکت ایران ایر در فرودگاه گرگان عنوان کرد: در سه روز از برنامه تابستانی ایران ایر شاهد حضور هواپیماهای جدید و پیشرفته ATR  در فرودگاه گرگان هستیم و در نظر داریم تعداد این پروازها را در هفته افزایش دهیم .

وی همچنین به برنامه ریزی های صورت گرفته در زمینه برقراری پرواز در مسیرهای جدید و افزایش پرواز در مسیرهای پرتقاضا اشاره و اظهار امیدواری کرد: با استقبال هم استانی های عزیز ، شاهد رونق بیشتر فرودگاههای استان و توسعه مسیرهای پروازی خواهیم بود .

kasebeamin 2

* مدیر عامل ایران ایر: هواپیماهای ATR در مسافت های کوتاه بین مراکز استان ها و فرودگاه های کم برخوردار استفاده می شود

در همین راستا "فرهاد پرورش" مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) در همین راستا گفت: به زودی برخی پروازهای فرودگاه گرگان با هواپیمای تازه خریداری شده ای تی آر 600-72 (از شرکت ATR شرکت ایتالیایی - فرانسوی) انجام می شود.

وی در پاسخ به این سوال که این هواپیماها در چه مسیر هایی عملیاتی می شود، اظهار کرد: از این هواپیماها در مسافت های کوتاه بین مراکز استان ها و فرودگاه های کم برخوردار استفاده خواهد شود.

"پرورش" در ادامه در پاسخ به این سوال که هدف از بکار گیری این هواپیماها در ناوگان ایران ایر چیست، خاطر نشان کرد: هدف از خرید این هواپیماها انجام پروازهای هوایی به فرودگاه های نزدیک است.

kasebeamin 3

بر اساس این گزارش؛ ناوگان هوایی ایران که در طول چند دهه گذشته به دلیل تحریم‌های دوجانبه‌ای که علیه کشور اعمال شده بود عملا توان خرید هواپیماهای نوساز را از دست داده و نسبت به انجام مذاکرات نیز ناتوان شده بود حالا و در طول کمتر از ۲۰ ماه آینده می‌تواند با انقلابی جدید روبه‌رو شد.

پس از اجرایی شدن برجام و قرارگرفتن بند لغو تحریم‌های هوایی ایران در این توافق بزرگ عملا شرایط برای ایرلاین‌های ایرانی فراهم شد تا بتواند به طور مستقیم با هواپیماسازان بزرگ جهان مذاکره کند.

در همین راستا؛ پس از چند ماه مذاکره مداوم سرانجام شرکت هواپیمایی "ایران‌ایر" به عنوان نخستین ایرلاین ایرانی توانست مذاکرات خود را با سه شرکت ایرباس، بوئینگ و ATR به پایان برساند تا روند تحویل هواپیماهای جدید به کشور پس از مدت‌ها توقف از سرگرفته شود.

همچنین پس از نهایی شدن مذاکرات با ایرباس ابتدا این شرکت سه فروند هواپیمای ۳۲۱ و ۳۳۰ به ایران تحویل داد و پس از آن شرکت ATR نیز با نهایی کردن مذاکرات ۱۵۵ ماهه خود در  یک روز چهار هواپیما به ناوگان کشور اضافه کرد.

kasebeamin 7

البته این موضوع بر اساس گفته‌های مدیر عامل ایران‌ ایر صرفا آغاز روندی طولانی است که در طول ۲۰ ماه آینده یعنی ماه‌های باقی‌ مانده از سال ۲۰۱۷ و ۱۲ ماه سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا خواهد کرد. در طول این ۲۰ ماه ایران انتظار دارد حدودا ۳۲ فروند هواپیما از این سه شرکت بزرگ هواپیما ساز جهان تحویل بگیرد.

طبق برآوردهای صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر ۹ فروند هواپیمای جدید تحویل داده خواهد شد. شرکت ATR، پنج فروند هواپیمای دیگر را با هدف توسعه و تجهیز ناوگان برد کوتاه ایران به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و ایرباس نیز تحویل چهار فروند هواپیما از خانواده ۳۲۰ را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

kasebeamin 4

* شرکت  ATR تا پایان سال 2018 قرارداد تحویل هواپیما به ایران ایر را باید به طور کامل اجرایی کند

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۸ تعداد هواپیماهای تحویلی به ایران به عدد ۲۳ خواهد رسید. در این سال طبق توافقات صورت گرفته ایرباس به ایران پنج فروند هواپیمای ۳۲۱ و چهار فروند هواپیمای ۳۳۰ تحویل می دهد.

همچنین براساس قرارداد نهایی با شرکت ATR این هواپیماساز ایتالیایی – فرانسوی تا پایان سال 2018 باید قرارداد خود را به طور کامل اجرایی کند. از این‌رو ۱۱ هواپیمای باقی مانده در سال آینده میلادی تحویل خواهد شد.

در کنار اینها از آوریل سال آینده شرکت بوئینگ نیز نخستین هواپیمای خود را از خانواده ۷۷۷ به ایران‌ایر تحویل می‌دهد و تا پایان سال ۲۰۱۸ تعداد هواپیمای تحویل شده به ایران را به سه فروند خواهد رساند.

kasebeamin 6

* انقلابی بزرگ در صنعت هوایی ایران در حال روی دادن است

در نتیجه؛ پس از آنکه شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به مدت ۲۰ سال امکان خرید حتی یک فروند هواپیمای نو را پیدا نکرده بود، موفق شد در طول ماه‌های گذشته هفت فروند هواپیمای نو تحویل بگیرد و انتظار است که در ۲۰ ماه آینده ۳۲ فروند هواپیمای جدید دیگر نیز وارد ناوگان‌اش می شود.

خاطر نشان می شود که این اتفاق بزرگ که می‌تواند سن ناوگان ایران را به شکل قابل توجهی کاهش دهد و در آینده نزدیک با همراهی دیگر ایرلاین‌ها، انقلابی بزرگ در صنعت هوایی ایران به وجود آید.

در حال حاضر فرودگاه گرگان پذیرای 84 پرواز داخلی و خارجی در مسیرهای تهران ، مشهد ، زاهدان ، کیش ، نجف و بغداد می باشد.

 

==============

گراش: محسن عسگری

==============

منبع: کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار